Har man en portfölj på 15 miljoner kronor eller mer är även Nordnets bolån med en ränta på 0,65% vid max 60% belåningsgrad ett intressant erbjudande, i princip så sätter portföljen och bostaden som säkerhet för en lägre ränta. ![]()
Om säkerhetens värde (fonder eller aktier) sjunker så att lånet överstiger 10% så blir räntan 0,99% på hela lånet.
Inte alls.
Är man själv och bor i en bostadsrätt för 2 miljoner så kan man ha typ 50% belåning via (FIRE) portföljen. Rörligt till nollränta…
Går det att nyttja Avanzas värdepapperskredit genom överföring till annat konto eller är det bara genom köp av värdepapper på konto med beviljad kredit?
Det går inte trixa på det sättet, då skulle alla göra så. Kredit beviljas per depå och belåningen är mot de innehav som finns på respektive depå.
Det här med flytt av kreditlimit då? Jag tror inte jag riktigt fattar hur det fungerar
Jag är bara intresserad av intern överföring av kredit mellan olika ISK. Kundservice | Avanza
Exempel. Säg att jag vill belåna ISK 1 som bara består av aktier där det inte går att få ränterabatt. På ISK 2 har jag fonder som kan belånas med ränterabatt.
- Går det att flytta krediten från ISK 2 till ISK 1 och…
- Går det att få ränterabatt på ISK 1 då?
På Avanza kan man fördela kreditlimiten mellan olika konton, typ 50% (visst belopp) på konto 1, 25% vardera på konto 2 och 3 etc. Det är krångligt… Hade flera olika ISK förut för att få lite enklare uppföljning på olika strategier men det blir för krångligt att använda kredit på det sättet tyckte jag. Det hade varit enklare om man hade kunnat slå ihop det så att alla ISK ses som ett enda, alltså att man kan ha olika “virtuella” ISK men belåning sker mot summan av innehav och saldo oavsett på vilket ISK de ligger på. Men så fungerar det tyvärr inte så jag har återgått till ett enda.
Bara att stoppa in uppskovet på bostaden och låna gratis på lånet för extra hävstång:)
Min tanke att använda detta är antingen på väldigt långa tidshorisonter, typ 30 år till pension, eller en rrjäl börskrasch, minus 70% eller mer.
Nordnet har dock en väldigt skruvad uppfattning om vad diversifiering innebär. En ETF anses vara lika diversifierad som en enskild aktie.
Tråkig att superlånet inte gäller för utländska ETF’r.
Allt snack under lång tid om att räntor är på väg upp och så släpper Avanza den här bomben.
Jag får inte ihop det, är detta rimligt? Tänker jag galet? 
De gör allt för att få nya samtidigt behålla befintliga kunder ![]()
. De vet att många gillar låna och investera gratis pengar.
. Avanza har råd med det ,inga problem ![]()
. Det kan man läsa här.
En kreditlimit talar om hur mycket du maximalt får låna på ett konto. Men för att du ska få belåna ett konto överhuvudtaget krävs att du har tillräckligt med belåningsbara värdepapper på det. Även om du har oerhörda mängder belåningsbara värdepapper på ett konto får du inte låna mer än kreditlimiten.
Det du kan göra är att göra en internöverföring av likvider från ett konto på Avanza där du har tillräckligt med belåningsutrymme till ett annat Avanzakonto där du kanske inte får låna något alls. Om du inte har några likvider på kontot du flyttar från kommer du att belåna det, vilket jag tror är ungefär vad du vill göra. Nackdelen är att man måste flytta över pengarna manuellt själv innan man shoppar loss på kontot utan kredit.
Hur skulle det fungera?
Du får väl enbart köpa värdepapper på Avanzas plattform för dom lånade pengarna eller har jag missat något?
Finns det någon forskning/riktlinjer kring hur man bör tänka kring belåning?
Likt 4% regeln tex?
Vilken belåningsgrad har varit optimal för olika portföljer under olika perioder?
Sälj värdepappren på Avanza, betala av bolånet låna pengar på Avanza. Köp tillbaka värdepappren.
Hallå!
Heggemoney inlägg #12 ger en tydlig redogörelse investering med hjälp v hävstång
Ha de gott!
Ja, att flytta likvider så som du beskriver det är exakt det jag vill göra. I mitt första inlägg i denna tråd fick jag som svar att det inte går, eller så var jag bara otydlig. Där av vidare diskussion om kreditlimit. Men det går alltså? 
Jag har gjort det på avanza. Alltså haft investering i fonder på en ISK med kredit. Fört över pengar från ISK:s kredit till en tom KF och handlat aktier den. Det funkade i alla fall så sent som i höstas.