Det som märks i övriga diskussioner, inte minst i den stora sparkontotråden, är att det inte finns en aktör som är bra på allt. Om det är viktigt för dig att endast ha att göra med 1 företag, istället för flera, kommer du behöva nöja dig med sämre lösningar än vad som annars är möjligt.
Själv har jag prioriterat enskilda delar som är så bra som möjligt, med konsekvensen att det blir ett antal företag att ha kontakt med. Just nu innebär det t ex Skandia för betalningar, autogiron och bolån; Norwegian kreditkort för SEK; Northmill debetkort för andra valutor; Morrow/Multitude/Froda för rörliga sparkonton; Zaver för senaste fasträntekontot (men där ändrar det sig snabbt).
Det finns som sagt ingen storbank som har bra ränta på sina sparkonton. Att “samla sin ekonomi” som storbankerna vill är tyvärr nästan alltid en dålig affär, hur bra de än försöker få det att låta och rabatterna de ger är försumbara.
Jag tycker följande är en bra uppdelning:
Storbank för lönekonto, betalningar, bankkort (om man inte kör kreditkort, då ska man välja annat igen) och eventuellt bolånet. Det är de bra på. Just där tycker jag SEB personligen är bäst gällande appens upplevelse men är väl tycke och smak.
Avanza för nästan allt annat: Buffert, alla investeringar, så mycket av pensionen som möjligt, bolånet om man har möjlighet. Att köra typ Lysa för sparande och investeringar samlat är också helt okej.
SBAB eller annan nischbank för sparkonto på lite längre sikt. Här funkar ju Avanza fintfint också, och härligt att samla allt sitt sparande på ett ställe, men de har inte högst ränta.