Northmill bankkort - snabb-review

Har precis fixat ett Northmill bankkort för att ersätta våra ICA-kort som kostade 2*25:-/mån.

Tänkte att jag kunde dela med mig lite av hur det fungerar ifall någon annan är intresserad eller har frågor eftersom jag tyckte det var svårt att hitta info om deras kort.

Vi var ute efter ett kort med följande egenskaper:

1. Ska inte kosta något.
  2. Det ska helst gå att ta ut kontanter, dock ingen deal breaker
  3. Ska gå att få ett extrakort eftersom vi kommer använda det som ett gemensamt kort.
  4. Stöd för virtuellt kort.
  5. Apple Pay
  6. Smidigt att fylla på om det inte är ett kreditkort.
  7. Bonus/Cashback inte viktigt. Vill inte ha ett incitament för att slösa pengar. Man självklart skulla jag inte välja bort det :slight_smile:

Tyckte att Northmill-kortet uppfyllde alla dessa kriterier (förutom kanske 7).

1. Det kostar inget. Från deras hemsida:
    Administrativ avgift: 0 kr
    Årsavgift: 0 kr
    Kvartalsavgift: 0 kr
    Månadsavgift: 0 kr
    Avgift för kontantuttag i uttagsautomat: 0 kr
    Valutaväxlingsavgift: 0 kr
    Extrakort: 0 kr
    Nytt kort: 0 kr
    Ändra PIN-kod: 0 kr
    Övertrasseringsavgift: 0 kr
    Förseningsavgift: 0 kr
    Påminnelsesavgift: 0 kr

2. Ja, ingen avgift.
    Finns kanske gränser för hur mycket. Har inte kollat.

3. Ja, detta får man gratis.
    Dock så var man tvungen att kontakta supporten (via chat) som fixade det. Går inte att beställa från “Mina sidor” eller appen. Det är väl ok eftersom man inte gör det så ofta och kanske inte är en prioriterad funktion hos dem.

4. Virtuellt kort.
    Har man använt Revolut så blir man genast bortskämd med hur deras virtuella kort fungerar. Jag saknar t.ex att kunna sätta en gräns på hur stort ett köp får vara eller hur mycket som kan dras från kortet under en månad. Saknar även stöd för engångskort. I detta fallet blir det virtuella kortet ungefär som ett fysiskt då man inte kan begränsa det på något sätt.

5. Fungerar med Apple Pay, Google Pay och Samsung Pay
    Inte så mycket att säga här, bara att lägga till.

6. Swish eller banköverföring.
    Man får ett eget personkonto knutet till kortet hos Northmill som man kan göra överföringar till. Kan vara smidigt ifall man vill automatiskt skicka över en summa varje månad.

7. Nej. Inget sådant

I mobilappen eller på “Mina sidor” kan man se transaktioner och saldo. Det går att frysa sina kort och lägga till pengar via Swish. Jag har inte hunnit få de fysiska korten ännu men har redan betalt en mobilräkning med det virtuella. Eftersom jag inte har de fysiska korten ännu vet jag inte riktigt vad man kan göra med dem i appen.

Som jag förstår det kan man även ha ett sparkonto (rörliga ligger på 1.60% nu) hos dem. Då ska man nog kunna överföra pengar mellan sparkonto till personkonto vilket kan vara smidigt ifall man vill ha lite mer pengar liggandes på ett konto med bättre ränta samt att inte ha så mycket pengar på kontot som används för transaktioner.

Har ni några frågor så kanske jag kan svara på dem. Har inte haft det mer än en dag nu och inte fått de fysiska korten ännu.

2 gillningar

Hur står det sig mot Sveas betalkort? Hos Svea får du en komplett internetbank med betalkort, allt gratis. Och 1,8% sparränta. Dock utan bankID, men det kan man ju skaffa gratis på annat håll.

Har inte testat Svea. Northmill känns inte som en “komplett” internetbank där du kan betala räkningar etc. Man kan logga in och hantera sina kort och sparkonto men jag tror inte man kan använda det för att betala bankgiroräkningar etc. T.ex är det nog bara bra att jag inte kan skapa ett nytt bank-id hos en mindre bank eftersom då slipper jag tänka på att det skulle vara ett “säkerhetshåll”.

Ett mönster man ser i dessa småbanker är att olika kontotyper och tjänster inte verkar vara så ihop kopplade.

Svea har högre ränta. Men visst, de liknar varann väldigt mycket. Antaligen bara detaljer kring kortet (virtuella kort?, Apple Pay?)

