Jag undrar om ni har tips på ett rörligt sparkonto? Just nu använder jag Qliro men jag kan bara ha ett konto där. På det kontot har jag min buffert. Jag vill öppna ett nytt konto då jag tänkte köra sparkonto istället för räntor. När vi ändå kommer in på ämnet, är det en bra idé att göra så?
FYI.
Just för tillfälle lite strul för Lunar med Swish och även kortbetalning (för att föra över pengar till Lunar) som inte funkar. De lär ju få ordning på det hela men kanske inte smidigaste läge just nu.
På compricer kan du hitta flera sparkonton med räntor. Själv har jag Sevenday, där kan man öppna flera konton.
Finns andra tråder som diskuterar detta med sparkonto vs räntor. Själv tycker jag (också) det är ett lurigt val.
Funderar över samma sak just nu. Vill testa Lunar men har haft svårt att fatta ifall jag kan som Amerikansk medborgare. Öppnade Klara Savings för enkelhets skull häromdagen och gjorde en test överföring på 10 kr vilket gick fort och utan krångel. Dagen därpå fick jag ett mejl att de sänker sparränta från 0.85 till 0.80 så dålig tajming. Just nu har jag våran buffert på ca 100,000kr på Handelsbanken utan ränta och det är för lätttillgängling så måste flytta den eller delar av den. Sen undrar jag varför alla här gör en så stor grej av den den marginellt större sparränta på Lunar. I mitt fall handlar det om några hundra lappar. Har ni andra så mycket mer pengar på bufferten att ni känner att ni måste maxa hela tiden trots möjlig krångel med en ny uppstartat dansk niche bank? Jag undrar för att jag får känslan av att jag har missat något
Tror inte du missar något.
Själv har jag mina kontanter hos carpay med 0,5% ränta.
Som du säger så är den marginella skillnaden i kronor inte värd tiden att flytta runt pengarna.
Skulle kunna lägga den tiden på att sälja någon onödig pryl och få in dubbelt så mycket pengar än vad räntan skulle ge.
Men är du i en stay-rich fas och har 5 års utgifter i kontanter kan det vara värt att leta upp olika konton och olika bindningstider för att maxa räntan.
Håller med. Ligger kvar med bufferten hos SBAB med 0,5%. Pengarna går att mobiliseras inom 24 timmar vilket är viktigt för mig. Kan inte kosta på mig trassel med överföringar till priset av delar av procent i ränta.
Jag har konto på svea, de har fria uttag och just nu 0,95% ränta. ( haft kontot i 2 år och räntan har varierat från 0.75-0.95%)
Lite jobbig insättning tycker jag, bankgiro. Men går fort att ta ut pengar.