Jag har börjat läsa på om sparkonto med ränta (inte bunden) och detta är något jag skulle vilja skaffa till mitt buffertsparande. Jag investerar redan i fonder hos Avanza och tycker det är smidigast att ha alla mina pengar samlade. Avanza har samarbete med olika banker som man kan öppna upp ett sparkonto hos(collector, nordax, santander och resurs bank). Spelar det någon jätte stor roll vilken man väljer? Vilken har ni själv haft bäst erfarenhet utav?
Jag har buffert på SBAB. Fördelen där är att man kan schemalägga överföringar som på en vanlig bank. Sen har jag Spar+ hos Avanza (Santander och innan dess Collector). Fördelen där är översikten och att det går snabbt att överföra pengar till ISK och andra Avanzakonton. Båda dessa är lätta att sätta in och ta ut/överföra pengar. Jag orkar inte med konton där man måste sätta in via postgiro.
Oavsett vilken underliggande bank du väljer så har du alltid insättningsgarantin, så rent säkerhetsmässigt (om du inte tänkte pytsa in över en mille) så spelar det ingen roll.
Sedan brukar räntan justeras lite då och då, men jag har nog aldrig varit med om att det är mer än typ 0,05% eller 0,10% upp eller ner och det sker högst typ ett par gången per år tror jag.
Så jag skulle säga, välj den bank på Avanza som ger högst ränta och skicka in pengarna där. Lägg sedan in en påminnelse till dig själv att kolla om läget har förändrats typ en gång per år (känns knappt värt att kolla oftare än så eftersom pengarna man eventuellt kommer att vinna på att kolla oftare inte är många korvören). Det kostar ingenting att skapa nya konton eller flytta pengar mellan dem, så det är inga problem att genomföra en ombalansering om det skulle visa sig lönsamt.
Det går att schemalägga överföringar till Sparkonto+ på Avanza också. Varje Sparkonto+ på Avanza får ett eget unikt bankkonto som går att föra över pengar till som om det vore vilket bankkonto som helst, och kan man då alltså schemalägga i sin vanliga bank.
Jag kan inte annat än hålla med. Jag antar att det är en kostnadsfråga att både få till riktiga bankkontonummer och utveckla det hela. Insättning via bank-/postgiro är ju enkelt att implementera för företaget, det har jag själv i mitt företag när kunder betalar fakturor. Jag antar att man kör på så “lean” man bara kan så länge som möjligt. För övrigt kan The Lean Startup av Eric Ries rekommenderas.
Till slut kommer man väl till en punkt där man redan har de flesta som orkar med postgiro/bankgiro som kunder, och man börjar snegla på att även få in kunder som dig och mig och tar tag i problemet. Hej @Lysa, Savelend och Lendify för att nämna några som brukar tas upp här
Även om t.ex. Lysa har en möjlighet till automatiskt månadssparande, så har det (för mig) två brister. Dels så är det alltid den 29:e, givet att det är en bankdag, vilket inte passar mig. Men även om det gick att byta dag hade det ändå inte funkat som jag önskar, då jag vill ha det som en “kommande överföring” i min bank för att enklare kunna göra cash flow analys på sitt transaktionskonto. För vem gör inte det?
Dessutom är det enklare att förstå transaktionen i efterhand. Vid swish/bankgiro/postgiro/trustly/whatever brukar det bara stå några obegripliga siffror som meddelande i kontoutdraget, och då gäller det ju att komma ihåg vad man gjort. När man då sitter där och skriptar igenom sina kontoudrag blir det då svårt att kontera transaktionen automatiskt. Åter igen, för vem gör inte det?
Ni som vill ha riktiga bankkontonummer på alla konton, ha vettiga meddelanden vid automatiska överföringar, och ser kontoutdraget som en intressant programeringsutmaning så här i juletider sträcker upp en hand!
Det jag menar är att på SBAB kan man schemalägga överföringar från sbab-kontot till andra bankkonton. Det jag gör är att jag för över hela beloppet jag vill spara från lönekontot till SBAB och sen slussar jag vidare därifrån till ISK och spar+ som jag har på avanza och till målspar som jag har på ett annat konto på SBAB.
Jag har 2/3 av min buffert på SBAB (0.5% ränta ) + 1/3 insatt på Shell Mastercard (2% ränta). Fördelen att ha buffert kopplat till Shell, förutom att det ger en bra ränta, är att det är superenkelt att nyttja dem den till den där trasiga frysen eller tvättmaskinen den dagen det behövs. Dessutom kan man då tillfälligt nyttiga krediten för att sedan fylla på från SBAB kontot.
Använder inte detta kortet till andra inköp än just buffertkontorelaterade utgifter. Dvs nästintill aldrig.
Får man nån ränta hos Shell? Har haft ett litet positivt saldo där i över ett år men inte sett nån ränta. Kanske har för litet belopp där. När betalar de ut räntan? Vid årsskiftet?
Inlåningsräntan betalas ut någon bankdag direkt efter årsskiftet. Du får ränta på positivt saldo upp till 15000 kr, och sen skatt på det. Som max 210 kr blir det då.
Det är ju mycket bättre ränta om du investerar i nisch-banken direkt. Avanza snor en hel del av räntan för egen del. Om du nu inte tycker det är värt en massa att kunna se pengarna när du loggar in på avanza.
Tänker att det finns så många trådar om detta ämne så jag hijackar detta.
Har mitt buffertsparande på Klarna och de har på sista tiden sänkt räntan två gånger till 0,80%. Det är inga jättesummor, men jag kollar nu alternativ.
Med Klarna har flytt från mitt konto på Handelsbanken gått vindssnabbt. Är det någon som har testat SVEA:s variant och kan ge ett litet utlåtande? Jag är intresserad av känslan av appen och hur snabbt det går att flytta över pengar till ett primärt bankkonto.