Fick mitt fysiska Northmill-kort i veckan. Det enda negativa jag hittat är att man inte kan stänga för utlandsköp i appen/på hemsidan.

1 gillning

Ja, är det något jag tycker är negativt är det just funktionaliteten runt kortet. Är inte så mycket man kan göra. Hade gärna sett lite mer inställningar i appen.

Får väl skicka in till deras kundsupport med önskemål. Om tillräckligt många gnäller så kanske det blir prioriterat :slight_smile:

1 gillning

@mbrs Vilken huvudbank har ni? Går det att välja bort bankkort hos ICA-banken?

Jag kör all in Svea nu, sedan en dryg månad tillbaka. Lön, räkningar, Swish, betalkort. Upplever det mycket bättre än SEB som jag haft hela livet. Har sagt upp allt med avgifter hos SEB.

Edit: ping @Anonym

Swedbank.

Jag har inga bankkort hos ICA-banken längre. Dock så ska de också avsluta kontot som är kopplat till korten men det är fortfarande aktivt. Får nog ringa in och kolla.

Ok. Så ni sparar 250 kr ((300-175)*2) om året tillsammans och slipper valutaväxlingsavgift. :+1:

Ja, jag har funderat många ggr på om det är lönt att hålla på.

Northmill-kortet är tänkt för våra gemensamma utgifter som vi betalar med kort eller kontanter. Jag hade behövt skaffa två kort på banken för att kunna nå det gemensamma kontot, d.v.s 250*2 => 500:-/år. Detta hade vi tidigare, innan jag började tänka på kostnaderna som man egentligen inte behöver (tack vare rikatillsammans).

ICA-korten kostar också pengar, 300*2 = 600:-/år men där räknade jag in det på ICAs dubbla bonus. Men på senare tid har jag börjat handla lite på andra affärer så vi kommer inte upp i så stor bonus varje månad och jag ville inte känna mig “tvungen” att handla på ett ställe för att det ska vara lönt att ha kortet.

Fördelen med NM-kortet är att det är “pre-paid” och ingen av oss kan gå bananas :rofl: och skapa en stor kreditskuld med ett kreditkort. Nu tror jag detta aldrig skulle hända eftersom vi båda har ganska sund syn på ekonomi men man vet aldrig… Ett kreditkort har oftast bara en betalningsansvarig så better safe than sorry.

600 kr/år och person för komplett internetbank inkl debetkort hos SEB.

Ja, men utan kort är det 180 kr/år. Jag hade mycket hellre haft SEB än Swedbank.

Har haft Northmills bankkort i ett halvår nu och kan bara säga att jag är nöjd med det. Inga avgifter, debitkort, Apple pay och en enkel “clean” app är vad jag uppskattar. Har även deras sparkonto och det fungerar bra att överföra mellan det och kortkontot.

2 gillningar

I mitt fall blir det 100 kr/mån för hushållet. Det summerar upp till drygt 50.000 SEK över 20 år om man lägger in det i en global indexfond. (Eller nästan en kvarts miljon om man lyckas med årssnitt på runt 20% vilket inte alls verkar omöjligt med vissa strategier.) En trevlig gratispeng när jag ändå skulle byta bank.

Också bra att hjälpa till med konkurrensen bland banker.

1 gillning

Hur gör du då för att lyckas med det 20% i snitt långsiktigt 20 årssikt :smirk: ? Vilken strategi använder man då ? Intressant och låter ganska övertygande enkelt :person_tipping_hand: . Skulle gärna vilja se den statistik hur många antal småsparare klarar av 20% på 20 år ? Det borde vara större chans vinna på triss skrapandet näst kommande 20 år :thinking: ?

Tack, då vet jag att man kan kasta över lite pengar på sparkontot och fylla på kortkontot när det behövs.

När du ändå är igång kan du väl investera 10k per månad och få ihop 25 mille på 20 år?

3 gillningar

Menar du att man kan ha Enkla Vardagen hos SEB men utan kort och spara 420:- per år? Använder aldrig det kortet så i så fall ska jag säga upp det direkt.

Jag har enbart internetbanken inkl swish och lönekonto. Det kostar 120kr per år, sedan har jag flera kreditkort och debitkort som jag handlar med. Det fungerar fint. Du kan skicka meddelande i internetbanken i seb och avsluta seb kortet.

1 gillning

Perfekt, SEB avslutade mitt kort direkt, vilket är lite underligt med tanke på att jag betalat för hela Juni ut.