Sparkonto på Avanza eller Danske bank?

Hej! Skulle vilja ha lite opartiska åsikter ifall det finns några nackdelar med att ha ett sparkonto med ränta på Avanza i jämförelse med ex sin egen bank, dvs danske bank i mitt fall? Något jag bör känna till? Tillkommer det avgifter ex? Känner att det är svårt att prata med banker och få en neutral bild av för och nackdelar.

Summa kardemumma är att jag funderar på att flytta mitt sparkonto med ränta till Avanza från Danske men vill inte vara efterklok! :blush:

En nackdel är att det tar lite längre tid att få tillgång till pengarna om du först måste göra en överföring från Avanza till din vanliga bank.

2 gillningar

Utöver att det tar någon dag extra att få ut pengarna ser då inte jag några nackdelar. Det var länge sen jag slutade använda min huvudbank som sparkonto. Har flyttat runt pengarna på diverse olika banker baserat på var räntan är bäst. Avanza har okej ränta men sällan/aldrig bäst

2 gillningar

Hej,

Jag hade kollat vilken bank som har bäst ränta utan att låsa pengarna. Själv har jag haft Santander under många år och har inte hittat någon annan bank med bättre ränta. Som tidigare nämnt så har avanza avtal med bankerna med bra ränta men ger någon tiondels procent sämre ränta för att tjäna något på det.

Min huvudband hade gett ungefär hälften av den ränta jag får på Santander.

Nackdelen är att det tar 2-3 bankdagar ungefär att få pengarna plus att när man för över till banken så gör man en betalning till kontot. Men det är värt det lilla krånglet för mig.

1 gillning

Varför inte välja ännu bättre ränta? Det finns gott om alternativ där ute.

2 gillningar

Har du pengarna på Danskebank så förlorar du all intjänad ränta från månaden om du flytar pengarna innan månadslutet. Men på Avanza så får du räntan även om du plockar ut pengarna tidigare.

1 gillning

Tack för tipset! :raised_hands:

1 gillning

DB och sedan Avanza kund här. Jag gjort precis detta, för ett tag sedab, då jag konstaterat att DB sparkontoräntor är inte fördelaktiga, i jämförelse med Avanza egna. Jag använder dock inte sparkonto från Avanza partners, utan deras egna, och det har fungerat bra. Du får räntan på löpande band, varje månad, och den är inte låst som i en vanlig fasträntekonto. Så summa kardemumman är att du tänker rätt!

Kanske för att hen vill inte öppna konto i en bank till för att få tillgång till deras sparkonto, i fall hen har redan lönekontot på Dansken och investeringar på Avanza?

Så kan det vara.

Det behövs en del kapital för att det ska vara värt besväret antar jag.

Har gjort samma sak.

Nåt som jag inte ser har nämnts är att du riskerar att halka ner nåt hack i deras förmånsnivåer. Vilket kan påverka exempelvis en del avgifter.
Jag bedömde det som värt det ändå.

Men störst skillnad är nog fördröjning i överföring mellan egna konton. En dag istf noll.