Jag har sparat ihop till en kontantinsats som jag vet att jag kommer behöva använda om drygt två år. Vad har ni för spartips för en tvåårshorisont? Jag vill inte ta alltför stora risker eftersom jag vet att jag behöver pengarna om just två år, samtidigt som beloppet gärna får växa under tiden. Sparräntekonton ger lite väl lite avkastning tycker jag.
När det gäller fasträntekonton så tänk på att inte vänta för länge eftersom erbjudanden snabbt kan försämras. Idag går det fortfarande att hitta sparalternativ med bättre ränta än motsvarande bolån, i alla fall när det gäller löptider upp till 12 månader. Se dock upp så att du inte missar de bästa alternativen just nu:
Förut så hade jämförelse sajterna med och utan insättningsgaranti. Nu har man ändrat detta så bara de med insättningsgaranti kommer upp i sökresultaten.
Men läs tråden igen och se att det är ganska viktigt att understryka insättningsgarantin. Du utgår ifrån att TS har samma ingång och förförståelse i frågan som du har.
Skattekontot kan vara ett alternativ också. Annars är jag också en förespråkare av sparkonto på sin vanliga huvudbank, då smidigheten får vinna. Om det inte är superstora belopp och lite längre horisont så känns det inte värt att jaga avkastning på dessa pengar. Dessutom varierar sparräntorna mycket och kan ändras snabbt känns det som, och man vill ju inte behöva byta bank flera gånger bara för lite extra sparränta. Eller så känner jag själv i alla fall.