Hej,
Jag skall investera i ytterligare en lägenhet i Spanien där jag redan har en och bor halvårsvis.
Jag önskar forumets hjälp med er kunskap om hur jag växlar 1,7 miljoner sek till “ca” 151 tusen (just nu) euro på billigast och smartaste sätt.
Hittills har jag undersökt Transferwise, Currencies Direct och Revolut, de alla tar ca/runt 8000 sek i avgift (transfer fee) för att göra det, samt idag ger de en kurs på 0,0891…
Revolut hävdar att om jag uppgraderar från standard så får man rabatt på någon avgift, 20% på 40% men de kan inte bekräfta vad rabatten beräknas på, superkass kundtjänst som verkade sitta i Asien.
Det är ej akut och jag har ca 5-6 veckor på mig.
Har ännu inte fått svar från min lokala bank (Swedbank).
Jag gör en hel del internationella överföringar. Det som jag tycker funkar bäst är att sätta upp ett valutakonto på min bank (i mitt fall SEB). Valutakonverteringen gör jag då enkelt och med full kontroll på konverteringsraten genom att föra över pengarna från mitt vanliga konto till mitt valutakonto. Sedan gör jag helt enkelt en vanlig swiftöverföring från valutakontot till det bankkonto pengarna ska till i mottagarlandet. Själva valutakonverteringen sker då i min vardagsbank, där jag får en jämförelsevis bra rate, samt så kostar själva överföringen bara småslantar.
Prata med Swebank om du kan får ett eurokonto hos dem så de kan göra ngt liknande.
Ofta finns det dolda avgifter här och där, så om man för över pengar ofta kan det vara bra att testskicka tex 1000kr på två eller tre olika sätt och kolla vilket som är billigast och ger bäst valutarate.
Ekorren - om man tror att man inte betalat någon avgift alls vid en utlandsöverföring så beror det oftast på att man inte har koll på valutakursen. Banker gör nästan aldrig ngt gratis…
Ett varnande exempel - en mig närstående person förde över 10 miljoner till sitt nyöppnade konto i Swedbank när han flyttade hem efter 20 år i Afrika. ”Den afrikanska banken var superbra och tog inget alls betalt” trodde han… De hade dock 10% skillnad i sin konverteringskurs till/respektive ifrån den lokala valutan och SEK och de ”hjälpte” honom naturligtvis så att det var SEK som dök upp på Swedbank. Dvs i verkligheten betalade han över 500 000 (ja, en halv miljon!) till den afrikanska banken för överföringen. Han förstår fortfarande inte att han blev blåst…
Jag har också Revolut och kan växla upp till 10.000 sek/månad avgiftsfritt med standardpaket, men vid högre belopp tar de 0,5% i transferavgift, samt de har också kurs-marginaler gentemot ECB:s kurser.
Tack för svar, kostar ditt valuta-konto något hos SEB?
Och när du växlar från ditt vanliga konto till eurokonto, är det schyssta kurser då? jämfört med ECB tex, eller förlorar du mkt på dem växlingarna?
SEPA-överföringen Sverige till Spanien och euro till euro bör vara väldigt låg om inte gratis, men det kostar något (småslantar) va, precis som du skriver.
Hos SEB är valutakonton gratis för privatpersoner, om jag förstått rätt.
Kursen man får vid konvertering från ett valutakonto till ett vanligt konto beskrivs som ”avistakurs”, dvs det bästa man kan få om jag förstått rätt. Du kan se kurserna här:
Som du ser är skillnaden ca 10öre mellan köp och sälj för euro, dvs mindre än 1% i spread. Det är nog svårt att hitta bättre då det naturligtvis finns en viss spread på själva valutamarknaden också.
Om man för över mer än några hundra tusen (osäker på exakt gräns) kan de ge offert på kursen. Är det mindre än så berättar de i telefon exakt vad kursen är just nu så man vet nästan exakt vad man får för kurs. Jag har uppfattat kursen som förvånansvärt bra och blivit positivt överraskad flera gånger.
Ang avgift för SEPA-överföring så brukar den kosta småslantar (typ 300 eller så).
