Växla stor summa EUR till SEK (10+ miljoner)

Jag har precid sålt ett hus i annat EU land och fått betalt i EUR. Det är en stor summa på motsvarande 10 + milj sek. Därför blir det ju viktigt med växelkurs och avgifter. Jag har ett konto i Revolut bank, är det fortfarande bästa alternativet? Någon som gjort något liknande nyligen och sitter på tips och tricks?

Wise, låga avgifter

3 gillningar

Jag använde Wise för några år sedan och var nöjd med växelkursen och avgifterna.

1 gillning

Inget problem med så stora summor?

Just nu vid 1M EUR till SEK
Revolut (premium): 11 219 613 SEK
Wise: 11 187 388 SEK

6 gillningar

Jag tror du mer behöver oroa dig för att bevisa var pengarna du köpte huset för kommer från. Men bra problem att ha :slight_smile:

Skriv gärna om hur du bemöttes här i Sverige när du försöker sätta in pengarna på bank. Och glöm inte att rapportera det till Riksgälden eller var man nu är skyldig att rapportera större överföringar.

Sitter pengarna på bankkonto? Köp snarast någon moneymarket fond för att inte riskera bankkonkurs.

6 gillningar

Tack för bra input! Mm har förstått att det kan dyka upp frågetecken ang pengarnas ursprung… Har du personlig erfarenhet av det eller ett exempel?

Någon som har använt sig av Revolut Metal eller Ultra?

Nej tyvärr inte. Jag vet att det kan bli problem om man råkar hamna i slumpkontroll. Jag följer med stort intresse då jag arbetat ihop en skaplig summa i EUR, och tanken på att flytta hem växer. Då kommer jag att få göra en överföring. Jag har iaf kontoutdrag och minutiöst skrivit ner varje utgift de senaste 10 åren… så hoppas att de tror på att man kan arbeta, spara och investera ihop pengar.

Om det räcker vet jag inte, läste en artiklel om att någon med ett jobb som är välbetalt fick frågan från banken hur han har kunnat spara så “mycket” där mycket var några hundra tusen SEK. Försökte hitta igen den… Men det visade på hur inkonsekvent kontrollerna är.

Premium och uppåt (alltså Premium, Metal och Ultra) har alla samma växelkurs och obegränsad växling (vardagar).

Wise kör midmarket rate plus avgift

Storbankerna brukar ha egen kurs. Kanske bättre vid stora belopp än små? Vid ”vanliga” summor är i alla fall SEB marginellt sämre än Revolut

1 gillning

Är det ens en slumpkontroll med sådana belopp?

Jag hade sett till att spara all sorts dokumentation som kan styrka försäljningen och var pengarna kommer ifrån. Allt från transaktioner, köp- och säljkontrakt, avtal som indikerar att du bott i bostaden (elavtal, försäkring), även flygbiljetter eller annat som styrker att du befunnit dig på platsen. Till och med dokument som visar på viken inkomst du haft i utlandet som gör det troligt att du kunnat köpa bostaden med skattade pengar. Jag kanske är paranoid efter alla historier man läst, men bankerna tar numera penningtvätt på extremt stort allvar.

6 gillningar

Med revolut, kom ihåg att deras växelkurs numera beror på beloppet som växlas.

För växling med “fast avgift” är Trading212 bättre än Wise (och, för belopp under kanske 10kEUR, bättre än revolut)

Jag saknar de dagar då p2p-valutaväxling var möjlig på currencyfair…

1 gillning

Nej visst finns det belopp som alltid kontrolleras, men att en ingenjör efter 10 år utomlands får frågan hur man har så mycket pengar (några hundra tusen SEK) så är det nog mera slumpkontroll för att fylla på statistiken av kontroller. Önskar jag kunde hitta igen det fallet/artikeln.

För ungefär fem år sedan överförde jag runt 100 000 euro till mitt eurokonto i Handelsbanken och fick då frågor om pengarnas ursprung. Jag förklarade att jag hade arbetat i ett euroland under flera år. De bad om information om kontona, kontoutdrag från ursprungsbankerna (som också står i mitt namn). När jag skickade in den informationen räckte det.

6 gillningar

Du har inte en gammelbank typ Nordea du kan rådgöra med? :nerd_face:

1 gillning

Med den typen av summa så hade jag kontaktat både min utländska bank och svenska bank för att kratta i manegen mht dokumentation som krävs. Just för att överföringen ska gå smidigt … och för att få vettiga avgifter. Finns säkert alternativ för större transaktioner.

Också med den typen av summa så känns det som att avgiften kanske inte är det du ska oroa dig för, utan mer få det att funka.

5 gillningar

Jag har Swedbank. Men tvekar på att de verkligen skulle råda mig om de bästa alternativet för mig och inte ta sin egen vinning i beaktande :thinking:

1 gillning

Det finns ett mycket bättre alternativ än det som nämnts i denna tråd. Glöm alltså Revolut, Wise eller diverse banker.

IBKR tar 0,0002% för växling mellan flera olika valutor, inklusive EUR och SEK.

Givetvis är avsikten att du ska använda kontot där för investeringar och inte bara för växlingar men inget hindrar dig att göra det så vitt jag vet.

Det kostar alltså bara 2 USD för att växla 100,000 USD eller motsvarande belopp för EUR till SEK. Jag har själv växlat belopp upp till 1 miljon SEK till EUR flera gånger.

10 miljoner SEK kan du alltså växla till marknadskurser för under 20 USD i avgift.

8 gillningar

Tack för ett mycket intressant svar, ska genast kolla upp :+1::+1:

1 gillning

Om du inte behöver ISK skulle jag rekommendera att låta pengarna vara kvar hos IBKR för de är extremt bra för investeringar också. Men om du behöver ISK så är de inget alternativ.

Jag växlade senast denna vecka och kollade då som alltid att jag får den kurs google anger så inget påslag där. Sedan har jag fått drygt 1,90 EUR i Avgift (motsvarande 2 USD) då det är minimiavgiften upp till 100,000 USD.

1 gillning