Revolut Standard vs Northmill bankort?

Hade du då konvererat till LEV på Revolutkortet eller du tog ut från SEK?

För 5-10 år sedan gick de bra att ta ut pengar utan den där bankavgiften. Nu är de inget stort problem längre då de tar kort på alla ställena jag var på. Värre är det i Thailand där våra kort inte funkar på så många ställen och de är massa avgifter på ATM uttag.

Både och, på helger rekommenderar de att man växlar typ fredag eftermiddag för att täcka helgens behov så jag gjorde det.

Just LEV är kanske ett specialfall för den är peggad mot euron på ca 2:1 (1.95 till 1) så det är lätt att räkna i huvudet vad saker och ting kostar (i EUR förvisso). Men jag tror det leder till att man inte försöker fuska så mycket? T ex CZK och Zloty är betydligt jobbigare att räkna på.

Tack för svaret. Då får det troligtvis bli ev Revolut standard kortet i Italien och Frankrike, får kolla upp lite mer kring ”market rate”.

Vet du om det är bättre att växla innan i appen till Euros, eller bara låta det automatiskt när man betalar med kortet på plats, från SEK till Euros?

Det verkar som Revolut kortet inte använder sig av V/MC växelkurser, som det framkommer lite längre ned i tråden. Om nu denna ”Market rate” som de använder sig av ska bli billigare än VISAS växlingskurser, vet jag inte helt säkert?

Den är billigare. Jag har räknat på det tidigare och skrivit om det i en annan tråd. Om du använder Revolut Standard så sparar du 5 EUR per månad jämfört med att använda Northmill eller liknande kort.

1 gillning

Tack för hjälpen.

Är det billigare att växla innan i Revolut appen till Euros, eller ska man låta appen automatiskt växla till Euros när man betalar med kortet på plats (helgfria dagar)?

Samma system oavsett, men med påslag på helger.

Måndag-Fredag är det inget påslag.
Undantagen:

• Vissa mindre vanliga valutor har påslag
  • 1% på påslag på helger
  • 1% påslag om du går över gränsen. 10k SEK för gratiskortet, obegränsat på premium och uppåt.

Det går att växla över tid om man vet att man ska göra av med mkt pengar. Revolut prioriterar att ta från samma valuta som köpet görs i, om det saknas täckning så tar den från andra valutor och växlar

2 gillningar

Jag har Revolut och växlar till euro och förvara pengar i “bankfack”. När jag behöver pengar på kort och ska handla för jag över till N26. Man kan ra ut kontakter gratis på N26 på ett antal bankomater. Detta är det klart billigaste sättet att växla och betala med kort i euro land!

2 gillningar

Överföringar mellan Revolut och N26 går på ett ögonblick va?

Ja max 2 sekunder :grinning:

2 gillningar

Har denna vecka roat mig med att under samma dag (endast vardagar) göra inköp i Euro med både Revolut och med Northmill. Varje gång har Northmill haft en växlingskurs som varit 1-2 öre bättre än Revolut. T.ex. 11,20 kontra 11,22 SEK/Euro. En ganska liten skillnad, mindre än 25 SEK per spenderade 10000.

Fördel Northmill: Växlingskurs och ränta på kortets saldo. Smidig påfyllning med Swish. Inget extra kurspåslag på helger.

Fördel Revolut: Garmin Pay och möjlighet att betala med klockan utan att ha kortet med sig. Påfyllning från kreditkort ger en månads räntefri kredit.

2 gillningar