Vilken bank ska jag ha för att kunna växla SEK / EUR snabbt?

Jag har läst här i forumet och hos bankerna om Eurokonto, men det verkar inte finnas något för privatpersoner som bara snabbt vill växla ett stort belopp när kursen är bra.

Min ordinarie bank är Nordea, och så har jag dryga 600000 kr som är på väg från Borgo till Nordea, i hopp om att jag skulle kunna växla dem till Euro nu när kursen droppade i helgen. Jag har eventuellt en fastighetsaffär i Spanien på gång, där alla de pengarna behövs för kontantinsats och avgifter. Sen i fredags har Euron sjunkit 75 öre, vilket skulle motsvara drygt 40000 kr på de dryga 600000 kr jag behöver för affär.

Finns det inget sätt att, om kursen är fortsatt bra när mina pengar flyttats till Nordea, kunna växla dem till Euro, och ha på svenskt konto, då jag inte får skaffa spanskt konto än, utan NIE och skrivet köpekontrakt på bostaden?

Wise. Du kan sätta in pengar och ha Auto växling vid önskad kurs. Eller sätta igång överföringen från eget konto, och oftast kan de ge garanterad kurs om pengarna kommer inom viss tid

1 gillning

Att EUR har sjunkit 75 öre mot SEK sedan i fredags, baserar du det på detta? :

Eller har du hittat någon annan säker källa till informationen?

Märkligt att man inte läst något om det tex på Dagens Industri om det verkligen stämmer, med tanke på att det är en väldigt dramatisk valutautveckling.

Verkar som om SEK to EUR kursen dansade mazurka från fredag till idag. Jag är lite osäker på om valutamarknaden är öppen utanför bank kontorstid.

Ett alternativ är kanske Wise. Funkar bra för mig men jag är NL baserad: Wise - Login

1 gillning

Ja, skulle också rekommendera typ Revolut eller Lunar annars.

1 gillning

Lunar har väl inte multivalutakonto?

Ett problem med Revolut är att svenska banker (iallafall min) växlar till EUR när man för över pengar till Revolut eftersom att det är en “utlandsbetalning” och då åker man på en kass spread / kurs.

Man bör också ha Revolut Premium eller högre för att få växla till bra kurs om det handlar om mycket pengar.

Ett alternativ är att använda kortinsättning på Revolut för då kan man sätta in direkt med SEK men inte så behändigt om det är mycket pengar.

Var ser ni det?

Jag ser på google att kursen är 11,67 i skrivande stund,
Förra måndagen: 11,83
Fredagen 6e Okt: 11,61

Jag vet inte hur de beräknar kurserna på helgerna när valutamarknaden är stängd (väl?). Riskpremie åt endera hållet?

Jag såg det bara som en glitch i google Finance (den lekte trick or treat på 10.93 hela helgen), yahoo finance hade inte samma issue. Eller var det fler ställen?

SEK är lite stärkt men inte mycket tyvärr.

Nordea borde kunna växa väldigt billigt.

1 gillning

Det borde gå att ha EUR konto på Nordea och även låta dem växla hyffsat billigt. Vi växlade via storbank till dagskurs i liknande situation. Vi gick in till fysiskt kontor och fick svara på massor av frågor då beloppen var stora för överföringarna. Mer avancerade sätt om det tar längre tid (fler resor/visningar :nerd_face:) är väl att köpa en EUR kortränte ETF. Då tar du ingen SEK risk under väntetiden, men betalar avgift för växling så det hänger på villkoren hos nät mäklaren. Vi har vänner som gått på allt mellan 3 och 70 visningar innan köp. Man kan aldrig göra för mycket research :cowboy_hat_face:

Lycka till, spännande tid.

Är du säker att privatpersoner kan ha EUR valutakonto hos Nordea? Jag hittar ingenting på Nordea.se. Företag kan ha EUR valutakonto hos Nordea, enligt Nordeas hemsida.

Jag hade EUR och CHF konto på annan storbank för ett tag sen. Minns inte om jag öppnade dem som privatperson men jag hade inget företagspaket eller liknande. Jag hade dock eget företag. Var tvungen att ringa in, det var gratis.

Antog att Nordea var minst lika bra.

Hos SEB och ICA Banken kan man göra överföring i SEK. Räknas som utlandsbetalning men EU-reglerad och därmed gratis. Tror Swedbank ska klara det också

Jag kör med Revolut och kan föra över SEK till SEK utan några avgifter alls via banköverföring.
Brukar ta 2 arbetsdagar.
Detta är från Nordea.

Jag tycker det är smidigt att ha lite SEK liggande på Revolut för att vid läge kunna köpa andra valutor med en snabb knapptryckning.

Jag betalar för metal paket, mest för den högre gränsen uttag i atm då jag spenderar en hel del tid på resande fot utanför Sveriges gränser.

Edit:
Kan tillägga att jag aktivt måste välja att jag vill föra över SEK till SEK. Det är förinställt SEK - EUR.

Caset är väl överspelat ändå?

Verkar varit en glitch i systemet som gjorde att EUR såg ut att vara 75 öre billigare i SEK i helgen än det faktiskt var.

1 gillning

Utan NIE kan du inte öppna bankkonto i Spanien. Jag har bostad och jag har bankkonto.

Ok fint!

Jag har Skandiabanken. Skönt att de verkar ensamma om detta då…

Om jag inte har har alldeles fel har Avanza sitt eget företagskonto som man kan använda. Osäker på villkoren dock. Kan vara värt att kolla upp.

Det vet jag att man inte kan ha. I så fall vore problemet smärre.

För du inte över pengar i SEK först och sen växlar?