Jag och min fru har cirka 200 000 på sparkonton utan ränta just nu. Pengar är främst avseeda som en del av en framtida kontantinsats, då vi bor i en trea i dag och ja det kan hända att familjen växer och vi får behov av att flytta. Den exakta tidpunkten för detta är då lite oklar, men skulle kunna ske under de närmaste 2-3 åren.
Då tidpunkten för utgiften är okänd tänker vi att det är olämpligt att ha dessa pengar i aktier/fonder.
Således tittar jag i första hand på sparkonton med rörlig ränta och fria uttag, och tittar i första hand på Svea (2.30%) och alternativt Klarna (2%), som båda har insättningsgaranti. Noterat att Svea har dåligt kundomdöme, men då vi endast avser att öppna ett rörligt sparkonto och låta pengar ligga där, så tänker jag att det inte kan gå så fel? Eller? =o
Sen en öppen fråga är om vi borde se över andra alternativ? Spontant tänker jag att 2.3% riskfritt med fria uttag låter som en helt okay deal.
För pengar till kontantinsats om 2-3 år är sparkonto med insättningsgaranti rörlig ränta och fria uttag ett bra val.
Om rätt objekt dyker upp vill ni ha pengarna tillgängliga.
Landshypotek uppfyller era önskemål med 2,25% ränta för tillfället.
Jag har kört Svea i ett antal år. Inte världens vackraste internetbank, men jag sätter in pengar, får ränta och har kunnat ta ut pengarna när jag velat. Svea är dessutom osedvanligt transparenta med vilka räntor de har haft långt tillbaka i tiden. Det duger åt mig.
Jag vet inte vilka kundomdömen du har hittat, men jag misstänker att Sveas dåliga omdömen kan komma från kreditsidan samt att de bedriver inkasso. De kunderna kanske har en tendens att vara missnöjda i största allmänhet.
Kan vara värt att ha i åtanke att med ett relativt litet sparkapital kommer små skillnader i ränta inte göra så stor skillnad. Därav kan man även överväga att välja den bank som man tycker är bäst, ex. där man har sina andra pengar, så får man pengarna samlade.
Jag har själv en buffert på ungefär sen summan och det som jag behöver vid kris inom ett år har jag utan någon ränta alltså ca 100k sen allt över det har jag bundet på 1 år his nordea med räntan 2,5% förstår att värdet urholkas då räntan är sånpass låg men ser det som en försäkring som får kosta mig en slant för att sova gott om natten.