Skaffa sparkonto med ränta

För tillfället har jag mina sparade pengar i ett sparkonto utan ränta och funderar över att följa fyra-hinkar-principen och skaffa ett sparkonto med ränta. Det är inte jättemycket pengar som jag har om jag ska jämföra med de flesta här men för mig är det en mycket bra buffert om jag tex behöver skaffa en ny dator till studierna eller köpa studentlitteratur och annat, samt för nöjen för sommarlovet.

Jag använder Swedbank och föredrar att ha mitt sparkonto där då det är snabbt och lätt att överföra pengar mellan mina konton och bankkortet. Dock antar jag att det finns bättre alternativ och banker som jag kan välja mellan. Vad tipsar forumet ?

1 gillning

Har du 10k på sparkontot blir det ca 35kr/år i ränta efter skatt. För mig är bekvämlighet mer värt än så, så om du gillar att ha det på Swedbank och du är duktig på att inte nalla när det ligger i samma bank hade jag haft kvar det där.

4 gillningar

Kolla och jämför sparkonton på compricer så kan du hitta vilka som ger bäst ränta :slight_smile:

Kollade igår och då hade SevenDay bästa räntan med fria uttag och insättningsgarantin. Jag har själv SevenDay bank och det som jag tycker är extra bra med dom är att man kan ha flera olika konton om man t.ex. vill spara till olika saker.

2 gillningar

Kolla upp Lunar. Jag har buffert där. Halvknöligt att få igång, men funkar OK nu. Jag använder betalfunktionen, inte Swish. Att sätta in och ta ut pengar går relativt snabbt och räntan är på 1%+.

1 gillning