Flytta "mycket" pengar från swedbank till Avanza

Hej,

Ponera att man har 800.000kr på en bankkonto på swedbank där man inte får någon ränta.
Och att man har öppnat ett sparkonto+ (Nordax) på Avanza där man får 3,2% ränta.

Ska man tänka på något då eller är det bara knappa in en överföring som vanligt?
Är detta det bästa man kan göra med pengarna om man vill placera dom riskfritt?
Detta kanske är en dum fråga men det känns läskigt att föra över så mycket pengar.

Finns säkert något sparkonto som har ännu högre ränta men jag gillar att ha allt samlat på ett och samma ställe, därav ligger de hos Avanza hos mig. I övrigt är det bara att överföra.

Spara allt så du sen kan svara på KYC frågorna som följer om varför du tvättar svarta knarkpengar… :wink: I övrigt är det som vilken överföring som helst, kan finnas begränsningar på överföringsbelopp per dygn i internetbanken, det har jag stött på tidigare, men när jag kollade nu så har swedbank höjt den gränsen till 999.999 SEK så det borde vara lugnt.

Om du inte har fört över stora belopp den vägen förut, kör över en mindre summa först så du ser att det fungerar och att du skrivit alla kontonummer korrekt så känns det kanske tryggare.

Annars - tuta och kör. Som andra sade, det kan finnas beloppsgränser och du kan få kontrollfrågor som slår till när du gör något du inte brukar göra, men det är hanterbart. Svara på frågorna bara så kommer pengarna över.

1 gillning

Hej,

Jag har använt Morrow de ger nu 3,6 % ränta fungerar enkelt och bra att flytta pengar får ut pengar på samma dag.
Fick mejl om attde planerar att höja till 3,75 % inom någon vecka. ( Framtiden får ju utvisa )

Mvh Per

1 gillning

Jag startar med en mindre summa (typ 100kr) och sparar mottagaren. Sedan går jag in dagen efter och gör resten av det stora beloppet till den sparade mottagaren om pengarna kom rätt. Då vet jag att det kommer fram till korrekt konto.

5 gillningar

Jag gör exakt likadant. Sedan brukar jag flytta tillbaka hundringen till mitt vanliga bankkonto så är den delen löst också.

Gör så också.

Tack alla för era svar, ska prova föra över en mindre summa först.

1 gillning

Bra idé!

Min bank, Nordea, har begränsning på 250 papp per dygn med BankID godkännande åtminstone. Så du kan behöva göra det i poster om din bank har motsvarande regler.

Lycka till :grinning:

Jag har flyttat nära miljonen flera gånger mellan Swedbank och Avanza. Som mest 6.000.000. Inte fått en enda fråga gällande de överföringarna.

Den gränsen kan du öka om du vill. Är bara att ringa så fixar som det. Är bara att säga hur högt du vill ha.

1 gillning

Jag ska försöka. Fick dock nej på ökad kreditgräns på kortet (trots rejält med engagemang i banken) pga utlandsboende. Men visst värt ett försök :grinning::+1: