Ska hjälpa morsan få lite avkastning på sitt sparkapital, just nu sitter det på ett sparkonto hos Swedbank som hon haft typ hela sitt yrkesliv. Hon vill inte spara på börsen (är en alldeles för orolig person för det) så vi öppnade ett sparkonto hos SBAB igår med 3,4 % ränta.
Det rör sig om drygt 500 000kr som ska föras över. Finns någon risk att SBAB strular i något avseende här? Förde själv över 160 000kr från Danske Bank till SBAB utan att få någon fråga, men nu är det ju ett lite större belopp.
Vad gör man om dom vill att man ska redovisa vart pengarna kommer ifrån? Det är ju sparande från lönearbete under ett helt arbetsliv.
Jag brukar göra en testöverföring från gamla kontot till det nya med 100:- När jag ser att det fungerar, så för jag över resten. Bara att vara ärlig och svara på ev. frågor som kommer upp och det ska nog inte vara några problem för henne, tror jag.
Dom vill veta varför jag flyttar pengarna.
Om dom accepterar överföringen gör dom den manuellt åt mig.
Problemet är att då ser jag inte överföringen bland mina överföringar - bara själva uttaget.
Ska inte vara något problem. Har själv flyttat 400kkr från Swedbank till annan bank i vanliga appen. Och då var det inte ens jag som var ägare till mottagarkontot.
Men kör en testtransaktion på litet belopp först om hon är orolig.
Jo, att föra över ett mindre belopp först och sedan resten brukar jag också göra.
Det jag funderade på främst var väl risken att det skulle strula till det för morsan att föra över ett större belopp, alltså att banken kräver en redovisning av från vart pengarna kommer etc, vilket ju blir i stort omöjligt när det rör sig om ett livslångt sparande.
Bankerna brukar också ha olika övre beloppsgränser per tidsperiod och beroende på hur det autentiseras, dessutom kan man ofta sätta egna ytterligare gränser. Swedbank har jag för mig tillåter upp till 1MSEK om man kör med bankid.
SBAB har uttagsgräns på 250kSEK per dag, men det går bra att sätta in större belopp.
Är man orolig kan det vara bra och ringa sändande bank och dubbelkolla alla gränser gällande ens konto.