Vilket/vilka kort bör jag överväga?

Jag brukar som regel på forumet försöka ställa “generella” frågor. Med det menar jag frågor som inte främst utgår från min egen situation utan är relevanta för många. Den här tråden är ett undantag och fokus är här att vara så specifik som möjligt. Det utesluter förstås inte att även andra kan ha liknande behov eller möjligheter.

Min situation
Jag har inkomst i SEK och utgifter främst i EUR. Jag bor utomlands men är fortsatt skriven i Sverige. Jag kan alltså vara kund i svenska banker precis som vanligt och vill helst inte skaffa några lokala kort eller konton. I vissa länder kan sådant dock krävas och därför kan det på sikt (om/när jag flyttar) bli aktuellt. Huvudidén är dock att undvika det om det går.

Mina kort - nuläge
Jag har för närvarande ett Preem-kort och ett Santander Mitt kort. Santander-kortet är inte längre möjligt att nyteckna men det finns andra kort med liknande fördelar. Jag har också tecknat ett Revolut-kort som jag inte kunnat börja använda effektivt än. Det har jag tänkt ändra på framöver.

Inköp i SEK - nuläge
Jag använder Preem-kortet för inköp i SEK och får bonus. Det finns andra kort som är bättre (om man bor i Sverige) men Preem är gratis. Det är därför lämpligt för den som har begränsade inköp i SEK. Jag handlar i SEK dels när jag är i Sverige men också när jag beställer saker i Sverige i förväg för att sedan ta med dem. Det finns en del prismässiga fördelar med det men främst är utbudet lokalt ganska dåligt.
I många länder med lägre inkomstnivå är utbudet av varor sämre än i Sverige.

Inköpen i SEK fungerar med Preem. Huvudfördelen är bonus samt att kortet är gratis. Om bonusen skulle vara bättre med något annat gratiskort skulle jag kunna byta men annars är det bra nog.

Inköp i EUR - nuläge
Jag använder Santander för inköp i EUR. Det är sämre än Revolut men bättre än de flesta kort. Santander-kortets främsta fördel är att det inte har valutapåslag.

Uttag av kontanter SEK / EUR - nuläge
Jag använder idag Santander för uttag av kontanter. Det bygger då på att jag “toppar upp” kortet. Teoretiskt skulle jag kunna göra uttag när som helst men då betala “traditionell ockerränta” på beloppet. Istället vänder jag skulden till ett överskott på kontot och tar ut det. Kruxet är att det främst är möjligt att göra efter lön. Då är den kvarvarande skulden relativt låg samtidigt som likviditeten är god.

Vad jag vill förändra framåt
De brister som jag ser med nuvarande kortkombo är följande:

1. Jag kan inte tillräckligt flexibelt ta ut kontanter. Iom att jag använder Santander både för löpande inköp i EUR och för kontantuttag har jag normalt en skuld. Skulle jag använda ett annat kort för kontantuttag som inte användes för löpande inköp skulle det bli enklare.
  2. Jag har inget kort som fungerar för överföringar till Revolut. Att föra över pengar med SEPA-betalningar i Skandia är inte fördelaktigt.
  3. Jag saknar Apple Pay och liknande tjänster.

Vad jag tänker mig framåt
Jag tänker att Northmill-kortet borde vara lösningen på mitt behov framåt. Det skulle jag kunna använda på följande sätt:

1. Ersätta Santander-kortet för kontantuttag.
  2. Möjliggöra överföringar till Revolut
  3. Möjliggöra Apple Pay

Ytterligare möjligheter
Jag undrar om jag har tänkt rätt här eller om det finns några andra alternativ eller möjliga lösningar som jag missat. Gällande Revolut är planen att hålla mig till gratis-alternativet. Jag kommer alltså behöva använda Santander som komplement eftersom växlingsvolymen annars inte självklart är tillräcklig.

Jag noterar att min sambo använder Norwegians kreditkort för att fylla på Revolut. Möjligen skulle det vara ett tänkbart alternativ. Dock köper jag i princip inga flygbiljetter alls i nuläget. Det flygande som jag gör är enbart det som ingår i tjänsten.

Gällande försäkringar är alla korten i min värld ganska dåliga. Santander-kortet har något avvikande villkor men chansen att kunna använda försäkringarna effektivt framstår i min värld som små. Jag räknar bort försäkringarna när jag jämför kort eftersom de rent faktiskt är såpass dåliga. Sedan kan det kanske finnas något undantag som jag missat.

