Bästa kreditkortet utan valutapåslag?

Hej!

Jag ska ta en tur i Europa och undrar vilket kreditkort är värt att ta med sig?
Jag har ett bank norwegian just nu men det är ju sisådär 1.99% valutapåslag. Är det samma på alla kreditkort? Är det mer värt att växla till sig Euro och köra kontanter all the way?

Som bonus tar jag gärna tips på resmål inom Sverige, Danmark, Tyskland, Österrike och Frankrike :slight_smile:

Hare gött!

Klarnakortet har ingen valutaväxling senaste gången jag kollade!

En nackdel med Klarnakortet är dock att man inte kan ta ut kontanter, varesig i Sverige eller i utlandet.

Kortet OP har ( Norwegian ) har redan avgiftsfria uttag.

Jo, men TS kanske bara vill ha med ett kort. Så tolkade jag det, då det stod ”vilket kreditkort” som man ska ta med sig, inte ”vilka”.

Hur som helst, infon är ganska väsentlig för andra också som funderar på vilket kreditkort man ska ta med sig utomlands. Att inte kunna ta ut kontanter är ganska begränsande. Så de flesta får nog ha med kompletterande kort utöver Klarnakortet.

Mycket möjligt, båda har ingen årsavgift iofs så skadar inte att ha båda :blush:
Tror inte det finns en annan lösning som inte har både avgiftsfria uttag samt utan valutaväxling.

Northmill har både avgiftsfria uttag utomlands och inget extra valutaväxlingspåslag utöver valutaväxlingspåslaget från Visa (vilket man inte kan komma ifrån oavsett kort vad jag vet). Men det är dock ett betalkort och inte kreditkort.

1 gillning

Inte alltid alla tycker bankkort är populärt utomlands. Men tror ts har lite alternativ nu.

1 gillning

Kortet har ingen årsavgift och det kostar inget att använda kortet för vanliga varuköp. Det tillkommer heller ingen uttagsavgift vid bankomatuttag varken i Sverige eller i utlandet. Vid användning utav annan valuta än SEK tillkommer det ett valutapåslag på 1.99%, detta tillkommer både vid bankomatuttag samt varuköp.

1 gillning

Jag kör collector easyliving numera, 0 valutapåslag, bra reseförsäkring, men dyrt med kontantuttag (3 % lägst 45 kr). Dock inget jag lider av, speciellt inte i europa där man sällan behöver kontanter. Gratis första året om man signar via godtycklig affiliate länk.

@tomaten94, @JoakimF, Klarnakortet är inte heller ett kreditkort så det accepteras inte vid t.ex. biluthyrning och många hotell.

Denna kanske kan vara till hjälp.

Jag använder Santander Bank Kreditkort för alla köp i utländsk valuta samt på mina resor utomlands. Mycket nöjd med det kortet.

Det man vill ha är rimligen ett kort med både avgiftsfria uttag och inget valutapåslag. I annat fall får du ju valutapåslag på kontantuttagen.

Man kan komma runt det påslaget med Revolut.

2 gillningar

Menar du Visas valutaväxlingspåslag? Hur kommer man runt det?

Och har Revolut några andra avgifter? För årsavgifter, kontantuttag, …?

Det finns separata trådar om Revolut. Det är ett lite komplicerat kort. Gratisversionen kommer man en bra bit med men hur långt beror på de egna behoven. Man sparar pengar jämfört med vanliga kort utan växlingspåslsg men det är mindre belopp. Jag räknade på det själv och kom fram till summan 50 kr i månaden. Är man utomlands länge är det förstås helt vettigt ändå. Jämfört med sämre kort blir förstås besparingen betydligt större.

Det här är information om Revolut.

1 gillning

Revolut gör alla transaktioner i den valuta handlaren tar betalt i, så Visa/MC växlar inte. Revolut använder sedan transaktionsvalutan om balans finns, sen basvaluta (SEK för svenskar) och sist någon annan valuta med tillräcklig balans.

Man kan växla upp till 10k SEK rullande 30 dagar utan påslag med gratisvarianten. På helger tillkommer alltid 1% påslag oavsett vilket paket man har för att valutamarknaden är stängd. Gissar att Visa/MC också gör det, men säger det inte explicit då de bara sätter en växlingskurs själva.

Då Revolut erbjuder multivalutakonto kan man växla i förväg om man vet att man ska spendera mycket och bygga upp balans i den valutan.

Jo exakt. Jag kan ju ta med mig 2 kort iofs, har ändå Norwegians kort digitalt i mobilen. Men trodde inte de hade fria uttag utomlands?

Är Tyskland ett kontantfritt land eller behöver man ha massa cash?

Alla Revolut-korten har en Master Card-logga. Menar du att det ändå inte är Master Cards valutakurs som gäller?

S k “valutapåslag” är alltså ena delen i kostnaden för att handla utomlands. Den andra delen är att den valutakurs som används mestadels är högre än den officiella växlingskursen, alltså ett förtäckt valutapåslag.