Jag hade Premium (€8/månad) när jag brukade växla pengar. Då var det belopp kring SEK 50k som jag överförde avgiftsfritt samt växlade avgiftsfritt. Dock ser det ut att finnas en spread på knappt tre öre, vilket om jag räknar rätt blir drygt SEK 2k i kostnad på ditt belopp jämfört med midmarket. Men då tycks SEB kosta SEK 9k.
Dock slutade jag växla pengar till stor del pga att Revolut införde en avgift för utlandsbetalningar (alltså från Revolut till Sverige), så det kan ju ha uppkommit någon annan avgift också som inte fanns då.
Bra att du bad om det, för jag tror att jag räknat fel. Det borde vara SEK 10k, vilket ju är mycket mindre. Spreaden är diffen mellan köpkurs och säljkurs, 11.1566 och 11.2866, alltså 13 öre. Så mycket förlorar man om man växlar en euro fram och tillbaka. Eftersom vi bara växlar åt ena hållet delar vi det med två, och så tar vi det gånger antal euro som ska växlas, och då får vi 13 öre * 151000 / 2 = 9815 kr.
Ja hade kollat mer på Revoluts Premium / Metal paket. Ingen avgift och vad jag kan förstå så har de en av de absolut lägsta “spreddarna”. Jag använder själv Revolut Metal och växlar ett antal miljoner per år via denna tjänst. Skicka pengarna i SEK till Revolut, växla till EUR, skicka till din spanska bank / köpare i EUR.
Om det går att hantera 2milj direkt törs jag inte säga, men tror det ska gå bra. Jag har själv växlat över 500k SEK på en månad.
0.11% skulle innebära en spread på 11.21 kr * 0.11 * 2 = 2.5 öre, så det är mycket billigare än SEB. €8 för en månads Premium gör inte så stor skillnad.
Tackar för svar och engagemang.
Jag försökte skriva med Revolut igår för att få svar, så jag inte uppgraderar till Premium eller Metal i onödan, det är års-abonnemang man binder sig till.
Jag frågade vad rabatten innebär, rabatt på vad? Men de kunde inte svara
Står enligt foto jag bifogar att är rabatt på internationella överföringar, men hur kan man räkna ut det i förväg för att kunna jämföra med tex Swedbank och Wise.
Du som har Metal, vad får du rabatt på?
Säg jag skickar en miljon till revolut, växlar i revolut-appen till euro, och sedan skickar dem vidare till mitt spanska euro-konto i Spanien, vad är det som kostar, sepa-överföringen är typ ett par hundra kronor. Sedan har vi spread såklart.
Men vad är det då man får rabatt på? Tack
Yes det jag vill kika mer på och jämföra med Revolut och Wise.
Jag tar för givet att Swedbank erbjuder samma, men det går inte att få tag på, har försökt nå dem i 2 dagar men kötid är mellan 40-120 min varje gång.
HEJ. Jag vill varna för Revolut. Jag hade Revolut för att föra över till mitt konto på Malta. Hade ett företag med anställda där. Överföringar var på ca 100.000 åt gången. En dag så blev mitt konto låst. Supporten sittet i indien. Det ville veta vad mina pengar kom från. Jag kunde givetvis bevisa att allt var i sin ordning. (Ingen peningstvätt). Totalt hopplöst med att kommunicera med deras support. Som tur var så hade jag inte så mycket på kontot så jag kunde tömma kontot via kortet. Jag är nu för all framtid utestängd från Revolut. Jag hade premie.
Aldrig i livet skulle jag våga använda Revolut för att sända större volym av pengar. Jag för i dag över pengar från Portugal Santander bank till Seb. Går på en dag om gör det tidigt. Det man skall hålla koll på är Avista kursen. Där finns det 1000 lappar stt tjäna. Sen kollade jag med Seb om valutakonto om jag nu skulle sända över mer euro. Det kostade 1500 kr som engångsavgift.
Men ser ingen vits med det. Skaffa ett lokalt konto i Spanien. Överföringar enom EU kostar inget.
Jag har 2 konton utomlands som jag använder. jag har dessutom mastercard o visa kopplade till mina konton. Även med kredit om man vill.
Tack för svar, jag skall försöka öppna euro-konto hos Swedbank, så jag kan testa och jämföra med Revolut och Wise. Swedbank bör erbjuda samma som SEB kan jag tycka.