Revolut som resekort - era erfarenheter?

Hej!

Jag funderar på att använda Revolut (standardkortet) som mitt resekort, speciellt inom Europa, men innan jag bestämmer mig undrar jag:

Hur har era upplevelser varit med Revolut, framförallt på resor? Funkar det smidigt utomlands - eller har ni stött på problem?

Jag är också nyfiken på om det finns något man bör se upp med när det kommer till Revolut överlag? Typ:

Spärrade kort?
Överföringar som inte går igenom?
Oförklarliga avgifter?
Något som förändrats senaste tiden?

Tar tacksamt emot era erfarenheter.

1 gillning

Revolut funkar mkt bra, jag har aldrig haft problem sen 2018.

Det att se upp med på standardabonnemanget är gränser för växling och uttag. De lägger på en avgift om du går över dessa gränser. Visserligen fortfarande rätt skapligt pris då också. Standard har även tillkommande växlingsavgifter på helger.

Tekniskt sker allt i realtid hos Revolut, så du får kursen exakt vid köptillfället inte ett par dagar senare när transaktionen slutförs som är praxis hos dem flesta andra.

3 gillningar

Jag sätter över sek till wise, växlar till euro och för över till revolut. Funkar utmärkt, wise är något billigare. Växlar alltid under arbetstid för att slippa ev extrakostnader.

Detta är nog överkurs, men har en del större utgifter utomlands.

2 gillningar

Jag har haft Revolut som min huvudbank i sex år nu. Det har blivit en hel del utlandsresor under de åren. Jag har inte upplevt några problem.

2 gillningar

Det har funkat jättebra för mig med EUR, USD och JPY.

1 gillning

Det är enkelt att komma igång med ett virtuellt kort kopplat till Google Pay eller liknande och kostar inget, så inte mycket att tveka om. Använder det själv regelbundet. Tror jag har någon slags invite-länk att dela. PM i så fall.

Nackdelen är att man inte får ränta på pengarna och att man lätt kommer över gränsen på gratis växling vid flitigt användande.

1 gillning

Har bara gods erfarenheter av att använda revolut utomlands och markant prisvärdare än “gammelbanker” när det gäller växling.
Har använts för köp och kontantuttag i bl.a. Estland, England, Ukraina utan problem. Låga avgifter och bra funktionalitet…till skillnad från gammelbankerna som sagt.

1 gillning

Deras rewardsystem funkar fint iaf, sambon fick en länk och jag fick 700:- :grin::+1:

Jag förstår inte fördelen med Revolut, upplys mig!

Jag har Northmill i utlandet, inga uttagsavgifter, inga valutapåslag, ingen avgift för att få eller ha kortet, 2 % ränta, reseförsäkring.

Vad är bättre med Revolut?

Svara gärna seriöst.

Northmill är säkerligen bra. Revolut har en riktigt bra app/plattform med många funktioner. Gratis att prova så du kan testa själv.

Northmill erbjuder gratis kort, inga växlingsavgifter och inga uttagsavgifter. Vad det verkar utan gränser? Nånting säger mig att detta är temporärt erbjudande

Är kortet gratis? Är uttag gratis? Inga växlingsavgifter?

Jag orkar inte prova något när jag har något som är gratis och fungerar utmärkt. Hur länge det är gratis får framtiden utvisa.

Fysiskt kort kostar frakt. Gratis växling upp till 10k kr per rullande 30 dagar. Gratis uttag max 2000kr per rullande 30

2000 kr uttag räcker tyvärr inte långt i många länder där kontanter fortfarande regerar.

Northmill har max 15 000 per vecka eller 30 000 per månad. Sambon har också ett kort och då klarar vi oss.

Då ska man alltså kunna bygga upp en kassa i andra valutor på 120k SEK under ett år?
Eller är där en maxgräns även där?

Ja det kan man man göra

1 gillning

Ser man tydligt om man gått över gränsen eller vid vilket datum det blir gratis igen när man nått taket?

När jag tittade för något år sedan kan man endast växla till ett fåtal valutor. Tex inte världens folkrikaste lands valuta.

Är det så fortfarande?

Ja det finns på din profilsida

1 gillning

En fördel med Revolut är att man sätter upp (tex) ett eurokonto. Det innebär att pengarna kan växlas när räntan är bra och stå kvar på kontot i euro. De flesta andra kort drar ju sek i den kurs som för ögonblicket är när du betalar, du har inte euro på kontot öht.

Men för vanligt semesterresande funkar säkert Northmill utmärkt.