Räntefritt värdepapperskredit upp till 10% på Avanza i dagens klimat

Har funderat en del kring Avanzas värdepapperskredit på upp till 10% räntefritt. Är det lika intressant nu när vissa aspekter av världsekonomin är lite skakiga, eller bör man vänta lite innan man (potentiellt) tar sin första värdepapperskredit?

Lite background till frågan:
Min egen “plan/retorik” är ett långsiktigt sparande med 4-hinkars principen med en uppsättning fonder/räntefonder/buffert, alltså det som i mångt och mycket förespråkas här på forumet (en 90/10, en 60/40, en buffert och en lekhink (som inte används…)).

Vad jag kan se och läsa så finns det ingen “downside” med att låna 10% räntefritt och placera detta i 90/10 eller 60/40 hinken om man räknar med ett långsiktigt sparande. I teorin så bör jag få en extra 10% i utveckling över lång tid om jag räknar med att börsen alltid går plus över tid.

Den senare tidens “tomult” bör inte påverka detta över lång sikt, men det är ovasett intressant att ställa sig frågan; bör jag vänta lite (känslomässigt lättare att ta lån när man inte längre hör “doom and gloom” i medier etc.), eller ska man ta lånet men med vetskapen att i dagens klimat kan det vara med “stökigt”?

Finns mycket jag undrar över kring värdepapperskredit/lån, men jag får hålla mig lite i skinnet och se var diskussionen tar vägen här på forumet! Är lite pirrig också då detta är mitt första inlägg här på forumet, är annars en gammal lyssnare av podden sedan avsnitt ca 90 :slight_smile:

Trådar jag läst till ämnet för inspiration/information här på forumet:

Tack på förhand,
Mackan

Hej intressant tråd och välkomen in i forumet då :slightly_smiling_face:
Jag klev in med en försiktig ~ 10% värdepappers belåning för min globala indexfond igår, när dom flesta globala aktie indexen ligger kring - 23% neråt sedan all time high för 2022. Och ungefär i nivå som precis innan covid crashen bröt ut i mars 2020. Vi får se om jag ökar ytterligare framöver…

Jag kör också med belåning, dock på nordnet. Över lång tid så ger belåning väldigt stor effekt, så om du är ung så är det absolut ekonomiskt fördelaktigt. Dock får det inte påverka din långsiktiga strategi eller få dig att sälja av i sämsta läge. Jag tror själv att vi inte riktigt är nere på botten ännu, men det agerar jag ju inte på såklart eftersom jag känner att jag inte har mer kunskap än alla insitutitioner som sätter priserna på marknaden. Generellt sett är det när “blodet flyter på gatorna” som man belönas för sitt mod (hålla och köpa mer). Som jag ser det så flyter det en hel del så det kan ju inte sägas vara ett dåligt tillfälle iallafall :grinning: försök inte pricka botten, då du nästan garanterat kommer missa :innocent:

1 gillning

Svårt att pricka rätt på botten, men här har du iallafall lite färsk och relevant statistik med diagram och så vidare!

Rekommenderas verkligen en närmre titt :upside_down_face:

Hej!

Ditt val av belåningsgrad bör kanske inte påverkas så mycket av marknadsläget utan snarare din strategi. Du vet ju ändå inte var marknaden tar vägen vid varje given tidpunkt. Jag kör själv med ca 15% belåning och då äger jag vissa aktier och indexfonder mycket långsiktigt samt räknar med att utdelningar ska täcka de flesta eventuella löpande/oväntade behov.

Det jag insett att jag inte är bekväm med i min egen belåning är bolagsrisken. Det har blivit tydligt i denna nedgång. Ingen enskild aktie står för mer än 8% av min portfölj men om kursen i ett eller ett par bolag skulle gå mot noll så får det oönskad effekt på min belåningsgrad som är svår att prognostisera. Kör man breda fonder skulle jag inte oroa mig alls för en så låg belåning så länge du känner dig trygg med att inte behöva sälja allt i värsta möjliga läge.

2 gillningar

Hej,

Funderar också mkt på att börja med belåning i detta marknadsläge. Följer tråden med stort intresse.

Mvh

F

Till skillnad från när jag testade en mindre portfölj med aktier som jag följde dagligen (emotionellt mycket påfrestande…) så ser jag min 4-hinkars strategi/portfölj som en skattkista där jag “dumpar” det jag inte behöver till vardags, vilket gör att jag inte alls får samma panik att trycka på säljknappen. Det “går ju som det går” när man i princip följer index. Jag är ca 25 år, och som du nämner så är det fördelaktigt att börja tidigt med belåning då det ger större effekt, givetvis en av anledningarna till varför jag ställer frågan :slight_smile:

Jag är inte ute efter att pricka botten, men eftersom jag inte testat köra med belåning tidigare så finns nog någon känsla av försiktighet i huvudet. Kanske ett tecken på att börja med 5%, “praktisera” belåning som det pratades om i ett poddavsnitt för inte för länge sedan :smile:

En följdfråga; fyller du på din belåning allt eftersom tiden går och ditt kapital växer (givet att du kört belånging ett par år tillbaks), eller låter du “orginalsumman” på det lånade beloppen krympa i relation till ditt kapital?

Jag kommer nog inte sträcka mig till att låna för aktier, lite kaxigt för min egen del kan jag tycka.

Som tur är fick jag testa på att inte sälja vid krasher. Min spar-resa började Jan 2020 och vi vet vad som hände strax därefter, även fast det sved i stunden så sålde jag aldrig. Kul att få perspektiv också från er med mer erfarenhet!

Det går ju absolut att köra en mindre del först för att kolla hur man mår/agerar :grin:

Jag kör i princip från ett Excel dokument varje månad där jag uppdaterar värdet på olika innehaven. Och så säger det hur mycket jag ska sätta in i varje fond (inkl belåning). Så egentligen ombalanserar jag varje månad, så att man har en relativt konstant belåningsgrad :slightly_smiling_face:

1 gillning

Hmm, jag är själv inte ute efter att “pilla” med ekonomin mer än 1-4 gånger per år (år/halvårs/kvartals-vis). Men det borde inte göra så mycket om jag inte “topplånar” 10% om nu ekonomin skulle sjunka yttligare, utan ett lån på ca 8% kanske är lagom för att hålla sig inom “gratis-spannet”, något jag sett diskuterats tidigare.

Kanske blir att utöka mitt egna excelblad inom kort :sweat_smile:

Ja absolut 8% borde ju fungera i de flesta fall utan att behöva kolla så ofta :grin:

1 gillning

Jag tackar så mycket för hjälpen! :smiley:

1 gillning