Hej! Förlåt om jag ställer en jättekorkad fråga. Jag är verkligen nybörjare. Jag har min buffert på ett sparkonto på Avanza. Förut var det 3,5% sparränta men i takt med att styrräntorna sänkts har också den räntan sjunkit och är nu 2,75%. Om man väljer ett sparkonto med samarbetspartner, exempelvis Klarna, Froda m.m. får man dock högre ränta. Man får 3,05% om man väljer Froda. Tycker du att det är värt att öppna ett sådant och flytta pengarna dit, eller är det onödigt administrativt krångel? Finns det någon speciell risk eller något annat man behöver tänka på? Hur hade/har du gjort? Jag sparar i fonder också, men som den osäkra trygghetstörstande nybörjare jag är vill jag ha min buffert nånstans där den inte plötsligen kan minska i värde och där jag OM nu olyckan är framme kan komma åt den snabbt. Tusen tack för er hjälp!
Att ha pengar i ett sparkonto på Avanza är främst om du vill ha kapitalet på plattformen med avsikt att använda pengarna till något annat där snart och/eller vill förenkla ekonomin och inte bryr dig om pengarna du förlorar. De är själva tydliga med att de inte vill/försöker vara en hemvist för sparkontosparande. I slutändan handlar det om vad enkelheten är värd för dig. Exemplet du ger handlar om runt 200kr per 100000kr och år, ointressant för en del, tillräckligt mycket för mödan för andra.
Jag har ett sparkonto med varje samarbetspartner som är tillgängligt på Avanza och flyttar runt de kontanter jag har till den med högst ränta vi varje given tidpunkt. Inga konstigheter, insättningsgaranti, och väldigt smidigt.
Huh? Jag har inte påstått något särskilt kontroversiellt (desinformation??) utan bara noterat att precis som trådstartaren säger så får man något lägre ränta om man sparar kapitalet hos samarbetspartnerna via Avanza jämfört med om man öppnar konto direkt hos partnerbanken. Tycker man bekvämligheten av att ha en samlad bild på Avanza är värd den något lägre räntan så är det högst rimligt alternativ.
Hur hög provision får de för räntan hos sina samarbetspartners? Vet att räntan är ännu högre om man öppnar konto direkt där, men då blir de samtidigt mer otillgängliga.
Fördelen med att ha kontot direkt hos Avanza (dvs inte via samarbetspartner) är att det går att flytta pengarna när som helst till isk/kf, med samarbetspartners går det endast inom en given tidsram.
Åh tack snälla för hjälpen! Det betyder verkligen jättemycket för en nybörjare för mig. Är det enkelt att flytta pengar emellan? Finns det något speciellt som jag borde tänka på?
Åh tack snälla du för ditt svar. Väldigt hjälpsamt för en nybörjare som mig Och vad smart! Är det enkelt att flytta pengarna emellan? Går det snabbt, kan man flytta mycket pengar i taget och så?
Desinformation? Ta det lugnt nu…
Jag har mitt buffertkonto hos Moank flex som ger 4% just nu. Fria uttag och bankgaranti osv. Funkar smidigt men tar 3 dagar att flytta pengar till och från mitt Skandiakonto.
Hos Avanza Spar har jag min min lilla buffert/investeringsbuffert, dvs pengar som ska investeras under månaden samt ett litet belopp som jag vill kunna få tillgängligt samma dag.
Det här upplägget funkar bra för mig.
Damnit, har de sänkt igen alltså Har också Moank sen drygt 1 år tillbaka, ingen flashig hemsida eller app men fungerar utmärkt och de har alltid haft högst ränta med fria uttag under detta år. Även om de nu tyvärr börjat sänka lite men det är ju inte något konstigt när styrräntan sänkts såklart.
100 000 kr på rörligt sparkonto.
Skillnad i ränta på ett år.
Hoist 4,15%
4150 kr före skatt.
2905 kr efter skatt.
Moank 4%
4000 kr före skatt.
2800 kr efter skatt.
Jag har haft både Hoist och Moank länge och båda fungerar bra.
Jadå, allt går att administrera som inloggad via Avanza och jag har inte märkt någon begränsning (men har endast gjort överföring upp till gränsen för vad insättningsgarantin täcker i taget). Du för över via ditt aktie- och fondkonto (inte ISK/KF) och överföringen sker direkt under dagtid på vardagar.
Öppna konton kostar inget vad jag vet så jag rekommenderar att testa själv med en liten slant så du ser hur det fungerar.
Som andra nämner ovan dock så får man oftast något lägre ränta än andra nischbanker (eller direkt öppna konto med samarbetsbank).
Ha sparkonto direkt i sagda banker, ger mer ränta. Flytta småpengar för att lära in rutiner. 1% på en mille ger 10K, varför skänka banken det?