Hej! Förlåt om jag ställer en jättekorkad fråga. Jag är verkligen nybörjare. Jag har min buffert på ett sparkonto på Avanza. Förut var det 3,5% sparränta men i takt med att styrräntorna sänkts har också den räntan sjunkit och är nu 2,75%. Om man väljer ett sparkonto med samarbetspartner, exempelvis Klarna, Froda m.m. får man dock högre ränta. Man får 3,05% om man väljer Froda. Tycker du att det är värt att öppna ett sådant och flytta pengarna dit, eller är det onödigt administrativt krångel? Finns det någon speciell risk eller något annat man behöver tänka på? Hur hade/har du gjort? Jag sparar i fonder också, men som den osäkra trygghetstörstande nybörjare jag är vill jag ha min buffert nånstans där den inte plötsligen kan minska i värde och där jag OM nu olyckan är framme kan komma åt den snabbt. Tusen tack för er hjälp!
Att ha pengar i ett sparkonto på Avanza är främst om du vill ha kapitalet på plattformen med avsikt att använda pengarna till något annat där snart och/eller vill förenkla ekonomin och inte bryr dig om pengarna du förlorar. De är själva tydliga med att de inte vill/försöker vara en hemvist för sparkontosparande. I slutändan handlar det om vad enkelheten är värd för dig. Exemplet du ger handlar om runt 200kr per 100000kr och år, ointressant för en del, tillräckligt mycket för mödan för andra.
Jag har ett sparkonto med varje samarbetspartner som är tillgängligt på Avanza och flyttar runt de kontanter jag har till den med högst ränta vi varje given tidpunkt. Inga konstigheter, insättningsgaranti, och väldigt smidigt.
Huh? Jag har inte påstått något särskilt kontroversiellt (desinformation??) utan bara noterat att precis som trådstartaren säger så får man något lägre ränta om man sparar kapitalet hos samarbetspartnerna via Avanza jämfört med om man öppnar konto direkt hos partnerbanken. Tycker man bekvämligheten av att ha en samlad bild på Avanza är värd den något lägre räntan så är det högst rimligt alternativ.