Nu kommer inlåningsränta på ISK/AF

1 gillning

Hittar ingen info om hur hög räntan är?

Hej,

Om du har oinvesterade pengar på ett ISK, en Kapitalförsäkring eller ett Aktie- och Fondkonto så kommer du snart få 0,25% ränta på pengarna.

Det här börjar gälla från och med 1a januari 2023.

Räntan betalas ut i slutet av varje månad, och privatpersoner betalar skatt som vanligt:

• På AF dras automatiskt 30% skatt på räntan.
  • På ISK/KF beskattas inte räntan för sig, utan du schablonbeskattas på hela värdet av kontot.
2 gillningar

Så motsvarande typ 0,35% då jämfört med normal beskattning om man räknar med 1% skatt på ISK/KF. Jippie.

Tycker Avanza har varit lite väl opålitliga gällande deras räntor för belåning etc, ex. höjde de taket för sitt dåvarande räntefria lån från 50k till 10% av portföljvärdet… trots att höjningarna av styrräntan och den förväntade räntebanan var känd vid det tillfället. Sedan drog de snabbt tillbaka erbjudandet helt och hållet. :-1: Dåligt skött och gör folk avtända på att nyttja deras belåning.

Men var det inte ganska väntat att de skulle höja räntorna? De kan ju inte ligga kvar och låna ut till 0% hur länge som helst när riksbanken kör dubbel- och trippelhöjningar?

Sedan håller jag med dig, det är nog ett lättare beslut för många att låna när de kunde låna gratis och det hela tiden varit gratis, än nu när man inser att det har börjat kosta och kan kosta mer i framtiden.

Att få låna till 0.99% ränta i en miljö där bolånen ligger kring 2.5-3.5% är väl iofs inte en jättedålig deal?

1 gillning

Trist när man lånat till 0 %, räntan höjs och man ligger back som fan bara

Det spelar väl lite roll vems pengar de lånar ut också tänker jag?
Lånar Avanza ut “Riksbankspengar” till sina användare eller lånar de bara ut sitt egna kapital?

Tar du ett bolån av en storbank i Sverige så kommer ju banken i sin tur låna pengarna av Riksbanken, jag vet inte om Avanza får göra på samma sätt när det kommer till värdepapper?

I och med att dom bara höjt räntan till 0.99% så antar jag att de lånar ut sitt egna kapital snarare än lånar från Riksbanken, isåfall hade det ju varit en direkt förlustaffär för Avanza att låna ut pengar. Så vi ska nog va glada med att dom har så låg ränta och har kapital att låna ut till oss.

1 gillning

Trist, ja. Oväntat, nej. Tvärt om är det väl snarare så att det faktum att räntan höjs triggar en nedgång i aktier.

Precis som jag skrev i inlägget du citerade var höjningarna av styrräntan och den förväntade räntebanan känd vid det tillfället. Hade de bara inte gjort nånting (haft kvar erbjudandet om 0% upp till 50k som funnits i flera år) och sedan ändrat pga räntehöjningarna så är ju det helt naturligt… men att sockra ett erbjudande som man sedan drar tillbaka helt och hållet är mindre okej eftersom man då gett andra signaler i närtid. Bait and switch brukar det kallas.

Absolut, det är fortfarande asbilligt. Men problemet är att de nu känns opålitliga och som att de vänder kappan efter minsta vindpust.

Är inte riktigt så det funkar. “Riksbankspengar” är endast aktuellt när det sker överföringar mellan banker. Alla banker använder alltid en viss andel eget kapital i sin utlåning enligt gällande regelverk.

Absolut!

Men får Avanza göra samma sak när det är värdepapper som säkerhet istället för en bostad?
Tänker att för bostadslån gäller andra regler? Samt att om Avanza hade lånat pengar på liknande sätt så hade dom inte kunnat ha en ränta på 0.99%.

Det känns som att ni pratar om både inlånings- och utlåningsränta nu. Läge att justera trådtiteln isf kanske? :slight_smile:

1 gillning

Hej!

Jag har inte stenkoll på räntor och så. Jag förstår inte riktig vad det här betyder.

1. Får jag ränta på mitt ISK/KF konto för mitt totala innehav på kontona?

2: Gäller räntan endast personer som har lånat pengar att de får en högre ränta på sina lån?

Enbart på oinvesterade pengar på kontot. Så i normalläget blir detta inga pengar att ens fundera över.

1 gillning

Det är dessutom mindre än skatten så du går fortfarande back. Men mindre back än om inlåningsräntan inte funnits.

1 gillning

Aha okej, det är alltså pengar som jag sätter in på mitt konto men inte investerar i fonder eller aktier?

1 gillning

Ur ett rent regulatoriskt perspektiv är Avanzas värdepapperslån mer förmånliga än ett bolån, även ur ett praktiskt perspektiv. Bostäder är jobbiga att driva in som säkerhet medans en aktie kan Avanza sälja på sekunden för att driva in sin skuld. Detta innebär att Avanza behöver använda väldigt lite eget kapital för utlåningen. Dessutom sitter de på en massa inlåning från allmänheten de ska göra något utav. Att de får låg avkastning på räntan vägs i viss del upp utav att de pengarna ger avkastning i form av courtage och fondavgifter.

De pengarna som Avanza lånar ut är pengar som de lånar in av privatpersoner. Om du har 100kr i en depå så är de utlånade till Avanza, det är först när de är placerade då de hålls separat. Skulle tro att Avanza sitter på i princip 0 kr löpande i skuld till Riksbanken.

Japp, precis så!

1 gillning

tack för hjälpen! :slight_smile:

Private Banking-kunder får 1% såg jag idag, så precis som med många av deras andra räntor anpassar de nivån efter mängden kapital.