Avanza ger 0 % i ränta på lån upp till 3 Mkr så länge belåningen understiger 10 % av kapitalet

Oj…

image

Hela nyheten på deras blogg…

10 gillningar

Börjar bli attraktivt som bolån :wink:

2 gillningar

Hallå!

Gjorde låne ansökan siktar mot låna utan ränta. Men fick funderingar angående lån på Avanza.

Hur lämpligt är det låna för att därefter investera på Avanza?
När bör man låna för att investera?
Bör jag tänka på något extra förutom spara långsiktigt?

Edit: Fan också min kreditansökan blev nekad. Med anledning får låg deklarerad inkomst, jobbigt att vara student utan fast inkomst. Irriterande då jag har ett omfattande buffert sparande hos Avanza :frowning:

Ha de gott!

1 gillning

Ännu längre horisont och ännu stabilare/bättre kassaflöde att leva på under tiden.

Du skaffar effektivt negativa korta räntor och över 100% aktier i din portfölj.

1 gillning

Bra jobbat Avanza! <3

Du får gärna utveckla, för till och med jag dribblar bort mig själv i tanken… :flushed:

3 gillningar

Om du har en 90/10 portfölj med aktier/bankkonto. Då får du ränta på dina pengar du lånat ut till banken, om räntan går upp får du mer ränta, går räntan ner mindre ränta.

Aktierna kommer sen reagerar på världsekonomin och de ränteförändringarna.

Om du nu lånar 10% och investerar har du en 110/-10 portfölj. Om räntan går upp, ja då får du betala mer ränta. Om räntan går ner mindre ränta. Aktierna kommer fortfarande reagera i exakt samma rikning som i 90/10 fallet (med avseende på räntan). Men räntedelen har växlat tecken, nu lånar du istället för lånar ut.

4 gillningar

Varning: Nybörjarfråga! Jag har inte alls satt mig in i detta då jag har mitt primära sparande på Lysa.
Om jag förstått rätt så väljer vissa använda sig av denna lösningen när man deltar i en IPO för att undvika fritt flytande kapital. Men tänker att funktionen har större effekt i andra situationer.

1. Av nyfikenhet, hur mycket påverkar denna möjligheten era val av plattform, både förut och nu?

2. Är detta såpas gynnsamt att det talar för att ha större delar av sitt sparande på Avanza eller Nordnet (även de har ju någon liknande lösning)?

3. När utnyttjar ni detta och i hur stor grad?

Ber om ursäkt om jag missat tidigare diskussion kring detta, eller om det blir helt fel tråd säg till så startar jag en annan :blush:

Edit: Hittade detta avsnitt som jag ska kolla men hör gärna era svar på frågorna ovan ändå.

1 gillning

Bra att det finns lite konkurrens mellan Avanza och Nordnet på belåningsfronten och att man även gynnar de som har lite mer kapital, inte bara de med lite kapital för att locka nya kunder.

Nu har jag dock ändå majoriteten av kapitalet på Nordnet då jag totalt sett ser det som en bättre plattform, plus att jag är PB-kund där. Men bra ändå av Avanza.

1 gillning

Ska bli väldigt intressant att se hur/om Nordnet erbjuder något motsvarande. :partying_face:

2 gillningar

Nordnet har portföljbelåning plus, jag får 0,89% effektiv ränta. Man kan ha 90% belåning mot en väldiversifierad portfölj, vilket man ju ändå bör ha. Men kan man få 0% för mindre belåning vore det förstås bra.

Avseende belåning av fondportföljer:

Om man endast är belånad 10% så är ju riskerna med att använda hävstång väldigt låga samtidigt som du förstärker dina vinster på lång sikt med 10%. Till skillnad från en ETF o dyl med hävstång så slipper du också den dagliga återställningen av hävstången. Det är bara att se på AP7 som kör hävstång med våra pensionspengar som gått hur bra som helst sedan start.

Däremot om man ska belåna till ett större procentantal och därmed betala ränta tänker jag spontant att det endast är värt om man är 100% investerad och t.ex. inte har en buffert. För annars så betalar du ju t.ex. 1% ränta för belåningen men har sannolikt pengar på ett sparkonto som ger dig en lägre sparränta, då vore det bästa att bara flytta över pengarna och utöver det belåna dig. Förutsatt att du har ett stabilt jobb och du får en oförutsedd utgift kan du då t.ex. utnyttja den kreditfria perioden som tillfällig buffert eller som hos Nordnet utöka belåningen och ta ut pengarna (vet inte om Avanza tillåter det?).

Finns studier på att belåning i rimliga mängder är det bästa på lång sikt (alltså ej 3x som riskerar att wipeas ut i samband med en finanskrasch av magnitud 2008), utan mer nivåer som just 10-25%.

Ben Felix på YouTube har en bra video på ämnet, " Investing With Leverage (Borrowing to Invest, Leveraged ETFs)".

Glöm inte heller bort att många är belånade i bostäder vilket gör så att jag inte förstår aversionen för att belåna sin portfölj till en rimlig grad, oftast en mycket rimligare grad än bostäder.

4 gillningar

Det var inget dåligt erbjudande av Avanza.

Det är säker bra för många som gillar att låna pengar. Speciellt 0% i ränta. Själv har jag undvikit låna pengar i 44år på alla möjliga sätt. Jag har ett livs policy att aldrig långa pengar resten av livet. :+1:. Det är inget som lockar mig även om jag vet att billig eller gratis belöning gör bra tillväxt på börsen. Känner mig bäst med månadssparandet efter välförtjänt månadslön. :joy::hugs:. 100% Skuldfri gör mig tillräckligt tillfredsställande :+1:. Tänk bara att även 0% ränta kan göra en mindre rik eller tom hamna i skuld. :thinking::grin:

4 gillningar

fantastiska nyheter!!

1 gillning

Ny möjlighet för ännu mer Storskogen aktier i portföljen :joy::thinking:. Eller hur Jan :face_with_hand_over_mouth::grin::+1: ?

1 gillning

Håller med om att den relativa “bedömingen” vad gäller belåning är rejält snevriden hos “gemene man”.

Men jag är snarare emot hur lättvindigt “gemene man” tokbelånar sina boenden än vara emot måttlig portföljbelåning. Jag ökade tom själv mitt bolån och investerade, för den räntan var billigare då. Nu börjar det snarare vända…

En viss andel räntepapper i portföljen gör att jag, varje gång jag återställer balansen, köper billigt det som tillfälligt gått dåligt och säljer dyrt det som tillfälligt gått bra. Om jag i stället belånar portföljen kommer jag i stället att köpa dyrt och sälja billigt.

Och den räntan hos Nordnet är lägre än motsvarande på räntetrappan hos Avanza som är 0,99%. :+1:

Precis, den här delen av trappan vill man ju se att Nordnet hoppar på. :joy:

Du är säkert lite ironisk, för säg att man vill låna 4 000 000kr för till en villa, så behöver du ju ha 40 000 000kr innestående på avanza för att få lån till 0kr om jag inte tänker fel. Men har man 40 miljoner kanske man inte lånar till en liten sommarstuga för 4 miljoner :upside_down_face: Eller så gör man det, iofs, som en “enkel” optimering om man tror att börsen kommer avkasta > 0%…