Hämta hem Euro från utlandet

Hej på er!
Ny här på forumet hoppas jag på att få hjälp av er masterminds.

Fråga 1 - Vår pappa har sålt en lägenhet i italien och nu ligger pengarna på ett italienskt bankkonto utan varken ränta eller möjlighet till placering, samt till en kostnad om 400 euro per år. Inte så bra. Han är bosatt i sverige och vi också så vi vill få hem pengarna där vi känner oss mer hemma på investeringsmarknaden.
Vad har ni för tips och råd? Det rör sig om ca 180’ euro, skattat och klart.
Bör vi välja valutakonto eller växla direkt? Är valutakonto ens möjligt vid denna typ av transaktion? Flytta småsummor eller allt på en gång? Växla hos vem? Flytta pengarna med vilken tjänst (wise?)? Växla hos bank eller finns det annat sätt (inte forex)? Vilken bank anser ni vara bäst lämpad att kontakta (bankerna är ett samtal bort men telefonköerna är låååånga så jag hoppas på att resna ut bland samtalen efter er input)?

Fråga 2 - kan farsgubben sätta över pengarna på oss barn direkt i gåva eller måste det först gå via ett av hans svenska konton och sen till oss? Behöver han tänka på nåt särkilt när han ger oss denna gåva? Som jag förstår finns ingen gåvoskatt men kanske finns det annat att tänka på? Vi är medvetna om att skatteverket ska meddelas om att pengarna flyttas hit. Men vad mer?

1 gillning

Kolla med SEB i första hand eftersom de erbjuder valutakonton och sysslar med sådant här mer än andra.

Absolut till sig själv. Iaf från Tyskland så måste transaktioner av den storleken anmälas till tyska riksbanken om det inte är en transaktion mellan egna personliga konton. Så mindre krångel och risk med frysta pengar medans det ska bevisas pengars ursprung och var de ska och varför om det går till sig själv först.

2 gillningar

Stort tack för tipset!

Tror att alla större banker erbjuder en okej valutakurs vid större belopp, men man måste ringa och prata med dom (som ju @Sarvil tänkt göra). Vi förde över en del efter husförsäljning i London och banken (SEB) ville ha kopia på försäljningavtal och allt gick smidigt.

Tror dock inte att någon bank, ens SEB, vill börja relationen med att öppna ett valutakonto för en ny kund de inte känner pga ökade KYC krav från myndigheterna, utan skulle prata med min husbank först. Alla större banker har säkert relativt god erfarenhet av detta.

2 gillningar

I vissa trådar talas det om olika transfer-tjänster (wise, fundler osv). Hur skickade ni hem era pund till sverige? Växlade ni dem direkt eller över tid? Utveckla gärna om du har mer information att ge :slight_smile:

Hej, kan bara säga hur jag hade gjort, vet inte om det är bäst.

Jag hade först funderat på om de som ska ha pengarna vill ha SEK ? Nyligen benämns SEK ibland i media som “skräpvaluta”. Inte självklart, beror på när och var pengarna ska användas i framtiden. Det går också att sätta in EUR direkt på Avanza och köpa fonder i EUR. Däremot går det inte att ta ut från Avanza i EUR utan växling till SEK senare. Personligen hade jag föredragit att investera i EUR utan växling till SEK.

Men, om det är för framtida bruk i Sverige så hade jag bett svensk storbank växlat till SEK via överföring i eget namn (samma kontoinnehavare som utomlands).

Sedan är det inga problem att överföra som gåva inom Sverige, det är skattefritt.

1 gillning

Jag tror också det. Jag har försökt optimera detta för ca 10 år sen när jag hade företags inkomster i EUR och CHF, men i slutändan var vanlig storbanks växling bäst.

1 gillning

Jag brukar växla via avanza, där kan man få valutakonto man borde kunna föra över till och sedan växla. Min upplevelse är att jag alltid får bättre kurs där.

Har till och med vid ett tillfälle ringt till Swedbank, beklagat mig att avanza ger bättre kurs och då fick jag en bättre kurs även hos Swedbank. Påtalade det dumma med att flytta pengar fram och tillbaka till avanza.

2 gillningar

Har inte koll på vad Avanza säger angående KYC och liknande för detta, eller hur vana de är med stora klumpsummor som kommer in från utlandet, men skadar ju inte att fråga!

1 gillning

Kan inte se vilken storbank som du använder mest. Det bör väl vara det säkraste kortet.

1 gillning