Jag toppade upp Revolut med Santander-kortet senast i december.

Jag testade tidigare att lägga in pengar och då gick det inte. Nu testade jag igen precis och då gick det. Däremot hade jag inte så hög summa denna gång. För att det ska “fungera” är min utgångspunkt att jag varje månad ska föra över 10 tkr direkt efter lön till Revolut. Det ska inte krävas en massa pillande där det ibland fungerar och ibland inte. Det räknar jag som att det inte fungerar.

Du har Skandia som svensk bank?
Jag tror bästa sättet att föra över från Skandia till Revolut är via Skandias VISA kort.
Skandiabkortet kostar 20:- per månad…

Eftersom det kortet kostar pengar går det bort. Vinsten med att använda Revolut istället för Santander är inte enorm. Jag kan också komma att byta från Skandia till någon annan bank framöver.

Varför inte?

De flesta jag känner med inkomst i SEK men utgifter i utländsk valuta skaffar lokalt konto/debit kort och sen gör internationell överföring till utlandet. Gör man vettigt stora överföringar blir fasta kostanden inte så hög.

Eller det kanske är problematiskt att skaffa konto eftersom du är skriven i Sverige (så som det är för svenskar på beskickningar) ?

Det är möjligt att skaffa lokalt konto om jag skulle vilja men jag tror inte att det ger några fördelar. Jag kommer inte att bo varaktigt i det här landet utan flytta inom något/några år. Samma sak kommer att gälla i ev. ytterligare länder jag flyttar till. I vissa länder finns dock konkreta behov av lokalt konto och då kan möjligen förutsättningarna bli annorlunda.

1 gillning

Mmm, men det tar ju inte lång tid att skaffa ett konto. Vi har skapat lokala konton, använt 1-5 år, och sedan stängt före vi lämnat landet. Så har vi gjort en 4-5 ggr redan. Känns som en smidigare lösning för oss än att strula med olika kort. Men visst, alla gör som de vill :slight_smile:

Jag vill ha en lösning som fungerar i alla olika länder. Det är också viktigt att avgifterna ska vara så nära noll som möjligt. Det är ju det som är hela poängen med Revolut. Lokala kort och konton kostar pengar. Dessutom är bankväsendet här, precis som i de flesta länder i världen, inte internetbaserat. Man får stå i köer på bankkontor för att lösa saker.

1 gillning

Svårt hitta universell lösning. Åtminstone som vi upplever det. Beror på land men i en del länder är det inte lätt med internationella kort. Utanför EU då.

Aldrig betalt en Kr för lokalt konto/debit kort i de fyra länder vi bott. Banker brukar vara glada att få in en. Visst ska man ha kreditkort så kanske det kostar något. Debitkort har vi aldrig betalat för.

Det finns garanterat starkt digitaliserade banker. Kolla upp Raiffeisen tex. Finns säkert där du bor. Österrikisk bank som är stark på Balkan. Snabbt att öppna med pass. App som funkar som svenska banker. Motsvarande app som BankID för att godkänna online betalningar och överföringar. Apple Pay. Allt på engelska. Bra service på kontor om något strular. Ingen uttagsavgift för lokala uttag. Pajar kortet så beställer man nytt i appen och skickas till adressen. Alltså fullt i klass med svenska banker.

Just sayin. Tror du gör det svårare än vad kanske är även om det skiljer mellan länder.

Lycka till :grinning::+1:

Tror jag lagt till som högst ~30k på ett bräde med Santander. Konstigt att bara fungerar ibland för dig. Dock har Revolut gått ner sig (inte uppdaterat sin databas med clearingnummer för olika banker ex.), så kanske bättre att hitta någon annan lösning oavsett.

Det finns några andra trådar på detta ämne, sök upp dom och kolla vilken svensk bank som funkar bäst med Revolut. Själv tyckte jag det var ok med 20:- per månad för Skandia-kortet.

Jag har provat Wise för överföring från Skandia till Revolut. Funkar och de blir ca halva ‘kostnaden’ jämfört med valutaväxling via Skandias SEPA överföring men inget jag rekommenderar, för:

• Det tar 2-3 dagar. Wise använder Bankgiro för insättning från svenska banker.
  • Du måste växla i Wise, de skickar inte SEK till Revolut.
  • Är dyrare än Skandias VISA-kort med växling i Revolut.

