Avanzas nya kreditvillkor - Hur finansierar Avanza att låna ut 3 MSEK utan ränta?

" Nu höjer vi taket för hur mycket du kan låna till 0% ränta på vår värdepapperskredit. Det tidigare taket på 50 000 kr tas bort och nu kan du låna upp till 3 miljoner kronor, om du lånar max 10% av ditt innehav som är godkänt för ränterabatt.

“Har du en fondportfölj värd 1 miljon kronor så får du låna 100 000 kr till 0% ränta. Eller är din fondportfölj värd 5 miljoner kronor så får du låna max 500 000 kr till 0% ränta, och så vidare upp till max 3 miljoner kr för portföljer värda 30 miljoner kronor och uppåt.Har du en fondportfölj värd 1 miljon kronor så får du låna 100 000 kr till 0% ränta. Eller är din fondportfölj värd 5 miljoner kronor så får du låna max 500 000 kr till 0% ränta, och så vidare upp till max 3 miljoner kr för portföljer värda 30 miljoner kronor och uppåt.”

" Vad finns det för risker och vad ska jag tänka på när börsen faller?

• Vår lägsta ränta har legat på 0% i många år, men om ränteläget i omvärlden förändras så kan den komma att höjas.
  • Om värdet på din portfölj skulle sjunka så att du lånar mer än 10% (men mindre än 25%) så betalar du 0,99% på hela lånet.
  • Lånar du upp till 10% av ditt innehav så innebär det att du kommer få 10% högre avkastning om börsen går upp, och 10% större nedgång om börsen går ner.
  • Har du 10% belåning, ett kortsiktigt sparande och börsen faller så finns alltså risken att du förlorar på att låna till 0% ränta. Men om du är långsiktig och ditt innehav till slut går upp så kommer du att gynnas av att vara belånad."

Nu kan du låna ett högre belopp, till 0,99% ränta

Min fråga är hur Avanza finansierar detta, nu när räntorna stiger, hur det blir en bra affär för dem?

Är det så enkelt att de kör samma metod som kreditkortsföretag? Man får låna gratis i början, men de hoppas att man skall fastna och till slut betala ränta, när man belånat sig mer än nivån där det är gratis?

Finns det något annat upplägg?

Här kan ni se deras räntor:

Räntor | Avanza

Ordinarie ränta betalar man mellan 50% belåning upp till max vad man får låna, som begränsas av (det som är lägst av) din kreditlimit eller av vad dina sammanlagda belåningsvärden på kontot är.

1 gillning

Kapitalet de tar fondavgifter/kickback på är minst 9 ggr så stort som kapitalet de behöver betala din ränta på, så så länge deras ränta + andra omkostnader inte är mer än 9 ggr högre än kickbacken borde de kunna gå plus?

Säg t ex att kickbacken är mer än 0.1% och deras räntekostnad är mindre än 0.9%.

2 gillningar

Är inte Avanzas räntekostnad 0% just nu, lånar de inte pengarna från Riksbanken?

2 gillningar

Styrränta, in- och utlåningsränta | Sveriges Riksbank

Kan de låna till denna låga repo räntan och låna ut till aktier? Hur ser säkerhetskraven ut?

Ja, men jag äger väldigt lite fonder, och jag tror många med 30 MSEK i värdepapper inte har speciellt mycket fonder heller, men jag kan ha fel.

Finns det statistik på hur mycket av tillgångarna på Avanza som är fonder? Inklusive uppdelat på olika totalvärde på konto/kund?

Då Avanza i princip inte har några kreditförluster så behöver de väldigt lite marginal på sin utlåning. Detta då de har väldigt likvida säkerheter (aktier/fonder) som de kan sälja så fort lånet missköts.

De har generellt sett en massa överskottslikviditet pga att folk inte är 100% fullinvesterade på sina konton. Denna får de till 0% ränta och lånar ut till 0% ränta. Ger ju ingen vinst i sig, men kan de dra in fler kunder och mer intäkter på courtage/avgift kan det va smart.

5 gillningar

Ja. Jag läste på lite mer:

" In- och utlåningsräntan

Inlåningsräntan är den ränta bankerna får när de sätter in pengar på konto i Riksbanken över natten och är normalt 0,10 procentenheter lägre än reporäntan.

