Behålla Revolut eller ersätta?

Jag var hyffsat tidig med Revolut, och har använt det som resekort (sedan 2019 tror jag) Gillar idén med kostnadsfri valutaväxling och det är en ren principsak för jag sparar nog inte ens 200 kr /året. Hur som helst har Resurs (Mitt enda vanliga kreditkort) valt att påföra en avgift för “vissa tjänster” om ca 3% vilket innefattade Revolut, jag blev varse i våras.
Jag tänkte förståss kringå detta genom att använda något av ungarnas Swedbank-kort, men det var tvärstopp. Funkar inte…

Jag har testat med små summor €10 att göra överföring från Swedbank till IBAN. Det funkar, men tar ju ett dygn, men har inte testat större belopp. Kan Swedbank t.ex neka överföring av resekassa på ex €1500 ? Det verkar ju som att den ena banken efter den andra krånglar mot Revolut?

Jag har börjat snegla på alternativ, såsom Northmill, eller Lunar mfl där man kan swisha in pengarna istället. Men jag gillar Revolut och har vänner som vid vissa tillfällen gör överföringar till.

Eller ska man kanske krångla till det ännu mera, Swish → Northmill → Revolut?

Jag har 1% Cashback på kreditkortet och 1,75% Valutapåslag. Det får ju liksom inte bli för många moment för dom här kronorna :slight_smile:

Jag gör IBAN-överföring från SEB. Inga problem förutom att det tar en dag

1 gillning

Swedbank är ökända för att vara kinkiga, de avskyr konkurrens och kommer därför krångla mot fintech-bolag som Revolut och andra.

Det sagt så har Nordea funkat klockrent för mig, man betalar med kortet så är pengarna överförda direkt. Inget krångel, inga problem.
Swedbank är betydligt värre, man kan såklart skicka valfria summor till dem från Revolut utan problem men att “köpa” åt andra hållet är segt.

Dock så lär väl IBAN-överföring funka där med. Men det kan du såklart inte heller få via internetbanken, nej då. Det ska ringas in under deras värdelösa telefontid och så ska du motivera varför du ska ha rätten att använda den tjänsten…vilken clownvärld.

Summa summarum: Mitt huvudkort är Revolut numera. Lika smidigt i Sverige som på semestern i valfritt land. Smidigt med “hinkar” att lägga pengarna i om de vara ex intern buffert, nöjeshink osv.

Sen är det Nordea som huvudbank då den i alla fall tycks fungera hjälpligt. Swedbank känns som om de gör allt för att straffa en som kund, allt medan de åker på skandal regelbundet för att de tvättar pengar åt kriminella. Fy farao…

2 gillningar

Norgewian och Handelsbanken kort funkar för mig med revolut.

1 gillning

Swedbank är sämsta banken i Sverige för privatpersoner. Och den där extra avgiften på Resurs var ju inte bra.

Du kan krångla till det ytterligare genom att tanka Revolut med Klarnakortet. Klarnakortet saknar också växlingsavgfter, förresten.

1% cashback, vilket kort från Resurs ger det?

1 gillning

Går inte fylla på med Klarnakoret tyvärr

Inte ens via Google Pay?

Provade med Apple Pay, funkar ej. Klarna har spärrat det

Har SHB och Revolut sen 2018. I praktiken använder jag bara Revolut för handling och online shopping. Jag toppar upp Revolut med SHB när lönen kommer. Kortet fungeral global och är mycket bättre kort än SHB. SHB använder jag för autogiro, Swish, lönekonto.

Man kan också växla up till 10 000kr per månad avgitsffitt. Om man planera rätt några månader inann resor kan undvika alla avgifter och bli helt avgiftsfri.

Framtiden är Revolut :heart_eyes:

1 gillning

Vilka kort blockar eller tar ut avgift på överföringar till Revolut? Hjälp mig komplettera listan!

• Klarna: blockerar, även via Google Pay/Apple pay/Curve

Kort som krånglar till det:

• Resurs bank (GeKås-kortet): 3% avgift
  • Entercard ( remember, Coop MasterCard Mer ), 2% avgift
  • Northmill: max 1000 kr per månad
  • Volvo Car Pay: max 8000 kr

Kort som kan ladda Revolut gratis:

• Handelsbanken
  • Norwegian
  • SEB Kredit
  • Swedbank debit
  • Lunar
  • Wise

Ge-Kås kortet ger 1%

1% bonus i butik, inte cashback.

Dum fråga här: menar du att Swedbank tar en avgift när du för över från ditt konto på Swedbank till ditt Revolutkort? Eller när du för över från kreditkortet till Revolut?
(Har själv Revolut)

Jag toppar upp Revolut med kort. Då behöver man inte vänta. Både debt kort och kredit kort har fungerat. Det enda är att visa kort kan ha någon daglig gräns (som i visa fall går att ändra, men kanske inte för visa kreditkort).

Kankse värd att kolla som alternativ.

Vilka kort har du använt?

Fungerar men de lägger på 2% avgift

1 gillning

Jag har funderat på Wises kort, dock inte kredit på deras. Men bra kurs.

samma. Jag använder SHB debit kort. Pengarna är på Revo i 1 sekund.

Resurs tar 2,97% avgift från februari. Swedbank funkar till IBAN men har inte testat med större belopp. Kommer dom krångla?

Ajdå, det hade jag inte märkt. Jag försökte kolla de gamla fakturorna, men det var inte så lätt. Hur gör du för att se avgifterna?