Jag är ny här på forumet, länge lyssnat på podden och gått in och läst trådar här men inte vågat skapa ett konto förrän nu.
Jag har en fråga som jag försökt googla mig fram till ett svar på men som jag inte blir klok på och tänkte ifall någon här på forumet kanske vet svaret på.
Jag och min sambo håller på att spara till att köpa ett hus. Planen är att flytta inom 3 år. Därför vill jag inte ha pengarna på börsen utan på sparkonto med ränta. Jag har hittills sparat i Avanzas sparkonto med 3% ränta.
När när statslåneräntan gått upp vet jag dock inte om det är smart att fortsätta spara på sparkontot i Avanza eller flytta allt till ett sparkonto på typ SBAB med samma ränta.
Vad jag förstått (rätta mig om jag har fel) så baseras skatten på ISK delvis på insättningar och uttag från ISK-kontot. Sparkontot jag har på Avanza verkar vara ihopkopplat med ISK-kontot. Sparkontot är ett eget konto men ifall jag vill ta ut pengar så förs de först över till ISK för att sen kunna tas ut. Vilket jag tänker i praktiken borde innebära att jag skattar på de pengarna som på ett ISK? Eller har jag fattat fel?
För att ge lite perspektiv på summan vi pratar om så är planen att spara 10 000kr/månad i 3 år. Så inga miljonbelopp men jag vill ändå maximera sparandet och inte betala mer skatt i onödan.
Du har rätt, skatten på ISK baseras dels på innestående värde varje kvartalsslut och på summan av årets insättningar. Du bör därför aldrig använda ett ISK-konto som tillfälligt konto för överföringar, som att sätta in pengar där först och sedan föra vidare till ett sparkonto. Om du inte kan sätta in och ta ut pengarna direkt till/från sparkontot är det bättre att använda aktie- och fondkontot som alla på Avanza har. Det är inte ett ISK, så där beskattas inte insättningar utan enbart eventuell vinst på försäljningar av aktier och fonder (samt eventuell ränta på innestående medel).
Sparkontot och ISK på Avanza är bara ihopkopplade på så vis att de tillhör dig som kund på Avanza och att du kommer åt dessa när du loggar in på Avanza. De lyder inte under samma skatteregler.
Om du, som @Freden också skriver, gör överföringar och uttag direkt mellan bankkonto på annan bank och ditt sparkonto på Avanza, belastas du inte av ISK-skatt. När du vill ta ut pengar från sparkontot på Avanza ska du välja “Ta ut pengar” - inte “Intern överföring”. När du väljer att ta ut pengar kan du skriva in önskat bankkonto på din andra bank. När du ska föra över pengar till sparkontot på Avanza från din andra bank, anger du Avanzas sparkontos kontonummer som mottagare - inte ditt ISK på Avanza. Undvik att sätta in pengar på ISK som du inte ska investera i t.ex. fonder eller aktier.
Kan bekräfta att jag har fört över pengar till och från sparkonoto hos avanza flertalet gånger, utan att ISK varit inblandat.
Dock… Att föra över mellan olika sparkonto hos avanza har inte gått att göra direkt som en “itern överföring” utan har fått göra via ISKn. Har bara gjort det någon enstaka gång, med små belopp. Det blir det stopp på nu dock, efter informationen i denna tråden.
Nu är jag här igen. Vi har ett sparkonto hos Avida. Mest som buffert. Eftersom vi är husägare så har vi 100’ + på kontot. Bra ränta. Lätt och snabbt att komma åt pengarna.
Om du vet att du inte ska ha pengarna på kort sikt kan du binda dem på ett år eller två och få upp räntan ordentligt.
Och bara genom att byta till en annan lösning än Avanza förbättrar ni med flera tiondelar.