Föra över pengar från Spanien till Sverige / Currencies direct

Vi håller på att sälja vår bostad i Spanien och funderar över hur vi bäst för över pengarna från vår advokats klientmedelskonto till vår bank i Sverige. Just nu kikar vi på Currencies direct och undrar om någon här har erfarenhet av dem? Positivt och/eller negativt?

2 gillningar

Välkommen till forumet.

Dum fråga, varför fungerar det inte med en vanlig bank? Borde ju vara i EUR som är standardiserat inom EU.

1 gillning

Eurokonto på wise borde funka bra. Fördelen med det är att då kan pengarna stå i Euro fram till dess att man tycker att kursen är bra nog, dvs de behöver inte omedelbart växlas till sek. Är det mycket pengar gör ju även de 20 ören upp eller ner som kursen ofta rör sig en viss skillnad.

När man vill växla är det bara att överföra till sitt sek-konto på wise och sedan till sitt svenska konto.

4 gillningar

Det enklaste är att öppna ett EUR-konto på din bank i Sverige och föra över pengarna dit. Detta borde inte kosta någon avgift. Jag har gjort så här flera gånger från min bank i Spanien.

Jag har ett eurokonto på Handelsbanken i Sverige.

Ingen dum fråga alls! Jag försöker begripa skillnaderna själv, men främst handlar det, som jag förstått det om skillnaden i avgift och möjligheten att själv välja när pengarna ska föras över i realtid vilket kan ge en bättre växlingskurs.

För att det är ganska höga avgifter i form av spread på att ta emot EUR till sin svenska bank.

100 000 EUR ger via Wise just nu 1 089 922 SEK, och via t.ex. SEB som SEPA-betalning 1 084 875 SEK. 5 lakan i skillnad!

Här SEB:s kurser

1 gillning

Det kände jag inte till. Det måste kollas upp. Vi träffade vår rådgivare förra veckan, men han nämnde inget om ett sådant konto . Tack för tipset👍

Tack för tipset! Det ska kollas upp!:+1:

Varsågod. Jag kan dessutom tillägga att när du väl har pengarna i EUR på ditt Handelsbanken-konto är det mycket enkelt att växla till SEK.

Du kan göra det själv, och systemet visar dig vilken växelkurs som gäller. På så sätt kan du välja att göra det när och hur det passar dig bäst.

Ja, det blir rätt stor skillnad har vi förstått utifrån det lilla vi hunnit kolla upp idag så det känns vettigt att hitta andra alternativ även om det också känns lite skrämmande att frångå det ”gamla trygga”:blush:

1 gillning

när jag gjorde tvärtom så förde jag över pengarna till nordnet. växlade där. sen förde över direkt till valutakonto i Swedbank (eur) utan avgift - sen direkt tilll spanien. Jag tror det kostar 0.075%. Det borde gå att göra åt andra hållet.

Tack för info! Vet du om banken låser kursen till det ögonblick man för över till sek eller är det kursen som är vid dagens slut som gäller?

Det är kursen i det ögonblicket du gör överföringen som gäller. Innan du bekräftar växlingen kan du se hur kursen ändras kontinuerligt.

De gånger jag har provat tycker jag inte att de har erbjudit en dålig växelkurs. En annan fördel är dessutom att du har insättningsgaranti på kontot.

Ja, insättningsgarantin blev något jag började oroade mig för efter att min son också påpekat att jag behöver kolla upp vad som gäller för det alternativ jag väljer. Tack för viktig input🙏

Tack, men jag kollade på Nordnet tidigare idag, men upplevde det krångligt. Jag ska kolla upp valutakonto i min vanliga bank i morgon och även kika på Wise. Blir inget av de alternativen aktuellt får jag se om Nordnet kan vara ett alternativ ändå!

Fast väntevärdet av det är noll, eller negativt om man beaktar alternativavkastningen. Annars borde ju alla köpa EUR och invänta ett säljtillfälle.

Man får en liten cashback hos Wise (vill minnas 0,8%) så lite pengar blir det. Tanken är ju inte heller att pengarna ska stå där i veckor utan bara någon/några dagar till kursen är åt rätt håll. Just nu ligger den tom under 10:90. Senaste tiden har kursen varierat mellan 10:9x och 11:0x, så bättre att vänta någon dag, det blir en hel del pengar om man växlar ett stort belopp.

2 gillningar

Om man kan förvänta sig att tjäna en hel del pengar på någon dag så är det nog dumt att sluta efter någon dag, utan man kan ju vänta någon dag till innan man köper EUR igen till en förmånlig kurs, och så fortsätter man så. Då har man blivit fx-trader på heltid.

3 gillningar

Känns ju iofs som OT för tråden.

Men har man sålt ett hus för tex 200 000 euro så får man ut 2 180 000 i sek om kursen står 10:90, medan man får ut 2 210 000 om kursen står i 11:05. Det är ändå 30 000 i skillnad, det kan vara värt att vänta någon dag på det.

2 gillningar

Ja, absolut, om man kan förvänta sig att tjäna 30k i veckan, till exempel, på den här valutatajmingen, så blir det ju halvannan mille per år, och då har jag inte ens räknat med ränta på ränta.

1 gillning