Är idag kund hos icabanken och insåg att deras sparkonto endast erbjuder 0.90% i ränta.
Tänkte således leta efter ny bank att ha mitt buffertsparande på.
Lämpligt att ha både lön och sparande på samma bank. Men vid en relativt högre ränta så kan jag “offra mig” att ha sparandet på en annan bank.
De kraven jag har är:
*Fria uttag
*Insättningsgaranti
*Ingen bindningstid
Enkla ut-/insättningar.
Och såklart så hög ränta som möjligt
Vilka banker skulle ni här på forumet rekommendera i dagsläget?
Här är lite exempel på banker och nischbanker jag har testat.
Morrow bank
Bank Norwegian
Pra spar
Resurs bank
Lea bank
Froda
Moank
Avida finans
Serafim finans
Hoistspar
Nordiska
Bluestep
Nstart
Aros kapital
Marginalen bank
Northmill bank
Sevenday bank
SBAB bank
Qred
Collector
Qliro
Carnegie
Volvofinans
Nordax
Lantmännen finans
Landshypotek bank
Ok. Jag har nästan nyligen bytt bank till icabanken och vill inte gärna byta bank igen som “huvudbank” med allt vad det innebär. Autogiron, lön, swish och så vidare. Därför tänkte jag nöja mig med en bank för enbart sparande denna gång
Om detta är viktigt så rekommenderar jag att helt enkelt börja överst på Compricers lista i ränteordning och prova det första alternativet som uppfyller dina övriga önskemål. Just nu verkar det vara Moank med 2,85% ränta.
Nej jag valde att inte öppna konto på Coeli på grund av:
För Sparkonto med uttagsdagar – rörlig ränta gäller att uttag till föranmält externt bankkonto utförs femte (5) bankdagen efter Kontohavarens begäran.
Tycker inte om att det dröjer fem bankdagar innan pengarna betalas ut.
När bindningstiden löpt ut för Tidsbundet Sparkonto öppnas automatiskt ett Transitkonto i Kontohavarens namn om Kontohavaren inte redan har ett Transitkonto. Till Transitkontot överförs Kontohavarens medel från Sparkontot när bindningstiden löpt ut. Kontohavaren kan via Coeli Sparprodukter – Mina sidor överföra medel på Transitkonto till nytt Sparkonto med en bindningstid eller till Sparkonto med uttagsdagar – rörlig ränta.
Jag skulle inte lita på alla banker på den där listan. Personligen tycker jag att Borgo, SBAB och Avanza Sparkonto är bland de bästa alternativen.
Vissa andra banker, som exempelvis Coeli och Froda, har affärsmodeller som bygger på att tjäna pengar på dyra krediter, ofta på bekostnad av människor i ekonomiskt utsatta situationer vilket jag tycker är
Tycker personligen att Svea bank just nu har det mest attraktiva bundna sparalternativet, med 3,1% på 6 månader. Har svårt att se att rörliga sparkonton kommer att kunna matcha den nivån under tidsperioden.
Alla banker som finns på listan som det hänvisas till (här ingår Coeli och Froda) omfattas av den statliga insättningsgarantin. Här kan du lita på att du får tillbaka dina pengar (upp till garantinivån) ifall banken skulle gå i konkurs.
Sedan kan man ha åsikten att banken sysslar med tvivelaktiga affärer enligt ens egen moraliska kompass eller så existerar det faktum att banken fällts i domstol för ekonomisk brottslighet (t.ex. SEB och Swedbank gällande penningtvätt i Baltikum). I slutändan gissar jag på att det är ytterst få banker i historien som kan gå rakryggade med rent mjöl i påsen…
Northmill låter dig swisha både till och från kortkontot, räntan är 2% på det och 2,2% på sparkontot. Inte det högsta som finns, men vill man ha snabb tillgång till pengarna är det svårslaget eftersom kortet även är helt avgiftsfritt.