Bästa bankkortet för utlandsvistelse 2024?

Jag kommer att plugga utomlands ett år (EU/EES-land) och undrar vad ni andra använder för bankkort vid utlandsvistelser? Söker ett kort med låg/ingen avgift, inget valutapåslag och fria uttag. Något ni kan rekommendera för 2024, och finns det andra faktorer att tänka på?

Eller är det bättre att helt enkelt öppna ett bankkonto i landet i fråga med tanke på att det rör sig om ett år, möjligen två? Fördelar? Nackdelar?

Dela gärna med er av hur ni har gjort! :slightly_smiling_face:

Northmill.

2 gillningar

Tack för tipset! Ser ut att vara ännu bättre än Revolut.

Nyfiken på om någon istället valt att öppna bankkonto i landet i fråga, och vad ni ser som fördelarna med det?

I princip inga. Ser bara krångel. Ska du bara studera och vara där någon/några terminer ser jag absolut ingen anledning. Studerade själv en termin i Tyskland via Erasmus för mer än tio år sedan och gjorde mig inte besväret att dels öppna något tyskt bankkonto eller dels registrera mig hos en Amt, Bürger-/Einwohner(meldung)amt?, vilket man uppmanades att göra.

Ska du däremot arbeta och ha inkomst kan arbetsgivaren säkert begära att du har en nationell bank för att betala ut lön. Så var ifall fallet när jag jobbade i Dublin för mer än femton år sedan (jösses vad tiden går).

Edit: Kan vara så att någon räkningsbetalning kanske blir krångligare/svårt utan inhemsk bank. Det är en möjlig risk.

1 gillning

Finns ju väldigt många digitala banker idag som ger dig kontonummer i det landet, klart enklast.

1 gillning

Vad ser du som fördelarna med konto jämfört med t.ex Northmill?

Fördelen med att öppna ett bankkonto i landet är att dina levnadsomkostnader blir billigare. Detta genom att du kan överföra pengar till utlands-kontot från svenska kontot till en bättre valutakurs jämfört med valutakursen ifall du betalar med svenskt kreditkort.

Northmill har inget valutapåslag vilket är bra i jämförelse med andra kort där ett vanligt påslag är runt 2 procent. Northmill tillämpar dock vid varje transaktion Visas aktuella växelkurs vilken är sämre växelkurs än vad du får vid en valutaöverföring med t.ex. Wise.

Så för att komma billigast undan, öppna ett konto i utlandet där du skaffar ett bankkort. Överför pengar från Sverige till kontot med Wise och betala utgifter med bankkortet.

1 gillning

Men är den sämre än växelkurs plus avgifter för Wise? Visa/MasterCards växelkurser brukar inte ligga speciellt mycket högre än marknadskursen.

1 gillning

Jag skulle säga att det beror på vilken valuta det handlar om och timing med dagarna. Visa/MC verkar utgå från föregående dags växelkurs, så man kan göra “klipp” ifall man betalar ett större belopp dagen efter att växelkursen har varit fördelaktig. Å andra sidan kan man med garanterad xäxelkurs under en tidsperiod göra motsvarande klipp med Wise men då själv bestämma vilket belopp man vill överföra.

I EUR-land har Visa f n påslag på 0,45 % på officiell växelkurs, i det land jag vistats ofta under senare år har Visa-påslaget varit över 1 % och det har Wise slagit.

1 gillning

Svårt att se att något är billigare än Revolut eftersom det är helt gratis med undantag för eventuell leveransavgift för det fysiska kortet.

1. Lägg till pengar (SEK)
  2. Växla till rätt valuta en vardag.
  3. Vid kortköp välj att betala i lokal valuta.

Följer du ovan är det ingen växlingsavgift och du slipper Visa/Mastercards påslag. En nackdel är att i standardpaketet (gratisalternativet) är det bara gratis att växla upp till 10 000 SEK, så vid behöver man börja växla långt innan resan.

2 gillningar

I ett Euro-land ?

N26, riktigt bankkonto men ingen kostnad för ionto eller kort.

Lätt att betala räkningar i euro och att få in lön.

1 gillning

Känner inte till hur Revolut fungerar, men det intressanta är ju vilken kurs som tillämpas vid steg 2. Är du verkligen säker på att den inte skiljer sig från officiella valutaväxlingskursen (brukar inte vara så och det är där de flesta aktörer tjänar pengar)?

1 gillning

Revolut har också avgift genom att kursen skiljer sig från mid market rate. Men de gånger jag kollat är kursen bland dem bättre man kan få. Att växla till riktig mid market rate utan avgifter är mig veterligen inte möjlighet som privatperson. Wise erbjuder den kursen, men med avgifter

1 gillning

En nackdel med Northmill är att man måste ha pengar på sparkonto hos dem till ganska låg sparränta. Annars får man betala uttagsutgifter.

1 gillning

Stämmer det verkligen? Jag hittar ingen information om det på deras hemsida.

" Räntan som erbjuds sätts individuellt utifrån din kreditvärdighet.

För uttag mellan 400 kr till 999 kr är uttagsavgiften 99 kr.

För uttag större än 999 kr är uttagsavgiften 195 kr.

Den administrativa månadsavgiften är 19 kr. Här kan du läsa mer."

Som jag förstår det gäller detta för deras kontokredit/lån, inte deras bankkort.

Edit: Du menar kanske att man måste ha pengar på sitt personkonto? Sparkontot har rätt ok ränta, 3,75% och det går vad jag förstår flytta över från sparkonto till personkonto på några sekunder.

Just precis, avgifter blir det endast ifall man har en kontokredit knuten till kortets konto. Ifall man inte har någon sådan går det inte att handla för mer pengar än vad som finns på kontot.

Det normala är att använda kortet vid inköp utomlands och inför eller under utlandsvistelsen fylla på saldot, kan t.ex. utföras i realtid via swish. Man kan förstås även ha pengar liggande där och får då f n 2 % ränta.

1 gillning

2% som jag förstår det, vilket inte är så bra i dagsläget. Så här står det:

"Gratis kort & konto

Kortet är gratis och personkontot ger dig 2 % sparränta från första dagen."

2 % gäller på kort-kontot, som skrivet här innan finns även ett sparkonto som ger 3,75 % och du kan i realtid överföra pengar mellan dessa fram och tillbaka.

1 gillning