Revolut - tips and tricks?

Jag skaffade ett Revolut-kort idag och jag planerar att använda gratisalternativet Standard. Min tanke är att när lönen kommer föra över en summa som täcker vardagsinköpen varje månad. Sedan använder jag virtuellt kort med Apple Pay i telefonen och gör alla matinköp och liknande med det kortet. Jag får förstås hålla koll på att jag inte drar över gränsen på 10 tkr för att undvika avgifter.

Jag har mina vardagsutgifter i EUR så genom att göra så här kommer jag att kunna spara en del pengar. Jag använder idag Santander Mitt kort som fungerar ungefär som Northmill-kortet.

Att ta ut kontanter med Standard-alternativet är sannolikt ingen bra idé eftersom man bara får ta ut 2000 kr utan avgift. Till det kan jag använda Santander-kortet istället. Det är ett kreditkort men jag toppar upp det och kan då ta ut pengar i bankomat utan uttags- eller växlingsavgift. Den avgift på 5 EUR som den nationella banken tar ut kan jag förstås inte komma undan.

Jag undrar om det är något mer jag borde överväga att använda Revolut till. Är det någon som kan rekommendera några specifika funktioner eller “modeller för användning” som är smarta?

• Virtuellt kort för Apple Pay och internetköp
  • Engångskort för lite mer tveksamma återförsäljare
  • Mottagare för överföring sparas i något som liknar en chat, lätt att skicka pengar oavsett om det går via Revolut eller bankkonto
  • Euroöverföring kan gå på sekunder till andra banker
  • Du kan köpa loungeaccess på flygplats om du skulle vilja
  • Finns ”sparkonton” där du kan hålla EUR, USD eller GBP. Egentligen likviditetsfonder, men hanteras som konto med omedelbara överföringar
  • Du kan köpa krypto och råvaror, om det intresserar dig. Tror till och med man kan hålla guld som kontobalans och sen konvertera till valuta vid köp med kortet. Men osäker, inte provat
1 gillning

Jag kollade upp detta för nån månad sen. En rätt smidig modell men man bör helst ha Metal eller Ultra för att få bra ränta. Oklart hur det funkar med svenska skatteregler bara men antagligen som en vanlig aktiedepå?

TIll din lista lägger jag till:
Undvik att växla valutor på helgerna, då det tillkommer extra avgift.

2 gillningar

Ja skatten är intressant då de dessutom betalar räntan dagligen. Så gissar att korrekt sätt att beräkna skatten är
Ränta * valutaSEK * 30%
För varje dag

Iofs inte så svårt med Excel

Precis… Det är utdelande ETFer. Jag skulle nog avråda, också med tanke på hur höga avgifter de tar.
Det går kanske att hitta liknande till bättre avgift hos sin vanliga nätmäklare.

ETFerna:
EUR: Fidelity Euro Fund Class R Flex DIstributing Shares (IE000AZVL3K0)
GBP: Fidelity The Sterling Class R Flex DIstributing Shares (IE0002RUHW32)
USD: Fidelity The United States Dollar Fund Class R Flex DIstributing Shares (IE000H9J0QX4)

Kom ihåg också att det inte är nån insättningsgaranti på detta.

Jag har inte kollat på guld, platinum mm men gissar att det är samma model där? ETF med fysisk uppbackning?

Som jag förstår det är jag tvungen att göra utlandsbetalning i EUR från Skandia och då faller ju någonstans poängen med Revoluts valutaväxling. Enligt instruktionerna på Revolut finns olika andra metoder för insättning men jag förstår inte vad som är vettigt att välja. Poängen är ju i min värld att göra avgiftsfri överföring i SEK och sedan växla till EUR med Revoluts kurs.

Jag har samma problem. Bäst verkar vara att använda Skandiabankens VISA kort för insättningar till Revolut.

Jag provade med WISE men det går inte att föra över från WISE till Revolut av nån anledning. Dessutom blir det bara marginellt bättre växlingskurs och det tar en extra bankdag då WISE använder bankgiro för svenska insättningar.