Dessutom, jag fick en känsla när jag testade att Wise och Revolut helst inte samarbetar?

Det kan ha varit något tillfälligt som gjorde att det inte fungerade tidigare. Jag får göra fler försök och utvärdera det hela.

@Anonym Måste säga att verkar lägga ner orimligt mycket tid på att försöka optimera bort några kronor i kostnad för banktjänster.

Revolut kan hantera allt du behöver i princip. Hålla olika valutor, SEPA Direct Debit för Euroländer etc. Det du behöver är en svensk bank för BankID, Swish och bankgiro.

Du kan ofta ange Revoluts IBAN till den som betalar ut dina pengar i SEK så kommer de in direkt där.

Men det är ju just sådant nörderi kring att spara pengar som är en av huvudpoängerna med RT. Här finns de snålaste människorna på planeten som är experter på hur man kan optimera sin ekonomiska prestanda.

Att välja något som är ”good enough” i ekonomisk mening är ju i någon mening att vara lite dum i huvudet. Bara det bästa är gott nog.

Att i någon mening vara “dum i huvudet” för att man inte vill lägga timmar på att spara 20 kr i månaden är en konstig inställning. Du har helt enkelt nördat ner dig och bestämt dig för att du vill att banktjänster SKA vara gratis. Andra tycker att det ska vara gratis att tanka bilen och kör då runt och hämtar gratis förbrukad vegetabilisk olja hos restauranger oavsett tiden det tar att köra runt. Då är de som inte gör det också i viss mån “dumma i huvudet”? Eller de som inte klipper sig själva och betalar flera hundra kronor i månaden för en hårklippning?

2 gillningar

Opponerar mig mot detta då det handlar om att maximera välbefinnande, inte pengar.

Det är exempelvis helt irrationellt att äta ‘äcklig’ mat hela livet för att spara pengar och dö med ett fullt bankkonto.

2 gillningar

Northmill är väl helt rätt tänkt. Du kan ju till och med swisha in pengar där. Fungerar utmärkt i Google Pay (har själv inte iPhone).
Revoluts gratisvariant har ju begränsning på 2000 kr kontantuttag per 30 dagar så jag tror att den faller bort där?
På Norwegians kort kan du byta till 0,5 % cashback i stället för flygpoäng. Men det är ju inget kort att använda utomlands.

Olika i olika länder. Jag har ganska lång erfarenhet av att vara svensk kund på banktjänster i Spanien. En vanlig årskostnad för bankkonto (och återkommande utlänningskontroll hos polisen) är runt 2000 kr.

Jag vill inte anklaga någon för att vara “dum i huvudet”. Det är inte riktigt det som frågan handlar om. @Pareto

Jag är en utpräglad nörd när det gäller system av olika slag. Det handlar om att hitta det smartaste sättet att lösa olika frågor på. I det ingår avgifter som en liten del men det är ju egentligen “helheten” som är grejen, inte att spara 10, 15 eller 20 kr här eller där. Att lyckas med att stoppa silverskedar i telefonautomaten (typ) är inte det som jag har som mål.

Nördigheten gällande system gäller jobbet lika mycket som privatlivet. Jag är rent faktiskt bra på det och har användning för det i jobbet. Här har jag ställt frågor om hur jag ska utforma ett system på smartaste sätt. Då har frågan om avgifter kommit upp som en detalj. Systemet är redan i utgångsläget utformat för att kunna undvika avgifter. Frågans utgångspunkt är alltså att någon annan är “mer nördig än jag” och kan komma på “ännu bättre lösningar”. Om dessa är mer omvälvande och bygger på något jag inte tänkt på så vore det ju allra bäst. Att enbart få bekräftat att jag tänkt rätt och har hittat “den smartaste modellen” är också ok men ändå ett sämre utfall. Jag vill just hitta smartare lösningar och “oväntade fördelar” av olika slag, inte hålla på och diskutera ovitktiga smådetaljer.

Om det skulle finnas smarta system för att göra andra saker gratis på lagligt sätt är det förstås också intressant men för det skapade jag en annan tråd. Här handlade frågan om kortlösningar. Jag tror att jag i princip har nått i mål där men är givetvis öppen för att någon annan kan veta mer än jag.