Sparhorisont 2 år

Hej,

Jag har sparat ihop till en kontantinsats som jag vet att jag kommer behöva använda om drygt två år. Vad har ni för spartips för en tvåårshorisont? Jag vill inte ta alltför stora risker eftersom jag vet att jag behöver pengarna om just två år, samtidigt som beloppet gärna får växa under tiden. Sparräntekonton ger lite väl lite avkastning tycker jag.

Bankkonto. Två år är för kort för andra saker.

3 gillningar

Sparkonto med fast ränta, så hög du hittar, med insättningsgaranti.

4 gillningar

Bankkonto. Ev krydda med bunden ränta.

På två år hinner en sur börs äta upp halva din kontantinsats.

1 gillning

När det gäller fasträntekonton så tänk på att inte vänta för länge eftersom erbjudanden snabbt kan försämras. Idag går det fortfarande att hitta sparalternativ med bättre ränta än motsvarande bolån, i alla fall när det gäller löptider upp till 12 månader. Se dock upp så att du inte missar de bästa alternativen just nu:

Två år är för kort tid att vara på börsen.
Sparkonton hos nischbanker med så hög ränta som möjligt. Alla har insättningsgaranti så det är säkert.

Lova nu inget du inte är tvärsäker på @Thompa.th även om merparten har det.

1 gillning

Alla på Compricer har insättningsgaranti.
Alla banker och inlåningsföretag, i vår jämförelse, omfattas av insättningsgaranti.

Fast då förutsätter du att man använder compricer. Jag vill bara vara tydlig, inte minst för att jag själv inte använder dem. :grinning:

2 gillningar

Vilken anväder du?

Även Konsumenternas där är det insättningsgaranti.

Ingen

Mina fasträntekonton har jag på min huvudbank. Smidighetenvinner för mig äver procentjakt och villkorsändringar.

Man kan ju t ex se en annonsonline om en”bank” och luras att tro att även de har insättningsgaranti. Sådana har jag sett flera gånger.

1 gillning

Förut så hade jämförelse sajterna med och utan insättningsgaranti. Nu har man ändrat detta så bara de med insättningsgaranti kommer upp i sökresultaten.

Men läs tråden igen och se att det är ganska viktigt att understryka insättningsgarantin. Du utgår ifrån att TS har samma ingång och förförståelse i frågan som du har.

1 gillning

Om du väljer sparkonton från dessa tre sajter så har de insättningsgaranti.

1 gillning

SBAB kanske? Helt okej ränta, bra app för ändamålet, fasträntekonton har de också, statligt styrd och viktigast av allt.

Insättningsgaranti.

5 gillningar

Skattekontot kan vara ett alternativ också. Annars är jag också en förespråkare av sparkonto på sin vanliga huvudbank, då smidigheten får vinna. Om det inte är superstora belopp och lite längre horisont så känns det inte värt att jaga avkastning på dessa pengar. Dessutom varierar sparräntorna mycket och kan ändras snabbt känns det som, och man vill ju inte behöva byta bank flera gånger bara för lite extra sparränta. Eller så känner jag själv i alla fall.

2 gillningar

Det är därför bundet sparkonto med insättningsgaranti kan vara bra för då vet man räntan i förväg och den ändras inte under tiden man är bunden.

3 gillningar