Jag funderar på om jag skulle kunna använda Santanders kort för överföring till Revolut. Santander som bank verkar vara ok med Revolut men då är det den spanska huvudbanken. I mitt fall handlar det om Santander Consumer bank i Norge. Jag skulle då toppa upp det kortet enligt samma mönster som jag gör för kontantuttag. Det kunde vara vettigt att synka i så fall.

Hur funkar överföringen från Skandiabanken till Santander? Har du inte samma problem där att du får betala Skandiabankens valutaväxling från SEK → EUR?

Just Skandia kan inte överföra SEK, även om SEK-överföring är EU-reglerad. Har du Skandia är EUR med Skandias växlingskurs eller via bankkort.

Går att köra Skandia till Wise med banköverföring (i SEK). Sen via Apple Pay till Revolut

Avråda låter starkt, det är ju likviditetsfonder reglerade av EU från en stor kapitalförvaltare.

Klart det går att hitta högre ränta om maximera ränta i Euro eller dollar är målet, men smidigheten av omedelbar access på banken man kan spendera pengarna på är det unika. Vilka andra banker med kort och överföringsmöjligheter erbjuder ränta på Euro eller dollar?

Wise har det också, men samma upplägg

Santander är ju vanligt kreditkort, så i SEK. Revolut kan fyllas med antingen banköverföring eller kort

Men WISE växlingskurser är inte så imponerande eg väl?
Jag fick fram att Skandia tar ca 0,75% enligt deras valutatabell.

Enligt WISE tar de 62:- i avgift för en överföring+växling för 10.000 SEK till EUR.
Nästan samma avgift

Du kan köra SEK hela vägen till Revolut.

Wise är väl bra för större belopp om man har gratis-Revolut. Med Revolut premium och uppåt är Revolut bättre.

0,75% på vilken kurs är frågan.

Kanske ett stark ord ja… Men jag tänker mig man borde kunna hitta bättre ränta via sin nätmäklare och då även använda ISK/KF (om man föredrar det). Men OK, du har så klart rätt i att det går mycket snabbare med Revolut som du säger.

Använder du deras sparkonton själv?

Deras valutaspread verkar vara ca 1,5%, skillnaden mellan köp och sälj alltså. Har du konto hos Skandiabanken kan du se köp/sälj kurserna här:
https://www.skandia.se/logga-in/?bankRef=skicka_utlandsbetalning

Det är så jag fick fram 0,75% avgift för att växla SEK → EUR. De tar ingen avgift för SEPA överföringen i sig.

Att sätta in pengar på mitt kreditkort i Santander är inga konstigheter. Tänket bygger då på att ha ett positivt saldo på kortet som kan tas ut avgiftsfritt i bankomat eller möjligen föras över till Revolut. Även om själva banken är norsk är det ju en svensk filial med SEK.

Ja, för vardagspengar så att säga

Du kan teoretiskt sett nu också fylla på ditt Revolutkonto med ett kreditkort, och flytta vidare till avanza eller så. Om du vill köpa aktier eller så på kreditkortskrediten. Verkligen inte något jag rekommenderar, men du kan göra det.

Det är lite så jag gör för det är för mig extremt mycket lättare att fylla på revolut via kreditkortet eller så, sedan konvertera från SEK till EUR och skicka vidare mha Instant SEPA till dit jag vill ha dem, sedan från min bank bara betala kreditkortsräkningen när den kommer.

Vad är detta för avgift ? (enda jag kan hitta är en kostnad för valutaväxling över 10.000 men den åker man väl inte på så länge man inte just växlar pengar från en valuta till en annan?)

Jag funderar precis på vad det är Revolut tjänar sina pengar på när det gäller mitt gratisalternativ “Standard”. Använder det precis som du och fyller på från mitt mitt SEB kreditkort. Nu har jag fått sisådär 150:- cash-back eftersom jag gjort mina matinköp med kortet, låter ju som en minusaffär för Revolut och då är det dags att dra öronen åt sig

Hur blir jag lurad? :slight_smile: .