Bästa alternativ för att föra över pengar utomlands?

Hej,

Jag ska flytta till Spanien inom kort och måste visa på att jag har tillräckligt med pengar för att inte bli en börda för de spanska skattebetalarna. Jag har ~100 000kr på ett sparkonto på Avanza som jag vill flytta över till ett spanskt konto på Santander (som jag kommer att öppna i Spanien). Jag vill ju förstås betala en så liten procentuell avgift som möjligt, eftersom varje ökning i procent innebär många förlorade kronor. Vet ni vilken metod som är bäst för att föra över pengar? Är det Wise/Revolut?

Tack på förhand för all hjälp!

1 gillning

Välkommen till forumet!

Min upplevelse är att de flesta pratar gott om Wise. Har aldrig använt dem själv dock. Någon annan kan säkert bekräfta imorgon. :+1:

​Det är konstigt/märkligt att ditt första alternativ är att öppna ett konto på Santander, jag tror att det skulle vara mitt sista alternativ :grinning_face:.

​Varför öppnar du inte ett Revolut-konto i Spanien? Där fungerar det som en bank, med spanskt IBAN. Sedan kan du överföra SEK dit från ditt bankkonto i Sverige.

1 gillning

Tack så mycket Jan!

Det kanske är okej att öppna ett Revolut-konto. Jag har dock hört att handläggare kan vara strikta och vägra intyg från banker som inte är de traditionella spanska bankerna, eftersom de inte anser att det bevisar ekonomisk etablering i Spanien.

Jag förstår, du har rätt i det. När det gäller att presentera bevis för administrationen så misstänker de nog mindre en bank som Santander, även om det inte borde vara så – men jag fattar vad du menar.

1 gillning

”Jag måste visa att jag har tillräckligt med pengar för att inte bli en börda för de spanska skattebetalarna.”

Vilka kräver detta?

Skriv gärna hur du löste det …jag är i samma situation.
Jag har ett Revolut-konto med spanskt IBAN, så troligen sätter jag in pengarna i SEK där och gör växlingen direkt i Revolut.

För att få uppehållstillstånd som EU-medborgare och få stanna i Spanien längre än 90 dagar måste man ha ett Grönt NIE (också kallat CUE). Du måste visa att du antingen har ett jobb, är egenföretagare, studerar vid spanskt lärosäte, eller har tillräckliga resurser för att klara sig utan att bli en börda för det spanska samhället. Jag kommer att skaffa mitt gröna NIE via det sistnämnda sättet.

1 gillning

Jag löste det genom att ladda ner Wise, skapa ett konto och skicka det genom Wise. Det var ganska smidigt och avgiften de tar är mycket mer rimlig än Nordeas avgift

4 gillningar

Jag har aldrig blivit överbevisad att det går att växla billigare än Nordnet.

Om man skaffar ett valutakonto på Nordnet så kan man växla själv när kursen är “rätt” på dagen och avgiften är 0.075%

Man kan då föra över pengarna direkt i EUR till sin vanliga banks eurokonto (kostnadsfritt) och sen (helt kostnadfritt) föra över dem till Santander. Gjorde så när jag köpte lägenheten.
Det var 7-8år sen och jag har hittills aldrig stött på ett billigare sätt. 0.075% är i princip gratis.

Då gör man dock växlingen själv inloggad.
Att tex köra en SEPA överföring är svindyrt

Men valutakontot på Nordnet är väl enbart tänkt att användas för aktiehandel och går via depån? Är Nordnet ok med att man använder det för att växla pengar i största allmänhet?

Ja. Bara att växla, sen ber man Nordnet att föra över summan i Euro till annan svensk bank. För Nordnet kunde ej föra över direkt till Sabadell.

Förra året betalade jag €3.67 för att växla €473k på IBKR. Det ger en avgift på 0.0007%, alltså drygt hundra gånger billigare än Nordnet.

Men om man (till skillnad från mig) vet när kursen är ”rätt” kan man förstås tjäna så mycket pengar på att växla fram och tillbaka att avgiften knappt spelar någon roll.

Tack, då blir det IBKR nästa gång. Min Nordnetgrej var många år sen. Det var vansinnigt mkt billigare än att föra över direkt från Swedbank då.

Jag använder wise och har gratis bbva konto i spanien(online konto app), flera myndigheter och företag kräver spanskt konto och godkänner inte n26 revolut wise m.fl
Skickar sek från skandiabanken till wise via bg och växlar hos wise sen vidare till bbva