Är det någon här som har erfarenhet eller insikt i överföring av stora summor i utländsk valuta till SEK?
Jag har tidigare fört över några gånger via Wise (småsummor) men har lite oro inför en större överföring. Skulle man överföra 800k USD (så 7+ miljoner i SEK) så verkar Wise vara bland de bästa kring hur mycket man faktiskt får ut på andra sidan. Och om de finns någon bättre så är det någorlunda försumbart. Den biten är jag inte så orolig för. Däremot har jag lite frågor:
Är det säkert? Det är en engångssumma som absolut inte får gå fel. När det gäller småsummor är det inte hela världen när det blir problem men detta måste gå felfritt och har läst lite skräckhistorier om överföringar som gått snett oavsett plattform.
Vän som arbetar på Handelsbanken sa att överföringar via Wise, Revolut och liknande lyfter mycket större flaggor gällande KYC/AML. Är detta sant? Skulle förlora hundratusentals kronor om jag överförde via banken så det känns ju absurt att göra.
Såg något om att man kan få personlig hjälp vid större överföringar. Automatiserade systemet verkar inte trigga “contact us for help” knappen på Wise förrän det är över 1.5M USD eller däromkring. Går det ändå att få personlig hjälp?
Har ni några andra tips gällande detta? Hur jag kan göra det säkrare, smidigare, smartare. Stannar helst med Wise då jag redan har lite erfarenhet därifrån men tar gärna emot andra råd oavsett.
Uppskattar all hjälp och insikt!
Edit: Jag planerar att gå in till bankkontoret innan överföringen med lite handlingar som påvisar var pengarna kommer ifrån självklart.
Var kommer pengarna från? Vi har gjort stora överföringar innan och avsändande bank i USA var de som blev bäst så de växlade till SEK där innan vi förde över kapitalet.
Sen förstår jag inte hur du kommer fram till att du förlorar ”flera hundra tusen” om du låter Handelsbanken hantera det, pratar vi om 7M låter det helt bisarrt. De är ju inte Forex direkt.
Angående KYC etc så skickade vi dokumentation för pengarnas ursprung till vår kontakt på Handelsbanken sen var det inte mer med det.
Det låter konstigt att själva överföringsmetoden skulle spela roll?
Men har iaf använt Wise vid köp av hus utomlands och fört över ett par hundra tusen euro. Det gick fint. Vi överförde dock i några omgångar till Wise. Stora grejen med större summor är när man ska slå till på växlingen, det var mest stressande. Gör ju stor skillnad med 5-10 öre på kursen upp eller ner med stora summor.
Jag tänker att förbereder du din svenska bank på att summan kommer och varifrån den kommer så borde det inte vara så problematiskt?
Tror jag har fört över ca 4M USD via Wise, men som mest 250k USD per dag, och har fungerat grymt. Har fått några frågor i Sverige men visat dom var pengarna kommer ifrån och det har fungerat bra (för både Nordea och Handelsbanken).
Drog nog till lite på överkant där, inte flera hundratusen kanske. Men vår storbank har i alla fall inte någon kurs listad utan man får bara se när man väl försöker växla, och när vi förut har överfört har det blivit väldigt stor skillnad från spot priset. Bara 10 öres skillnad blir 80k+.
Jag menar ju självklart att man växlar via Wise och skickar pengarna.
Kul att höra att det gått bra! Ja växlingstimingen är stressfull som fan, kollar konstant på växlingskursen medan jag väntar på pengarna och det skiftar så mycket. Bara några veckor sedan var den på 9.55 och droppade nyligen till 9.24, det är 248k SEK bara det (för att inte nämna när den var på 11.2 i början av året…)
Men med tanke på att fed lär sänka räntan igen i Q1/Q2 och kronan verkar stärkas mer och mer så kommer jag bara växla så fort pengarna är där.
Menade mer var ni fick pengarna från – är det lön från arbete där, arv, försäljning eller något? Bra att ha dokumentation i den mån det går om/när banken frågar.
Och jag förstår hur jobbigt det är med valutakursen. Vi hade tur och prickade 11.2 för större delen av de pengar vi förde över, men fick ta en del senare på 10.4 och det gjorde ont i själen.
Jag har inte överfört fullt så stora summor via Wise, men lite drygt en halv miljon kronor, och det var inga problem. Däremot det där med att “förvarna” sin bank verkar vara helt meningslöst, åtminstone hos SEB. Kundtjänstmedarbetaren jag pratade med sade i princip att det finns inget att göra i förväg, utan bara chansa och så får vi se om KYC kickar igång. Sedan hände det aldrig något ändå.
Fick höra samma men har varit jobbig och inte släppt det, till slut sa en på kontoret hos handelsbanken att jag kan komma in med dokumentation och de kan lägga in det under mina handlingar.
Förstår inte hur man bara kan förväntas “föra över” så stora summor som garanterat kommer trigga någon flaggning särskilt när man inte har någon historik med så stora summor tidigare.
När jag kollade över detta senast kom jag fram till att det var bäst att skaffa valutakonto till mitt aktie/fondkonto på Avanza. Inga mellanhänder, gör bara överföring i USD till Avanza valutakonto sen växlar jag på kontot till en kostnad av 0.125 %.
Det enda jag behövde göra var att svara på lite frågor om vart pengarna kom ifrån som vanligt första gången. (Man kontaktar kundtjänst för att aktivera valutakonto.)
Har använt Wise för att föra över ett par miljoner från SEK till EUR. Fick dela upp det i tre överföringar pga beloppsbegränsning hos min storbank, men det gick väldigt smidigt. Finns avsevärt att tjäna på att använda Wise och fungerar enkelt och säkert.
Eftersom Wise inte är en bank har de inte insättningsgaranti. Dvs, skulle Wise gå i konkurs medans dina pengar är i ”etern” så är de borta. Liten risk, men den finns.
26 dagar senare men nu står vi här och ska faktiskt föra över pengarna.
Är detta verkligen sant? Från min research så “safeguardas” pengarna oberoende av Wise hos tier 1 banker, så om de konkar så ligger pengarna säkert ändå hos en storbank i mitt namn.
Jag skulle föra över ett 7-siffrigt dollar-belopp och valde att ta kontakt med min bank (SHB) innan och då gjordes överföringen via deras handlarbord som de kallar det. Sparade ett par 100 tusen i avgift och en bra kurs på det.
De ville så klart se dokument på var pengarna kom ifrån och så.
Delade inte upp utan en stor överföring. Gjordes februari 2024.
Jag var på väg att bli PB-kund för mitt företags räkning. Använde bra kurs och smidig växling som en del i deras säljarbete för att jag skulle bli kund hos dem.