Behålla Revolut eller ersätta?

De började med det för nåt år sedan tror jag

1 gillning

Jag har ett VISA-kort (debet) på NorthMill Bank som fungerar med Revolut. NorthMill har dock satt en gräns på 1000 kr/månad eftersom de klassar Revolut som en ”money transfer"-tjänst.

Tror typ alla kreditkort är körda att föra över stålar till Revolut helt utan avgift.

Jag körde tidigare SEB, har funkat med Ica banken och idag kör jag LF genom Google pay. Funkar nog utan google pay men det är vanan jag landat i.

Länsförsäkringar fungerar. Är det deras debetkort eller kreditkort? Om det är kreditkortet, får du bonusen på överföringen?

Vet du ifall Icabankens kort fortfarande fungerar med Revolut?

Förutom valutarisken dårå… :grimacing: Eller chansen om man ser glaset som halvfullt.

För mig fungerar det fint att fylla upp Revolut-kortet med Avida, föredetta Santander, men det är ju en klen tröst för jag tror inte att det är öppnat för nyteckning.

Bra kort för övrigt. Kreditkort utan avgift, inget valutapåslag, ingen avgift på uttag om man bara toppar upp behållningen med samma belopp som uttaget. Hyrbilsförsäkring ingår och övriga reseförsäkringar som är standard.

Kredit kort:

• Norwegian. Har inte upplevt något gräns men har kanske o effort 20000/30000 som max
  • Volvo Car Pay. 8000kr max gräns (minns ej om drt var per dag eller manad).
  • SEB. Minns ej vad jag överförde

Debit kort:

• Lunar (danmark). Toppar upp en hel månads lön. Fick docl kontakta kundtjänst första gången.
  • Wise. Generös gräns.
  • Andra som jag inte minns

Har även toppat upp ibland via Googla Pay.

Så det är bara att testa.

När jag testar en ny kreditkort brukar jag testa med en mindre belopp nära fakturerings period slut så jag kan kolla att jag inte behöver betala ränta.

Man får inte poäng med kreditkortet. Men betalningen skjuts fram som vanlig, som är väldigt bekväm om man ska resa.

OBS: Jag har Revolut Premium

valutarisken? ska man resa, behöver man växla. Revo är den bästa med under 10 000kr per månad utan avgift. Jag åker till södra Europa varje sommar t.ex.

Precis, men att spara euro på hög innan de omsätts i varor är ju av att betrakta som en (höst troligen betydelselös och minimal) valutarisk.

Alternativet är ju att växlingen sker precis vid köp. Då äger man svenska kronor precis tills det är dags att byta dem mot varor och går då via euro en kort stund. Ingen eller minimal valutarisk.

Använder Revolut via Swedbank, funkar klockrent. Ingen avgift från mitt kort kopplat till mitt konto.

om man växlar mer är 10 000kr per månad, betalar man avgift. Jag tror den bästa är att planera resan innan. T.ex. om du kommer behöva 20 000kr vid en resa i Juli, växla 10 000kr i maj, 10 000kr i juni. Så du kommer betala inge avgift vid köp i resan :slight_smile:

Tvärtom skulle jag säga: har man till exempel en kommande kostnad på €X och för detta ändamål har lagt undan €X så tar man ingen valutarisk, medan man om man lagt undan SEK Y för samma ändamål tar en valutarisk.

1 gillning

Det har du ju faktiskt helt rätt i! Kostnaden är uppbokad och man kommer antagligen inte avstå från att resa på grund av förändrad sek/euro-kurs, om man tar lyap13s exempel.

Däremot kommer värdet, räknat i sek, på den redan uppbokade kostnaden kunna variera utan möjlighet att påverka. Men man kan låsa värdet i samma stund man förstår att man kommer utsättas för kostnaden och därigenom avstå valutarisk.

Jag tänkte tydligen snabbt och fel. :face_with_peeking_eye:

Jag ska bo en månad i Spanien i höst. Det mest neutrala ur ett valutariskperspektiv borde alltså vara att början köpa på sig euros. :exploding_head: Jag har på ren instinkt hela tiden tänkt tvärt om. Som en medveten handling, dessutom med den inneboende känslan att jag agerar lite bättre än alla andra som växlar i förväg… :sweat_smile:

precis, man måste planera rätt och undvika växlingsavgifter (växlingsavgift bara för belopp som övstestiger 10 000kr per månad) när man vet kommer växla pengar säkert.

Börja växla 10 000kr per månad, du har 3 dagar kvar att växla i Maj, sen de nya gratis 10 000kr växling kommer för Juni. Revolut räknar per kalender månad, inte när du växlar.

1 gillning

Som sagt, frågan är om jag ska fortsätta med Revolut och överföra från Swedbank till IBAN vid behov (2-3 ggr år)
Jag vet ju inte om dom börjar krångla vid högre belopp? Är det någon här som brukar köra över 10-15K från Swedbank till Revolut via IBAN utan krångel?

Eller byta till ex Northmill som jag kan swisha in direkt vid behov inför resa, eller helt enkelt bara ta smällen på 0,75% (Efter mitt kreditkorts återbäring på 1,0%) och använda mitt vanliga kort.

Det kan vara värt att byta bank om man har Swedbank. Det mesta går att föra över automatiskt genom att de flesta banker samverkar - konton, sparkonton, stående överföringar, autogiron. Det enda undantaget är e-faktura som man får läsa av i gamla banken och sedan registrera avtalen på nytt i den nya banken.

Tips: det går att föra över e-fakturorna till Kivra. Då blir flytten av resten lättare. Dessutom kan du byta bank i framtiden utan att förlora några e-fakturor eller behöva flytta dem igen.

Lunar är väl bra, de har ju bra app och kort utan månadsavgift. Tyvärr ger de inte ut BankID och barnkontona kostar pengar för föräldern. Kan fylla på Revolutkontot.

Länsförsäkringar har bra betyg. Gratis vanligt lönekonto för vuxna med BankID, räkningsbetalningar och internetbank. Fysiska kontor. Deras kreditkort ger 0,5% bonus. Dessutom har de den kändaste globalfonden på forumet. Enligt uppgift här i tråden så kan deras kort användas för att ladda på Revolut.

Skandia har bra betyg. Jag använder det för barnens konto och kort. Gratis lönekonto för vuxna med BankID, räkningsbetalningar och internetbank.

Bäst betyg har de fristående sparbankerna, men de är oftast inte gratis för vuxna.

Och med “bra betyg” menas privatkundernas betyg i Svenskt Kvalitetsindex.

Att lägga till ett kort för bara resor, som du nämner, är nog också en bra idé. Jag har använt Klarnakortet på resor (ingen växlingsavgift). Och så finns ju Northmill.

Ni som har Revolut. Hur funkar det att spara pengar där? De marknadsför en del deras investeringssida - hur funkar det rent skattetekniskt?

personlig jag sparar inte pengar till Revo, jag bara använder Revo för vardagstransaktioner. Det funkar överalt. Jag gillar också Revos app och verifiering vid betalning mycket bättre än SHB. Inga avgifter alls :slight_smile:

Med SEB är det inga som helst problem, även dubbla det. Borde inte vara problem på Swedbank heller