Vad jag förstår tillkommer ingen valutaväxlingspåslag för Revolut Standard eller Northmill bankkortet. Men att Northmill kortet följer VISAS växlingskurs. Gäller detsamma för Revolut Standard?
Uppfattat att en avgift tas ut för varje uttag med Revolut Standard, om man överskrider 2000 kr i månaden, medan Northmill inte har lika begränsad summa och inga uttagsavgifter?
Vilket av dessa kort blir billigast utomlands? (främst euroland) i förhållande till avgifter och växlingskurser?
Var försiktig vid valutaväxling! Massor av banker lover ”inget påslag”, ”inga avgifter” etc. De säger dock inte ett dugg om kursen de använder! I vissa fall ger de en jättedålig kurs, vilket låter dem ta 5% eller mer av beloppet som växlas. Även visakursen låter dem tjäna pengar.
Tricket för att ta reda på deras påslag är att fråga om kursen för att växla åt båda hållen i ett valutapar, om de tex tar 121kr betalt för att köpa 10 euro, men bara betalar 105kr om du säljer 10 euro så är skillnaden 16kr. Den sanna kursen är med andra ord 113kr per 10euro, men de tar 8kr, dvs ca 7% betalt för din transaktion.
Jag tog dessa siffror från forex.se just nu, och detta innebär att Forex är ordentligt dyra. Ska man växla någon tusenlapp eller så spelar det ju inte stor roll, men en mig närstående växlade nyligen 10+miljoner i en bank. Han var supernöjd för ”de tog ju ingen avgift”, men de tog minst 5%, kanske mer, dvs han betalade antagligen en halv miljon för en trivial växlingstransaktion! Gå inte på samma mina om du växlar större summor!
Den bästa lösning jag kommit på är att skaffa valutakonto på min bank och göra växlingen genom att flytta pengarna till eller från valutakontot. Då ger min bank ”avistakurs”, dvs hyggligt nära vad man betalar på valutaväxlingsmarknaden. Där betalar man idag 111.3 för 10 euro, och växlar man åt andra hållet kostar det 113.1 (källa: Valutakurser – Avista (överföringar) | SEB). Priset för transaktionen är bara ca 1% av transaktionens värde.
@janbolmeson , detta med valutakonvertering är en ganska ofta förekommande fråga där folk har VÄLDIGT dålig koll och förlorar massor. Antagligen förekommer det skillnader också mellan olika banker (tex Avanza och Nordnet) när man köper utländska aktier eller ETFer som köps och säljs i annan valuta. Kanske det vore en bra ide för ett avsnitt att titta närmre på detta för att se var folk blir blåsta (eller inte)? Vi jaga ju ofta låga avgifter på detta forum, men jag ser sällan ngn tala om valutaspreadens inverkan, utan folk verkar tro att valutaspreaden är samma i olika banker…
Det där låter konstigt. Det som gäller för Nothmill och Santander är Visas/Mastercards kurs utan ytterligare påslag. Om det finns några andra kort som erbjuder någon sorts fejkad kurs så får du gärna klargöra vilka det är.
Visa har bättre kurs än Mastercard. Den kursen är inte ”gratis” men ändå det bästa som går att få om vi räknar bort Revolut.
Vet inte riktigt om jag uppfattade svaren korrekt på min fråga om VISAS växlingskurser. Dvs om Revolut Standard kortet också använder sig av VISAS växlingskurser liksom Northmill?
Vad är anledningen till det att Revolut blir billigare?
Är det annan växlingskurs/annat?
Jag kommer vara utomlands i en månad, och det kommer göras uttag som är mer än €200 i bankomat samt köp med antingen Revolut standard kortet eller Northmill. Beroende på vilken av dessa kort som ger bäst växlingskurs/avgifter.
Gick iofs lite off topic, men blev triggad av att någon skulle erbjuda ”avgiftsfri växling”. Det existerar i princip inte - alla tar alltid betalt för alla tjänster inom finansindustrin. Är ngt gratis betyder det bara att du är produkten.
Vad gällar visakursen så kan vi göra matematiken för den också. Kom dock ihåg att inte alla visakort har samma avgift, se tex denna artikeln i GP:
För att ta reda på vad ”Visa network” tar utöver bankavgiften kan man kolla tex denna sida där valutaomvandlaren verkar lite opålitlig, men avgiften står i det finstilta längst ner (man måste lägga in ett exempel med siffror för att det ska komma upp, för avgiften är beroende av valutaparet såklart):
När man läser det finstilta och testar lite olika valutapar så är det tydligt att Visas påslag är ca 0.5-0.6% vs den faktiska växlingskursen från ECB, vilket är jättebra!
Samma information är för MC är bara en googling bort.
Nu har jag bara försökt ta ut pengar i Tjeckien men tror att de flesta länders banker tar en avgift för att man använder utlänskta kort. Vet inte om de är bundet till kortet/banken eller valutan på kortet. Så att kladda med små uttag kan bli dyrt. Testat med Northmill så vet inte hur revolution funkar.
De är väll ändå en högst relevant avgift på ett uttag hur du nu än väljer att kategorisera den? Sitta och prata valutapåslag och VISA/MC växelkurs blir småpengar om man sedan får betala 50 kr som en bankavgift.
Har hört att EURO inte kostar något extra(vet inte om de stämmer). Om man nu använder Revolut och konvertera till den lokala valutan, hjälper de mot bankavgifterna, den skulle göra att Revolut är bättre än Northmill.
Är det inte just Tjeckien som är ökänt för bankomater som tar extra massa avgifter mm?
Får man fråga så ska man använda lokalvaluta och låta sin egen bank växla. Helst då en bank som inte tar ut avgifter för det. Revolut brukar vara ok bortsett på helgerna och under förutsättning att man inte redan gått i månadsgränsen för kontantuttag.
Ett trick är att innan helg växla till sig valutan, tillräckligt för att täcka helgens behov, i Revolut appen för att undvika påslag på växlingen. Då ser man också vilka avgifter de tar…
Bortsett EURO länder enbart Bulgarien och det var inga problem.
Men där behövs inte så mycket kontanter, går bra att betala direkt med kort nästan överallt.
Visst är Tjeckien lite svårare?
Nej, det är inga småpengar. Jag bor utomlands och tar ut en större summa kontanter med viss regelbundenhet. Två procents valutapåslag motsvarar i nuläget 135 kr för ett uttag på 600 EUR. Du får dessutom betala samma sjuka påslag på alla inköp du gör.
Att hålla på och ta ut småpengar i kontanter som man gjorde på 90-talet (typ) blir naturligtvis enormt dyrt men beter sig så uppenbart dumt är det knappast någon som gör.