Växelkurs Revolut/Swedbank

Hejsan!

Jag har USD på ett valutakonto hos Revolut och vill föra över det till SEK i ett konto hos Swedbank.

Vad ger minst påslag? Växla till SEK först med det Revolut kallar “real växlingskurs” samt ett påslag på 0,5% eller köpa grisen i säcken och skicka iväg USD och hoppas att Swedbanks automatiska växling blir billigare. Självfallet kan dom inte precisera kostnaden i förväg. :grin:

Någon som vet eller vill gissa?

Växla på Revolut måste vara billigare, alla gånger.
Påslaget på 0,5% gäller bara vid växlingar över 10000 under en 30-dagarsperiod. Så du kan ju sprida ut din överföring och ducka den avgiften.

https://www.revolut.com/sv-SE/help/mina-konton/vaxla-pengar/maste-jag-betala-nagon-avgift-for-att-vaxla-valuta
Det tillkommer en avgift för rättvis användning på 0,5 % för valutaväxlingar över 10,000 kr per 30-dagarsperiod (se sidan Avgifter). Du kan kontrollera din återstående kvot när som helst under ditt nuvarande prispaket i avsnittet Profil i appen.

Beror på vid insättning på mer än 12 000 sek är det billigare med Swedbank

annars kan du skapa valutakonto på Avanza och göra manuell växling: Kundservice | Avanza
Beror förstås på ifall du har AF med belåning hos Avanza.

Nej, för troligen kostar valutaväxlingen minst 1,5% mer med Swedbank än med Revolut (bortsett om TS åker på 0,5% växlingsavgift hos Revolut).

Då tar det flera år! :grin: Hoppas på att det väger upp att så snart som möjligt investera hela kapitalet på Lysa istället för att sitta och trycka på Revolut mot att slippa påslaget.

En variant är att du skaffar Premium (obegränsade valutaväxlingar), gör din överföring och sedan efter ett tag nedgraderar. Det kostar en nedgraderingsavgift men kanske ändå kan löna sig. Du kan ju räkna på det om du orkar :grin:

1 gillning

Ah! Mycket bra förslag.

Gäller kort inte banköverföring där överföringskursen gäller, men du har rätt är en viss avgift på den också.

Det är inte 1,5% påslag från Swedbank.

Den 9 februari var påslag 0,63% när man skickar pengar utomlands som USD som var en markant högre kurs än sist jag tittade, då lågt det snarare omkring Nordeas på 0,28%

Ps, Mastercard hade bättre växlingskurs än interbankursen enligt undersökningen men då åker man på växlingskursavgiften istället…

1 gillning

Du kan ju kolla på tjänster som transferwise också. Fungerat bra för mig, men kom också på att det inte blev billigare än överföring via banken (dock Skandiabanken). Vet inte om svenska banker är relativt billiga på utlandsöverföringar, men tycker man brukar landa i att nya tjänster som Revolut och transferwise landar på ungefär samma kostnad i slutändan.

Skillnaden mellan köp och sälj i USD är just nu iaf 1,4%. Revolut har ingen spread…

Revoluts kurs (precis nu): 9,31

Swedbanks (dagens): 9.2473

Nu är det gjort! Följde tipset och blev premium-kund hos Revolut och genomförde växlingen efter det. Sparade runt 1000 kr. Tack för det!

Swedbank överraskade dock med att ta ut en liten mottagningsavgift på 1,50 kr. Kan inte hitta någon annan info än att mottagande av EU-betalningar är gratis. Mycket dålig timlön på att driva ärendet vidare…

2 gillningar