Jag har idag mycket fonder, mest index, men har även en del i rena pengar, även mina barn och mina föräldrar (+75år) som jag inte vill styra in på börsen.
Har idag Swedbank som ger 1,85-2,3% och sen finns ju tex Lysa/Avanza som ger bättre ränta, uppemot ca 3,7%.
Har nån erfarenheter/tips?
Vilka som är smidiga för föra in/ut pengar och som ett komplement till Swedbank, och som fungerar bra över tid och har en sjyst ränta.
https://www.borgohypotek.se/ tycker jag har fungerat bra. 3.9% i skrivande stund och räntan betalas ut varje månad om du inte binder pengarna.
Uttag tar dock lite längre tid på Borgo så jag har splittat upp en liten del av min buffert 50/50 på Landshypotek och SBAB. Gör man ett uttag där innan kl 13 så har man pengarna samma dag.
Har Avanza idag till lite fonder och tjänstepension, så kanske smidigt om jag redan har konto där, sen finns det ju många att välja där, några stalltips där kring nån som är bra över tid?
Tror du kan välja vilket som. Jag hade tagit det som ger högst ränta. Ex Borgo. En smidig sak dock är att också ha Avanzas egna sparkonto. Då kan du swisha in pengarna och föra över mellan olika sparkonton via det om någon annan skulle ge högre ränta.
Jag hade valt Borgo men har du Avanzas egna så kan du swisha in pengarna där och göra en intern överföring. Skulle exempelvis Collector ge högre ränta än Borgo så gör du en intern överföring från Borgo via Avanzas egna till Collector. Typ så. Om du ändå har pengarna på Avanza, vilket är ett jättebra alternativ så kan du ju lika gärna nyttja dem extra fördelar som finns.
Men då måste jag/min mamma etc pilla om var 3e månad vilket inte känns hållbart, skulle det finnas nån “auto lås om” tre månader till så är det alternativ. (som jag nyss mailade o frågade swedbank om, väntar på svar)
Det kommer en förfrågan ett par veckor innan i internetbanken om man vill förlänga. Så det är ganska enkelt om man vill det😊. Fast jag vet ju inte om din mamma klarar av datorn själv och då är det ju en annan sak såklart.
Avanza är bara en förmedlare och har då inte pengarna (Förutom på deras egna sparkonto) så sätter du över pengar till “sparkontot+ collector” så är det collector som har pengarna och det institutet med dess insättningsgaranti som gäller. Blir samma för Nordax osv.
Det är det som gör det så smidigt med sparkonto+ på avanza även om du kan få några % bättre ränta om du sätter in pengarna direkt igenom tex collectors användargränssnitt. Här har du alla på samma ställe och kan snabbt flytta dem mellan kontona om räntorna ändras.
Jag har Swedbank och det funkar. Första gången band jag på 3 månader, gången efter på 6 månader, vilket jag ångrar lite även om jag förhandlade fram en bättre ränta på 3.76 för 4 månader sedan. Ska jag binda om igen så blir det 3 månader åt gången.
Skulle hjälpa min son med finansiering till ett
Bostadsköp. Hade ett 12 mån. fasträntekonto hos Penser spar med några mån. kvar upplupen ränta var ca 14 tusen. På fråga vad det skulle kosta att göra förtida uttag blev svaret att hela den innestående upplupna räntan skulle gå förlorad ett obs hade de i form av att inget av sparkapitalet skull
e gå förlorat! Jämför med Nordea som tar ut en avgift om 300:- för samma sak!!!Man får naturligtvis skylla sig själv som inte läst på från början - men i alla fall!
Inget mail, bara på internetbanken. Syns inte i appen tyvärr. Som läget är nu så tycker jag att det känns tryggt att ha en del på fasträntekonto, är en fegis😅.