Mina släktingar som bor utomlands presenterade mig 20 000 euro i kontanter. Det är inte praktiskt här i Sverige, men de använder kontanter mycket i sitt land.
I framtiden (5-7 år) har jag finansiellt mål att köpa en fastighet i Spanien. Jag vill inte bara förvara pengar under madrassen, finns det något sätt att sätta EUR på ett bankkonto?
Finns det någon bank i Sverige som accepterar kontanter i valuta?
Det verkar som att Revolut inte har den här möjligheten heller.
Finns det något lagligt sätt att sätta in dessa pengar på ett bankkonto?
Jag har en tillräckligt bra lön för att kunna visa ursprunget av 20 000 euro utan problem.
Alla banker har ett Eurokonto. Jag har eurokonto både i Swedbank och Nordnet.
Problemet blir här att du går miste om ränta så du måste tro att Euron ökar i värde med 4% per år för att det skall vara värt det. Tror du inte det så sätt in pengarna på ett eurokonto tex hos Nordnet, växla dem till SEK, ha dem på ett sparkonto, och växla tillbaka när du behöver Euro igen. En växling där kostar 0,25% och är den billigaste växlingen jag hittat.
såg att du hade en fråga till. Det är inte lönsamt att kliva in på Swedbank tex med Euro, de kommer ta grymt mkt för växlingen, Be dem sätta in kontanterna i deras land och gör sedan en överföring direkt till Nordnets valutakonto.
Det är sant, men det är vad Swedbank och Handelsbanken säger på webbplatsen om euro-konto: “Tänk på att kontot inte hanterar kontanter i euro”. Så problemet är hur man sätter in euro på kontot om jag inte har konton i Eurozone-banker förutom Revolut. Ska jag åka till ett euroland, öppna ett konto (om de tillåter det för turister) och sätta in kontanter?
Ursäkta mig vad och hur? Jag försökte starta upp ett på swedbank och då sa de att det inte fanns kvar och endast företagskunder kunde öppna ett… jävla påhitt imo…
Swedbank är jättestora i Estland tex. Bara att ta färjan över. Meddela innan vad du skall göra dock. Sen har du dem direkt på ditt konto. Glöm dock att kunna sätta in utan att kunna förklara var de kommer ifrån. Sätter man in i Sverige så blir det såklart svårt då man måste växla först, alltså så får man inte in 20.000 euro av 20.000 pengar.
Idag vet jag inte vilka Swedbankkontor som överhuvudtaget hanterar kontanter.
Sist jag satt in så fick jag sätta in via Loomis, och en liten avgift.
Efter det så har jag bara satt in i deras insättningsmaskiner, där får man inga frågor heller:)
Kolla upp om de har insättningsmaskiner i Estland? Annars är det helt klart bäst att du ber dina släkingar föra över pengar. Enkare än så blir det inte. Men Eurokonto har nog alla banker som sagt, jag har själv Swedbank och Nordnet. Avanza har till 100% och en bekant har Eurokonto i Handelsbanken där hans räkningar från lägenheten i Spanien autogireras.