Jag brukar som regel på forumet försöka ställa “generella” frågor. Med det menar jag frågor som inte främst utgår från min egen situation utan är relevanta för många. Den här tråden är ett undantag och fokus är här att vara så specifik som möjligt. Det utesluter förstås inte att även andra kan ha liknande behov eller möjligheter.
Min situation
Jag har inkomst i SEK och utgifter främst i EUR. Jag bor utomlands men är fortsatt skriven i Sverige. Jag kan alltså vara kund i svenska banker precis som vanligt och vill helst inte skaffa några lokala kort eller konton. I vissa länder kan sådant dock krävas och därför kan det på sikt (om/när jag flyttar) bli aktuellt. Huvudidén är dock att undvika det om det går.
Mina kort - nuläge
Jag har för närvarande ett Preem-kort och ett Santander Mitt kort. Santander-kortet är inte längre möjligt att nyteckna men det finns andra kort med liknande fördelar. Jag har också tecknat ett Revolut-kort som jag inte kunnat börja använda effektivt än. Det har jag tänkt ändra på framöver.
Inköp i SEK - nuläge
Jag använder Preem-kortet för inköp i SEK och får bonus. Det finns andra kort som är bättre (om man bor i Sverige) men Preem är gratis. Det är därför lämpligt för den som har begränsade inköp i SEK. Jag handlar i SEK dels när jag är i Sverige men också när jag beställer saker i Sverige i förväg för att sedan ta med dem. Det finns en del prismässiga fördelar med det men främst är utbudet lokalt ganska dåligt.
I många länder med lägre inkomstnivå är utbudet av varor sämre än i Sverige.
Inköpen i SEK fungerar med Preem. Huvudfördelen är bonus samt att kortet är gratis. Om bonusen skulle vara bättre med något annat gratiskort skulle jag kunna byta men annars är det bra nog.
Inköp i EUR - nuläge
Jag använder Santander för inköp i EUR. Det är sämre än Revolut men bättre än de flesta kort. Santander-kortets främsta fördel är att det inte har valutapåslag.
Uttag av kontanter SEK / EUR - nuläge
Jag använder idag Santander för uttag av kontanter. Det bygger då på att jag “toppar upp” kortet. Teoretiskt skulle jag kunna göra uttag när som helst men då betala “traditionell ockerränta” på beloppet. Istället vänder jag skulden till ett överskott på kontot och tar ut det. Kruxet är att det främst är möjligt att göra efter lön. Då är den kvarvarande skulden relativt låg samtidigt som likviditeten är god.
Vad jag vill förändra framåt
De brister som jag ser med nuvarande kortkombo är följande:
- Jag kan inte tillräckligt flexibelt ta ut kontanter. Iom att jag använder Santander både för löpande inköp i EUR och för kontantuttag har jag normalt en skuld. Skulle jag använda ett annat kort för kontantuttag som inte användes för löpande inköp skulle det bli enklare.
- Jag har inget kort som fungerar för överföringar till Revolut. Att föra över pengar med SEPA-betalningar i Skandia är inte fördelaktigt.
- Jag saknar Apple Pay och liknande tjänster.
Vad jag tänker mig framåt
Jag tänker att Northmill-kortet borde vara lösningen på mitt behov framåt. Det skulle jag kunna använda på följande sätt:
- Ersätta Santander-kortet för kontantuttag.
- Möjliggöra överföringar till Revolut
- Möjliggöra Apple Pay
Ytterligare möjligheter
Jag undrar om jag har tänkt rätt här eller om det finns några andra alternativ eller möjliga lösningar som jag missat. Gällande Revolut är planen att hålla mig till gratis-alternativet. Jag kommer alltså behöva använda Santander som komplement eftersom växlingsvolymen annars inte självklart är tillräcklig.
Jag noterar att min sambo använder Norwegians kreditkort för att fylla på Revolut. Möjligen skulle det vara ett tänkbart alternativ. Dock köper jag i princip inga flygbiljetter alls i nuläget. Det flygande som jag gör är enbart det som ingår i tjänsten.
Gällande försäkringar är alla korten i min värld ganska dåliga. Santander-kortet har något avvikande villkor men chansen att kunna använda försäkringarna effektivt framstår i min värld som små. Jag räknar bort försäkringarna när jag jämför kort eftersom de rent faktiskt är såpass dåliga. Sedan kan det kanske finnas något undantag som jag missat.