Revolut - tips and tricks?

Men det handlar ju om att växla från SEK till EUR. Det är mitt syfte med Revolut. Det de tjänar pengar på är rimligen kreditkortsavgiften i sig. Den får de in oavsett.

Hur funkar det med cashback för gratisalternativet? Enligt hemsidan ska det inte gälla för gratisalternativet.

Påslag på helger, påslag för uttag och växling över fria gränsen, avgiften för korttransaktioner som dock tas ut av avgiften de betalar för att fylla på med kort.

I Euroländer och UK kan man använda Revolut som enda bank då deras form av autogiro stöds. Antar också att många länder har elektroniska ID utgivna av staten och inte bankerna så man intw måste ha bankkonto på lokal bank.

Annars är det väl klassisk freemium, några betalar för uppgraderade abonnemang. De bundlar abonnemang på andra tjänster i sina abonnemang (typ NordVPN, Tinder, Sleep Cycle, Financial Times) osv, så rätt bra värde beroende på vad man konsumerar.

En flummig fråga men funkar Revolut som en “litauisk bank” och ett virtuellt kort från Revolut som ett “litauiskt betalningsmedel”? Kan jag betala för typ Spotify och Netflix med litauiska priser om jag gör betalningarna via Revolut?

Ser också bara att cash back gäller för betalalternativen. Men som med allt annat revolut är UXet en total tågkrasch.

Det där brukar väl vara strunt samma hur du betalar, utan mer från vilken IPadress du skaffar abbonnemanget via?

Klassiskt sätt att scamma företag på billigare avgifter att låtsas vara från ett annat land. Men har aldrig stött på patrull att betalmedlet stört?

Kreditkortsavgiften ?

Tas det en avgift för korttransaktioner?

Kan man se tydligt någonstans vilka avgifter som finns kopplade till kortet?

Om jag har en resa planerad så brukar jag lite då o då gå in och växla till mig lite valuta från det landet när jag tycker kursen känns trevlig.

Efter ett tag brukar jag ha fått växlat till mig tillräckligt lokal valuta för o klara semester utgifterna :slight_smile:

Inga avgifter av dig. Men att ta betalt med kort kostar och en del av den pengen går till utgivaren av kortet. Inom EU 0,1% för debit och 0,2% för kredit. Utanför EU finns inte denna begränsning.

Det är anledningen till att Revolut Metal och Ultra ger 0,1% kickback inom EU och 1% utanför

1 gillning

Så har jag tänkt göra, men har alltid klassat det som om de då blir skattepliktiga. Tänker mig alltid att den skatteundantagna semestervalutan måste växlas i anknytning till resan?

Hänger inte med på varför de skulle bli skattepliktigt?
Jag växlar ju pengar som redan är skattade (pengar från lön i detta fallet)
Du kan såklart ha rätt på något sätt, jag är långt ifrån en expert på området… Skatt och döden är ju de 2 konstanta krafterna i universum som man inte kan slippa undan :slight_smile:

1 gillning

Alltså, jag tog det som att du växlade t.ex. till dig EUR som du kan använda på din sommarsemester.

Semestervaluta är undantagen skatten utländsk valuta annars har.

Av praktiska skäl har ett undantag från beskattning införts. Det gäller kursvinster och kursförluster på så kallad resevaluta. Valuta som är avsedd för den skattskyldiges personliga levnadskostnader under tillfällig vistelse utomlands är alltså inte skattepliktig eller avdragsgill. Detta gäller även resecheckar och liknande. Med tillfällig vistelse avses normalt högst sex månader. Det är avsikten med innehavet som är avgörande.

Nevermind, sista meningen är avgörande

1 gillning

Alla kortutgivare tjänar pengar på kreditkortsavgiften.

Ett tipset utöver det som redan nämnts som jag tänker på är att se till att växla lite mer inför helgen så du har färdigväxlad EUR på ditt konto så du slupper den extra växlingsavgiften som dom tar på helger. När jag är utomlands på vardagar brukar jag inte kolla saldo ens, för den växlar till “spotpris” från SEK kontot i samband med betalningen utan, inga avgifter.

Fyller på SEK på revolut mha av min svenska banks VISA debitkort, enklast så. Debitkortet har dock en limit på 100k per månad så slog i taket där nån gång när jag hade extra stora utgifter i EUR en period, banken släppte på den temporärt efter ett samtal.

Eftersom jag enbart kommer att använda kortet för inköp i EUR verkar det enklast att växla hela summan till EUR med en gång. För inköp i SEK använder jag kreditkort.

1 gillning

Har inte satt mig in i hur deras sparkonton fungerar. Men det är alltså utdelande ETFer? Förstår inte riktigt hur dol kan “garantera” någon viss ränta isf. Är dom investerade i räntepapper?

Som ni skriver är det ingen insättningsgaranti.

Har en del EUR som jag gärna skulle ha på ett sparkonto men har inte möjlighet att öppna det utomlands, inte möjligheter att köpa ETFer med de pengarna heller. Så om risken är litem bör jag ju amvända revoluts “sparkonto” då…

Underliggande är räntefonder helt enkelt. Nej, de garanterar inte räntan. Ja, det finns en risk som med alla räntefonder.

Denna fond är det för Euro

1 gillning

Ja, det är kanske mest relevant om man har fler valutor man använder kortet till eller om man vill spara större växlingar till när man tror man vet att det är bra valutakurs :slightly_smiling_face: Men kanske aktuellt när du växlar mer än 10k i månaden (betalvarianterna).

Ja men risken är inte större än att äga en ETF av räntepapper då. För fonder, i Sverige åtminstone, finns det ju ett skydd om fondföretaget som äger fonden går i konkurs men det kanske inte finns motsvarande för ETFer inom EU?

Samma regelverk inom EU, UCITS

2 gillningar

Att jag skulle växla 10.000 SEK direkt efter lön och sätta in låt säga hälften på ett sparkonto känns vettigt. Jag tror min normala månadskostnad i EUR är kanske 8000 kr men där ingår även en del kontanter, enstaka större inköp och liknande. Alla inköp skulle inte passa för Revolut. Jag tänkte främst använda Revolut i typ matbutiker och restauranger. Där blir det aldrig så dyrt att något tak riskerar att sprängas.

Jag funderar också på det här med ”rullande månad”. Kan man se på något sätt hur nära eller långt ifrån man är taket på 10.000 SEK, alltså när det finns ledigt utrymme?

Kan jag använda kortet obegränsat när jag väl har växlat till EUR? Kan jag växla 10.000 SEK i två omgångar och sedan göra ett inköp för 1800 EUR? Det finns väl inga sådana begränsningar?