Ska överföra en större summa pengar (600000 kr) för ett bostadsköp i ett asiatiskt land. Pengarna ska överföras från en person i Sverige till en släkting i detta land som en gåva. Har pratat med vår bank och de var lite väl problematiserande kring just att mottagaren var en privatperson och att de förmodligen kommer tacka nej. Drog fram google, och hittade tjänsten Wise, som erbjuder pengaöverföring med låga avgifter med affärsidén “glöm banken, vi löser det billigare och smidigare”.
Fungerar det i praktiken? Finns det några andra bättre tjänster? Nackdelen som jag såg är att man kan max överföra 75000 kr per omgång. Då krävs det ju ett antal överföringar innan beloppet är överfört. Finns det några fallgropar? Banker i Sverige är ju väldigt nitiska när det gäller vanliga människor som överför pengar.
Länge sen jag använde WISE men när jag gjorde det för att betala en ganska diger faktura uppdelat i omgångar funkade det bra. Dock var det företag till företag OCH inom EU (då UK fortfarande var EU-medlem då).
Hoppas det är ngn som har lite mer relevant erfarenhet som kan ge dig lite mer kött på benen än vad jag kan!
Jag har försökt med mindre summa, wise verkade seriösa. Men banken/kontot i det asiatiska landet tog inte emot pengarna. (Fick inte skicka pengar via min svenska bank.) Gällde en utflykt med vad som verkade ett seriöst företag.
Kanske är olika regler för olika länder, i detta fallet (Kina) verkar de (LF Bank) ganska restriktiva. Man måste dessutom gå fysiskt med sin person till ett bankkontor för att göra en överföring. Innan gick det utmärkt att göra en utlandsbetalning via internetbanken, krångel och mer krångel…
Har inte gett upp än, IBAN/SWIFT har ju funnits väldigt länge och är genomtänkt och säkert.
Haft problem,
skulle sända ett belopp till Italien. Provade först med 100kr och det gick inte alls. De kunde inte hitta transaktion trots att den gått från min bank i Sverige till deras konto på Citibank i Sverige. Slutade med att jag förlorade 100kr och den vanliga sentesen; Låter det för bra så är det antagligen inget att lita på.
Är det 100kr tillräcklig att betala alla bank avgifter i både Sverige (minst 1 bank) och Italen(kanske en bank)? Om jag skulle skicka pengar till Italien skulle jag använda en vanlig svensk bank eftersom det är gratis att ta emot/skicka pengar inom EU. Wise är ett engelskt bolag.
Wise var tydliga med att de inte kunde finna transaktionen i Sverige på sitt eget konto (i Sverige) trots att min bank har kvitto på att de sänt pengarna dit (Citibank Sverige filial).
Jag skickar ca 3 000 kr varje månad för levnadsomkostnader till min svägerska i asien varje månad. Har gjort så i ca 3 år.
Funkat utmärkt och de gånger vi stött på patrull var när hon hade 0 kr på sitt konto när överföringen skedde.
De har en funktion som heter price comparisson där de redogör för ifall det finns ett billigare alternativ än dem. Vilket resulterat i att jag skickat via western union senaste gångerna vilket också fungerat smidigt.
Tack för bra svar. Har nu snackat med banken en vända till, med en annan person. Det är inga konstigheter tyckte de att skicka 600.000 kr förutsatt att :
Vi kan visa upp ett köpekontrakt på bostaden
Vi kan visa upp dokument som påvisar de överförda pengarnas ursprung.
Jag vet inte vad de ska ha ett eventuellt köpekontrakt skrivet på mandarin till, har de ens kompetens att läsa dessa? Sen vet jag inte hur bostadsmarknaden fungerar i Kina, om man ens kan få ett kontrakt innan man skrivit på. Hönan och ägget… har egentligen inte tänkt blanda mig in i detta alls, tanken var att ge tanten pengarna så gör hon affären själv.
Sen ska en annan av fruns släktingar vara med på ett hörn och kommer skicka kanske 300.000 kr till oss. Varifrån deras pengar kommer har jag ingen aning om, gissningsvis inkomst och aktieaffärer. De är inte kriminella i alla fall. Våra pengar kommer från löner, som de själva kan se, då banken har koll på allt som går in och ut från kontot, och där finns inga skumma insättningar.
Känns som om banken gav ett standardsvar, lite tråkigt faktiskt, då vi har varit nöjda (och skötsamma) kunder i många år.
Wise verkar intressant förutsatt att de eller BOC inte sparkar bakut om det kommer dagliga överföringar på 75000 kr/omgång (maxbelopp är 50000 CNY). Jag är ju gammaldags av mig och “litar” mer på traditionella banker och IBAN/SWIFT när det rör sig om stora överföringar.
Har själv använt wise för att skicka 20000kr till thailand det har funkat bra och pengarna kom fram. Har även vänner som har skickat pengar till Kenya i summor om i storleken 50000kr och mer och även för dem har det funkat bra. Och vi 3 skulle rekommendera att använda Wise för utlandsbetalningar
Nu har jag inte använt det för just CNY (endast för USD, GBP, EUR och SEK), men jag tänkte jag kan korslänka mina (positiva) erfarenheter av Wise här också:
Den hade jag sett upp med. Bättre de överför själva just mht dokumentation som krävs. Studsar de pengarna via ditt konto är det ändå du som är ansvarig och det är väl så jag gissar just skumma transaktioner ser ut.