Hej varför har Avanza så usla räntor på sina sparkonton? Idag 0,3 medan många andra seriösa med samma villkor erbjuder 0,85 minst
Varför inte fråga Avanza?
Kanske för att deras utlåning är ganska begränsad i omfattning. De behöver då alltså i så fall inte så mycket inlånat för att nå kapitaltäckningskraven.
Den stora majoriteten har väl sina pengar på nollräntekonto i storbank, så jag skulle nog definiera Avanzas sparkonto som jättebra.
Avanza har inte sparkonton. Avanza sammarbetar med andra banker och låter dig administrera konton där från sin sida.
Samma banker som sammarbetar med Avanza har högre ränta om du går direkt till dem.
Min gissning är att de fått in en del pengar i sparkonto och nu kan minska räntan och tjäna en större cut. Folk är för bekväma för att byta.
Då Avanzas räntor gått ned mångdubbelt snabbare än hos deras samarbetspartners, tex Santander, där man idag kan få 0,75%, måste ju mellanskillnaden ha tagit vägen någonstans.
Tror snarare det är deras samarbetspartners som får in för mycket sparpengar från Avanzas kunder (det har blivit för enkelt att öppna sparkonto), och då inte känner att dom vill ge Avanza en cut på något dom själva går back på. Att ha för mycket på inlåningssidan är bara en kostnad och belastning för bankerna.
Mellanskillnaden går nog inte till Avanza.
Från Avanzas sida:
Varför är räntan högre om jag öppnar ett sparkonto direkt hos er samarbetspartner?
I samarbetet kring Sparkonto+ är det bolagen själva som bestämmer räntan på dessa konton. De har sedan valt att erbjuda en högre ränta om du sparar direkt hos dem. Räntan är alltså ingenting som vi på Avanza beslutar om.
Fördelen med att ha ett Sparkonto+ hos oss är att du enkelt kan göra interna överföringar till dina andra konton hos oss om det till exempel dyker upp ett köpläge som du inte vill missa. Interna överföringar sker direkt på vardagar mellan 08:30-17:00. Sparar du direkt hos någon av våra samarbetspartners tar en överföring till Avanza ungefär en halv till en bankdag.
Tack för det, då var min killgissning helt fel
Om ni inte har väldigt stora belopp på dessa konto så lägg energin att jaga avkastning på annat håll. Att byta fram och tillbaka kostar nog er egen dyrbara tid mer än vad det är värt.
De skriver ungefär samma sak om deras fondavgifter, att det är satt av fonderna, och det vet vi ju är en sanning med modifikation. Mycket möjligt att det är samma sak här, dvs att nischbankernas erbjudande till Avanza inkluderar en mellanskillnad avanza får ut, som de då behåller. Nischbanken betalar isf lika mycket som vanligt för pengarna, bara att en del av summan går till avanza. Men jag vet inte heller hur det egentligen ligger till.