Jag har precis tagit ut (strax under) 10% av vårt portföljvärde från Avanza och amorterat av motsvarande summa på vårt bolån på SBAB. Håller man sig under 10% belåningsgrad får man just nu betala 1,49% ränta på Avanza. Det är drygt 3% lägre än vad vi får i rörlig bolåneränta just nu. Äger bara indexfonder och total belåningsgrad för våra två fastigheter ligger på ca 50%. Månadssparar drygt 1% av portföljvärdet.
Kan någon slå ner på detta med ett enda vettigt argument? Borde ju vara absolut riskfritt så länge jorden inte går under.
Den risken finns men kommer nog aldrig gå över räntan du får hos bolånebanken. I absolut värsta fall kan vi med lätthet låna tillbaka motsvarande summa från SBAB och lösa krediten på Avanza (tex vid kraftigt börsfall). Men just nu är tom räntan för 25% belåningsgrad på Avanza lägre (3,49%) än rörlig bolåneränta på SBAB.
Jag nyttjar också ca 10% av värdepapperskrediten men stoppar istället in det lånade beloppet på ett sparkonto hos SBAB med 3,65% ränta. Riskfritt räntenetto på 2,16%.
Bolånet har förvisso en högre räntesats men dels är det bökigare att låna upp beloppet igen om man skulle ändra sig och dels så kan Avanza förändra villkoren när som helst så att det inte längre är så fördelaktigt. Det är lättare/snabbare för mig att skaka fram likviden för att släcka lånet (p.g.a. förändrade räntevillkor eller överbelåning) om det ligger på ett sparkonto.
Jag tycker med ovan i åtanke att det (för mig) är en rimlig kompromiss att istället stoppa in det på sparkonto eftersom det ger en nästan lika stor effekt och dessutom får man kvar mer likviditet och lån i sin ekonomi, vilket jag tycker är positivt.
Risken är Margin Call, att portföljen går ner så att du blir överbelånad / räntan går upp. Klarar du då inte din cash flow pga högre räntor, och du inte kan få loss pengar att betala tillbaka till Avanza, så är du i trubbel.
Ett bolån kan du inte få Margin Call på—du får behålla lånet även om bostaden tappar mycket i värde, så länge du betalar dina räntor_+ev amortering i tid.
Tror börsen måste ner 70-80% för margin call. Börjar man med 10% belåningsgrad har man goda marginaler. Men det du skriver stämmer. Risken är i litt fall obefintlig.
Det kanske inte är risken för margin call som begränsar i ditt fall utan snarare om du halkar upp på +10-50% belåning och får sämre räntevillkor i Avanzas kredit. Tyvärr slår den nya räntan även in på de första 10%, den nya räntan gäller på hela lånebeloppet från 1kr och uppåt. Dvs. effekten är lite värre än bara mellanskillnaden mellan deras räntenivåer.
Om du snabbt kan få loss pengar på annat sätt och amortera ner det till rimlig nivå igen borde det inte vara något problem.
Det är väl om du ligger kvar lite för länge på den nivån som kalkylen hade sett bättre ut om man stoppat in det på sparkonto istället för bolån och kunnat amortera ner det omedelbart, samma dag.
Yes. Man får ha koll så man ligger på rätt sida för att få bäst ränta. Som sagt månadssparar vi drygt 1% av portföljvärdet. Skulle man ramla över 10% är det ingen katastrof kortsiktigt. Fortfarande lägre än bolåneräntan. Vinsten blir ju dock lägre.
En sak jag undrar är hur ni får ut pengarna och lägger in dem någon annanstans? Vad jag förstått blir man beviljad en kredit (köputrymme med pengar som inte finns på kontot än). Men för att nyttja krediten måste man köpa värdepapper. När dessa värdepapper säljs så betalas krediten tillbaka. Jag måste missa något här.
Avanza skriver så men det fungerar i praktiken att bara plocka ut det direkt till ett sparkonto från krediten.
I mitt fall hade det dessutom inte spelat någon roll eftersom jag månadssparar på ISK:t.
Exempel 1: jag har redan köpt värdepapper för 1 000 000kr och har noll belåning, plockar sedan ut 100 000kr från krediten och lägger dem på sparkonto.
Exempel 2: jag har redan köpt värdepapper för 1 000 000kr och har noll belåning, jag köper aktier/fonder för 100 000kr på ISK:t utan att stoppa in något och nyttjar på så sätt krediten. Jag stoppar in 100 000kr på sparkonto via månadssparande istället för att trycka in något på ISK:t.
Effekten blir ju densamma så jag förstår att de i praktiken inte verkar bry sig.
Alternativt, mer sannolikt, så kanske man ska tolka båda ovan exempel som att man följer deras policy kring att krediten används till att handla med värdepapper. Jag vet faktiskt inte hur de resonerar men jag tycker inte att det i praktiken gör någon skillnad även om exempel 2 kanske är mer hur de tänkt sig.
När du tar ut pengar så lånas automatiskt mer upp mot aktierna, så belåningsvärdet ökar. Du lånar alltså fortfarande för att köpa (behålla) dina aktier, eftersom du tar ut mer av dina egna pengar och nyttjar mer av lånet.
Det är samma som att sälja aktier, ta ut pengarna du får för det, sedan låna pengar av Avanza för att köpa lika många aktier för lånade pengar i stället.
Man får ha lite marginal till gränsen på 10% plus att månadssparande kompenserar för att värdet på innehaven minskar. Har man stabilt kassaflöde in i form av löner får man amortera lite extra om börsen skulle falla mycket på kort tid. Gäller att ha koll helt klart så detta passar inte alla.
Exempel 3 som är identiskt med exempel 1: Du säljer aktier för 100 000kr, du tar ut pengarna. Sen köper du samma aktier för 100 000kr på kredit. Då följer man Avanzas regler men utfallet blir samma som att du bara tar ut 100 000kr. Nackdelen är att du triggar courtage eller att det tar några dagar för fondaffärer.
Jag har också belånat ungefär 8%, och bara satt rakt över till ett sparkonto på Avanza. Blir ju inte jättemycket pengar i praktiken, men gratis pengar är gratis pengar.
Skulle säga att detta absolut är rimligt, även för banken. Dina aktier/fonder är ju en bättre säkerhet än din bostad då den är lättare att realisera. Det är väldigt bökigt för en bank att tvångsförsälja någons bostad, men Avanza kan sälja dina fonder utan att säga något till dig ifall du inte uppfyller villkoren för lånen.
Så det är helt rimligt att anta att värdepapperskrediten kommer att va billigare än ett bolån med låg belåningsgrad då risken är mindre för banken.
Gissningsvis räknar de även med att tjäna lite pengar på att låntagarna handlar mer vilket innebär mer courtage, växlingsavgifter och/eller fondavgifter och kickbacks.
Känns ändå inte som att kalkylen går ihop för dem så att de tjänar pengar på de som bara tar ut pengarna och sänker i bolån eller sätter på sparkonto.
Å andra sidan är dealen just nu så bra så att man inte kan/vill lämna Avanza, man blir lite lite inlåst på gott och ont.