Bästa sparkonto just nu? Rörlig/bunden ränta

Någon annan som är på G att byta sparkonto för att få högre ränta nu när de går upp? Jag sitter just nu med ett Avanza Sparkonto+ Santander med bara 1.15% (rörlig ränta, vilket varit ganska kasst so far). Jag är beredd att låsa en del för att få högre ränta, jag har lite spelrum där. Insättningsgaranti är ett måste. Summa ca 200k.

Vilka är era bästa sparkonton?
Ska man låsa nu på en gång, eller ha is i magen för att vänta på att det blir ”ännu bättre” räntor?

En snabb research gav mig dessa förslag men det finns säkert ännu bättre:
SBAB 2% (rörlig ränta, fria uttag)
Svea bank 2.1% (rörlig ränta, fria uttag)
Collector bank 3,05 % (bundet 1 år)
Marginalen bank 3% (bundet 1 år)

Gäller alltid regeln rörlig ränta = icke bundet vs. fast ränta = bundet på x månader/år?

Personligen har jag valt Landshypotek som har en ränta på 2% med fria uttag och insättningsgaranti.

Jag velade också fram och tillbaka om att låsa 1år, men valde att avstå då jag tror att det med stor sannolikhet kan komma fler räntehöjningar på konton med fria uttag inom en snar framtid.

Min tolkning är att på ett sparkonto med fria uttag kan räntan förändras (“rörlig”) och om du låser pengarna så förändras den inte.

2 gillningar

Enligt Compricer har Komplett Bank en effektiv årsränta på 2.35%. Insättningsgaranti, ingen bindningstid, inga avgifter och fria uttag.

3 gillningar

SBAB f.n med 2% inlåninsränta. Även en bank som lånar till bolån då man har engagemang, iom ev vilja konkurrensutsätta och omsätta befintligt bolån på en fastighet när bindningstider så tillåter

Jag har SVEA sparkonto rörligt med fria uttag. De brukar ligga på toppen hos compricer och än så länge problemfritt.

1 gillning

Jag valde SBAB för några veckor sedan efter att ha prokrastinerat att starta ett räntekonto länge. Landade i beslutet mest på magkänsla. För mig känns det inte realistiskt att byta bank ofta och jaga den högsta räntan. Ffa når räntorna nu förändras rätt snabbt. Tycker SBAB gav en bra men kanske inte bäst ränta, fria uttag och insättningsgaranti + att det känns som en väletablerad aktör. = bra magkänsla.

Sammantaget tror jag precis som med sparande i indexfond/fondrobot att det viktigaste är att bara komma igång med något. Skillnaden mellan att inte komma igång alls är mycket större än skillnaden mellan olika aktörer.

Lycka till!

2 gillningar

Jag och sambon har valt SBAB av liknande anledningar!

1 gillning

Jag har min buffert (och eventuella pengar som jag vill använda inom ett/två år) på SBAB. 2%, fria uttag. Just för att det är min buffert är det viktigt att det inte är bundet i tid eller begränsat antal uttag. Om värmepumpen lägger av…

SBAB är ganska snabba med att höja räntan på sparkontot efter att Riksbanken höjt styrräntan. Förmodar att de kommer vara lika snabba att sänka den dagen när Riksbanken sänker.

1 gillning

Smart. Det är ju en idé att köra in hela bufferten på rörligt nu, och om/när det blir bättre räntor för låst konto så kan man sätta över en summa då (inom samma bank).

1 gillning

Tusen tack för alla svar! Alltid bra att höra andras processer och beslut :grinning:

1 gillning

Du har även Lunar, 2,25% rörligt. Lätt och bra och enkelt att sätta in och föra över, bra app.
När jag vill föra över från Lunar till en annan bank så tar ca 6-7 Tim så har du pengarna översatta.
Asa komplett 2,35% bra och enkelt även där.

Jag testade Lunar tidigare i år men upplevde det som väldigt krångligt för att man får ett danskt konto vilket betydde att jag var tvungen att göra utlandsöverföringar. Jag försökte också använda ”kortet” man får för att göra en betalning på nätet och drabbades då av oväntade dubbla valutaväxlingsavgifter SEK->DKK->SEK och sedan ruttnade jag och bytte till Qliro. Just nu 2,55% på den rörliga räntan.

1 gillning

Ja har satsat på guld låst min investeringen på melan 12 -24%

:thinking:

Vad har du gjort? Utveckla gärna…

Lunar är bra, hade lite problem vid just ett uttag men sen har det funkat bra och pengarna kommer oftast samma dag.

Landshypotek höjer sin ränta till 2.25%

2 gillningar

Qliro 2,55% rörlig ränta fria uttag

4 gillningar

CarPay är rätt så bra för buffert. 2% på sparkonto med fördelen att du kan flytta över de till ett kreditkort om du behöver pengarna med en gång. Behöver alltså inte vänta dagar för att användas som de är på vanliga sparkonto.

Kanske mest för er som har bil då de är bensin man använder för sina poäng

Jag och svärfar har både pengarna på Qliro. Ett par hundra tusen var , pengarna kommer att tas ut inom 3 år .