Hej!
Jag har en fråga till alla er kloka och erfarna här. Ca 500’ € ska flyttas från ett EU-land till Sverige (arv) så att jag kan påbörja förvaltning.
Men hur gör jag det på bästa sätt? Läst lite om Revolut, eurokonto osv, men hittar dåligt med information och är något trögfattad i nuvarande virrvarr-situation.
Vilket typ av konto ska jag öppna och ha som ursprungskonto i Sverige att kunna plocka ur när det är dags för investeringar?
Tips på banker med lägst avgifter och bra service för ändamålet?
Hur fungerar Eurokonto? Avgifter?
Att tänka på när jag väl fått över likviderna hit?
Jag är införstådd med att insättningsgarantin är 1.050’, men den uppgår till 5.000’ vid ”särskilda händelser som t.ex arv”. Så jag kommer inte trassla med olika insättningskonton i början.
Stort tack för att du orkar läsa och ännu större tack för att du vill dela med dig av din kunskap och erfarenhet!
Jag har gjort vissa försök att hitta bästa sätt, då jag haft tillgångar och intjänande i både EUR och CHF. Jag kom inte fram till nått bra dock. I slutändan betalar man ändå för växlingen på något sätt , jag tror jag oftast låtit svensk storbank växla.
Tack för svar! Så inget valuta-/eurokonto vid överföring utan bara överföring till vanligt sparkonto på t.ex Swedbank?
…och så hålla i hatten och hoppas på att man valde rätt valutadag?
Vänta gärna på bättre svar här dock jag har haft CHF och EUR konto i svensk storbank, sen ringt in och låtit dom välxa vid överföring mellan tex EUR → SEK konto. Antar dock att det blir samma sak om du överför direkt till SEK konto och ser till att mottagande bank tar emot i EUR?
Vad får du för kurs hos Swedbank? Vill du inte öppna valutakonto så kan du kika på Wise. Mitt företags kunder använder det för att betala mina fakturor. Använde det även privat tidigare när jag förde över mellan mina brittiska och svenska konton.
Tack för svar! Hur fungerar Wise? Så då behöver jag förmå min advokat som har likviderna på sitt klientmedelskonto att använda Wise vid överföringen?
Har jag förstått det rätt då?
Japp, pengarna förs först över till Wise som sen för över det till dig. Det bör skilja ganska mycket jämfört med en traditionell storbank. Wise slog igenom som ett billigare alternativ till banker för några år sedan (då under namnet TransferWise) och blev snabbt väldigt populärt. Jag hade en bekant som jobbade där och blev därför kund väldigt tidigt.
Alternativet för dig är dock att öppna ett valutakonto hos en nätmäklare och föra över beloppet i EUR till Sverige för att växla hos Avanza, Nordnet eller liknande. Jag har ingen erfarenhet av det här personligen men jag vet att det är fler som har det, b.la. @janbolmeson om jag inte missminner mig.
Har använt wise, eller transferwise hette det då. Fungerade utan anmärkning, men kostnaden blev ungefär densamma som lokala bankens avgifter. Blev lite förvånad faktiskt då det marknadsfördes som ett “beat the bank” alternativ. Men det finns helt säkert banker som tar högre avgifter än den jag använde, så kanske är läge att jämföra innan man trycker go iaf