Utlåningsräntan är den ränta bankerna får betala när de lånar pengar av Riksbanken över natten och är normalt 0,10 procentenheter högre än reporäntan."
Riksbanksräntor | Sveriges Riksbank.

Just nu

Styrränta, in- och utlåningsränta | Sveriges Riksbank

är ju reporäntan 0 och inlåningsräntan är -0,10%. Dvs det Avanza sätter in hos Riksbanken får de negativ ränta på, d.v.s. pengarna blir färre och de tjänar på att istället låna ut det till 0% till kunderna?

Stämmer det att bankerna sätter in all “överskottslikviditet” hos Riksbanken varje kväll, typ? I så fall går ju resonemanget ihop?

Bra fråga!

Jag tänker att så länge Avanzas intäkter (fondvgift, courtage vid aktieköpt etc.) från den lånade delen är större än Avanzas ränktekostnad för den lånade delen så kör de :slight_smile:

Hade alla deras kunder varit buy and hold forever av aktier kanske de inte haft detta erbjudande?
… sen som du är inne på kanske de även gynnas av att folk trillar över belåningsgraden och betalar 0,99% ränta+ hit och dit.
Jag tänker även att det också är en en grym tjänst att erbjuda sina kunder; att de kan “baka in” det i kostnaden. Ger liten konkurrensfördel mot övriga, grymma grejer nedan!

*0% ränta med upp till 10% belåning
*Avanza zero med 0% avgift
*Alla fonder ingår i superlånet
Osv…

1 gillning

Om man kollar i Avanzas balansräkning så har de ungefär liknande summa pengar hos andra banker som hos riksbanken. Mindre banker och kreditinstitut är inte alltid 100% integrerade mot riksbanken utan använder sin egna husbank.

Så i avanzas fall så är det inte nödvändigtvis så att reporäntan är så aktuell.

För att förstå varför de kan ha 0% ränta så måste man gå igenom prissättningen på räntor. Listar nedan de viktigaste faktorerna när banker sätter sina räntor:

• finansieringskostnad
  • förväntad kreditförlust
  • avkastning på EK
  • Admin kostnader

Då avanza har överskott på likviditet och räntefri inlåning är den inget problem.

Den förväntade kreditförlusten är i princip 0% då belåningen får max uppgå till 10%. Säkerheterna är dessutom pantsatta hos avanza vilket medför att de enkelt kan driva in dem till skillnad från en bostadsrätt eller ett hus. Detta innebär att de inte behöver få in pengar från de ”bra” lånen för att finansiera förlusten från de ”dåliga”

Banker måste hålla en viss andel av sin utlåning i eget kapital för att kunna överleva i dåliga tider enligt EU regelverk. Ett bolån kräver ca hälften så mycket kapital som ett blancolån. Detta medför att avkastningen inte behöver va lika hög på ett bolån som för ett blancolån för att uppnå samma avkastning på eget kapital. I detta fall så behöver avanza knappt använda något eget kapital alls för att täcka risken i dessa lån då säkerhetena för lånen är så stora.

De tre första punkterna förklarar hur de har råd att ta 0%, pengarna för att finansiera dessa lån är gratis och risken är 0. Sen så är processen för dessa lån automatiserade så det blir nog inte så mycket extra jobb för dem heller

1 gillning

Den här tråden dog lite fort tycker jag.
Bara jag som skruvade upp belåningen på depån iom detta?

Är det inte såhär enkelt bara att de utnyttjar det rörliga kapitalet som är inne i deras olika depåer fast som inte investerade?

Troligtvis är det så att det är typ 10-20% i medel på all deras depåer i snitt är likvida. Och de vill utnytta det till kundernas fördel?

Jag tog iaf steget att belåna mig med den här nyheten.

Jag väljer att investera istället för att amortera mitt bolån som har högre ränta än värdepapperskrediten med sina 0,99 % så jag tog även steget att ha mer än 10 % belåning. Blir bra det här.

Nu är nollräntan höjd till 0.99%.

Det väcker genast frågan om man ska amortera eller inte. Hur resonerar ni?

Inga gratis pengar att investera längre :smiley: .