Jag har en lägenhet i ett europeiskt land och ett eurokonto i mitt namn för lägenhetens avgifter: lånekostnader, skatter, el, etc.
Normalt använder jag ICA Banken för att skicka pengar varje månad. En gång har jag testat Wise (https://wise.com), men för mindre summor blev det inte billigare än SEPA (mindre än 6-8000kr)
Nu kommer jag skicka en större summa pengar efter lägenhetsförsäljning till Sverige (alltså ta emot pengarna, tvärtom mot normalt)
Jag funderar på att öppna ett SEB konto (engångskostnad: 1500kr, 0kr/år): Valutakonto som eurokonto och dollarkonto | SEB för att skicka pengarna från mitt eurokonto i utlandet till SEB och sedan skicka vidare pengarna till mitt Nordnetkonto och där hantera min växling manuellt (enligt Nordnet: vår kurs skiljer sig med 0,075 procent mot den kurs vi får hos vår underleverantör.). Sedan kan jag ta ut SEK om jag önskar till andra banker. Om jag tex skulle växla 100000 euro blir det 75 euro i avgift + 1500 kr, dvs med kurs 11,53 blir det 865 kr + 1500 kr = 2365 kr.
Jag har inte räknat ännu om Wise kommer att kosta lika mycket. (Jag har faktiskt inte förstått hur man tar emot pengar och sedan tar ut dem från Wise till tex Nordnet.) Dessutom kommer jag i framtiden kunna använda SEB kontot till att skicka euro så avgiften är inte bortkastad antar jag.
Har ni något bättre eller annat förslag?
Finns det hinder för att göra denna transaktion? (måste jag flytta lönekontot till SEB eller annat krav som jag inte känner till, etc)
Uppdatering: Fick just besked från SEB. De öppnar inte konto för en vanlig lägenhetsförsäljning. Den dörren verkar tydligen vara stängd.
Värt att kolla upp Revolut där du under vissa omständigheter (tror det är vissa dagar) får växla pengar utan påslag. Då kan du skicka dit EUR och växla… och sedan skicka vidare pengarna till din svenska bank eller betala med kortet som är kopplat till ditt revolut konto oavsett om det är EUR eller SEK (på redan växlade pengar).
Så har jag förstått det i varje fall, om jag har fel får någon gärna rätta mig
Med stor sannolikhet mynnar det endast ut i ett hot om att de kan stänga ditt bankkonto samt att antal frågor att besvara. Med kvitton borde du inte få något problem. Har kvitton och kontrakt sparade sedan 25 år tillbaka och vid uppvisande av dessa har mina problem försvunnit vid varje personlig bankattack.
Jag kan svara till mig själv: pratade just med SEB och de öppnar inte konto för en vanlig lägenhetsförsäljning. Den dörren verkar tydligen vara stängd.
Det kanske är jag som inte hänger med vad som händer i bankvärlden just nu men går det inte att bara öppna ett vanligt konto utan att ange någon orsak?
SEB tycker inte det är ett vanligt konto - ett vanligt kunde jag få. Med ett valutakonto i euro förlorar de växlingsavgiften eftersom jag ville överföra euro från utländsk bank till Nordnet med SEPA betalning hela vägen och SEB blir då endast en mellanhamn.
Revolut som Robert skrev skulle kunna funka. Tänk på att inte ha mer pengar än vad insättningsgarantin täcker på en enskild bank, åtminstone inte en längre tid på en bank där du saknar insyn (Revolut).
Vad ska du göra med pengarna i slutändan? Behöver de vara i SEK i en svensk bank?
Tyvärr denna text hos Degiro när man vill registrera ett nytt insättningskonto:
Dina bankkontouppgifter för din personliga säkerhet
Vänligen ange bankkontonummer inklusive clearingnummer utan skiljetecken i en följd för det bankkonto du vill ha kopplat till ditt DEGIRO-konto. Detta bankkonto behöver vara registrerat i ditt namn. När vi mottagit din insättning för aktivering kommer vi jämföra informationen skickad av din bank och verifiera att den matchar kontonumret nedan och ditt fullständiga namn.
Vänligen notera att det kan ta upp till en timme att verifiera din direktinsättning via Trustly. Du behöver inte göra en till verifikationsinsättning. Vi tackar för ditt tålamod.