Flytta mellan sparkonton på avanza

Nu kan man få upp till 2,7% ränta på sparkonto genom santander på avanza. Det jag har nu är 2,6% ränta genom froda på avanza. Vet någon hur lång tid det tar att flytta pengarna mellan kontona? Är det rent ekonomiskt värt att göra så?

Hur mycket handlar det om? Jag tänker att det krävs rejäla summor för att det ska löna sig att ens fundera på det. :slight_smile:

100k x 0,1% - 30% skatt = 70 spänn på årsbasis.
700 kronor om vi snackar om en miljon.

3 gillningar

Håller delvis med angaudlinn här, men jag tror det går relativt direkt att flytta mellan konton, sålänge alla kontona är kopplade till din Avanza?

Testa skicka över 20kr och se hur lång tid det tar.

Går det direkt så är det ju bara att skicka över allt. 0.1% må inte vara mycket extra, men det är extra gratis pengar :slight_smile: Även om det kostar dig 10 minuter.

Annars öppna ett konto hos SBAB om du inte redan har ett, där får du 3% ränta just nu. Tar någon dag att flytta, men då tjänar du 0.4% istället för 0.1% :slight_smile:

Nu är jag lite partisk eftersom jag har mitt bolån hos SBAB och därför i samband använder deras sparkonto som buffert konto också, egentligen oavsett räntan. Men tycker deras app och allt funkar supersmidigt!

Att flytta pengar mellan två sparkonto+ konton hos Avanza går på mindre än en minut vardagar dagtid.
Du kan inte flytta direkt mellan två sparkonton utan du flyttar först till ditt aktiedepåkonto och sedan därifrån till det sparkonto där du vill ha pengarna.

Allt görs på direkten, så du ser pengarna på det nya kontot innan du loggar ut.

Om inte annat så gör det för konkurrensens skull!

Snart höjer ett annat bolag 0,1 till!

Behövs ej mer, Avanza höjde. Sbab har dock 3 nu

Du förlorar rimligtvis en räntedag. Det tar alltså 26 dagar att få tillbaka den kostnaden. Och nu - en dag efter att du ställde frågan - höjer Froda till 2,75%, så en flytt hade varit en ren förlust.

Den enda banken, som konsekvent ligger lite lägre än övriga, är Collector. Räntan blir alltså marginellt högre om man undviker Collector.

Över huvud taget finns det ingen anledning att flytta pengar mellan kontona. Bättre i så fall att ta ut från kontot man tror är sämst, när man behöver göra uttag, och sätta in nya pengar på det konto man tror är bäst.

1 gillning

Bästa svaret här!

2 gillningar