Northmill Bank - erfarenheter (inga avgifter)?

Jag och min fru har Handelsbanken idag för vardagsekonomi (lön, kort, Swish osv, huslån och spar har vi på annan bank) och är väl nöjda. Men deras kortavgifter gnager lite. Det finns ju alternativ till storbankerna där man kan sätta in lön, korten är gratis och man får till och med ränta från första kronan. Exempelvis Northmill Bank.

Är det någon som har erfarenheter av dem? Andra alternativ till storbankerna som ni kan rekommendera?

Pingar in @Thompa.th som testat de flesta.

2 gillningar

Jag använder mig av Northmill kortet alltid…Har sagt bort vanliga bankkort med avgift.

Automatisk överföring till Northmill varje månad för det jag spenderar+ lite buffert.

Samt hyffsad ränta på kort kontot.

Tyvärr är han på Tenerife just nu!! Han tar det genast när han kommer hem @angaudlinn :rofl::joy::grin::grin:

Haft Northmill nu ett sedan september. Har fungerat bra. Kan rekommenderas om man behöver ta ut mycket pengar i ATM utomlands och vill ha bästa kurs. Vi kör fortfarande i huvudsak kontanter i ex Alla länder utom Norden för mindre inköp och på restauranger, hotel mm.

• Ingen årsavgift.
  • Extremt bra valutakurs vid köp eller uttag i ATM utomlands. tiondelar procent över bästa kurs.
  • 15000 SEK per vecka limit , 30.000 per månad. Tagit ut 500€ som mest vid varje tillfälle.
  • Jag Swishar dit pengar i förväg. Har inte sökt kredit ( än ) . Mycket smidigt och man får 2% ränta på innestående belopp just nu.
  • Vid mindre inköp med kortet både hemma och utomlands vill den ofta inte fungera att “blippa” via NFC ( trådlöst). Kräver ofta att man sätter i kortet och ger pin. Säkrare förstås om man tappar kortet. men ganska störande och slöar ner transaktionen och man riskerar att pin snappas upp. Klart ökad risk att man någon gång glömmer kortet kvar i apparaten. Har jag gjort. Vaken expedit påminde mig.
1 gillning

Betalade hotellet med Northmill kortet nu på semestern. Northmill tar ingen avgift och fick betala Visas påslag bara som var just då +0,15%.

Använder alltid Northmill kortet utomlands så det inte är påslag mer än Visas avgift som man aldrig kan undvika. Sen tar de ingen avgift att ta ut från bankomat heller.

1 gillning

Förstår inte frågan. Du har kort i annan bank och betalar Handelsbankens kortavgifter? Säg upp kortet från Handelsbanken så är problemet löst.

Om du bara letar kort så har t.ex. Preem 0,5% cashback.

För det som andra kallar vardagsekonomi d.v.s lön, Swish, räkningar så kan man få Skandia gratis.

1 gillning

Har haft NM i över ett år och är väldigt nöjd. Från början som extrakort men nu som enda efter LF:s rejäla höjning av kortavgift. Har iofs ett kreditkort från OKQ8 också.

Har kvar LF för bastjänster.

Har svårt att rekommendera northmill just på grund av att den typ inte går att blippa med för att betala. Tycker det är otroligt irriterande och gör att betalningen tar så mycket längre tid. Hade med mig northmill kortet nyligen på en Sydamerika resa och typ 98% av gångerna gick det inte blippa vilket gjorde att betalningen tog 10 gånger så lång tid många gånger.

Ska man ha så brottom på semestern :joy::rofl::grin::+1:? @VonAnka

Kort in 1 sek och 3 sek kod :joy::rofl:. In och ut klar på 5 sek skönt :joy::rofl:

Jag har Northmills kort som förstahandsval på resor. För mig har det funkat bra och jag gillar att de inte tar ut någon växlingsavgift eller avgift på bankomatuttag. Har behållit mitt Handelsbankenkort och använder det i Sverige (och som reservkort på resor).

Använder också Northmills fria och bundna sparkonton, som jag tycker har ok ränta. Uppskattar också möjligheten att swisha pengar till sin huvudbank.

1 gillning

Är du säker på att det går att slippa undan avgiften till SHB för kortet?

Jag vill minnas att man betalar för hela paketet med swish, bank-id och kort.

Northmill är helt okej som extrakort men det är störande att det sällan går att blippa som någon annan skrev.

Det kanske fungerar bättre om man betalar med telefonen men kör fortfarande på ett fysiskt kort.

Skaffa Northmill för 45 min sen, swishade över pengar, la till kortet i Apple Pay och blippade med mobilen på coop en kvart sen. Nortmill bjöd på en ask cigarriller till nyårsafton! Nöjd! 2% ränta!

Swedbank har 0% ränta på e-sparkonto…. Så har de magen att ringa o erbjuda sina ”finansiella tjänster.”

Nej, vi har alltså Handelsbankens kort idag som kostar 300 kronor per år styck, alltså 600 kronor tillsammans. Så min fråga är egentligen om vi kan säga upp Handelsbanken helt eftersom vi varken har huslån eller sparande kvar där.

Men om det stämmer att det inte går att lägga in kortet och betala med mobilen… det är ett måste för oss, jag betalar alltid med mobilen. :confused:

En sak att se upp med är bankgiro och postgiro. Nischbanker brukar inte ha det.

Men går att få avgiftsfritt på Skandia. Man kan inte ha gemensamt konto där, men man kan ha ett konto hos en person som den andra har rätt att göra betalningar ifrån. Kort kostar dock.

Marginalen har haft rätt så låg avgift för sitt baspaket.

Fortsätter Northmill med sin cashback efter den här provperioden blir det bästa kortet att kombinera med amex blue cashback för alla transaktioner som inte är i SEK eller där amex inte accepteras. Vore skönt att kunna nöja sig med 2 kreditkort 2026. Varit supernöjd med Northmill hittills men avvaktar ansöka om kredit och säga upp Norwegian tills det kommer lite tydligare långsiktig information

Jag har 3 banker som jag använder. Historiskt har det varit HB men jag växlade över bolån + lön och numera pension till Skandiabanken för några år sedan. Samtliga räkningar + ISK ligger på autogiro på Skandiabankens allkonto där pensionen trillar in. När pensionen kommit in så kollar jag av kommande betalningar för autogirot. En slatt förs över till HBs allkonto då mat- och diverseinköp görs med deras Mastercardskort, ca 6000 kr/månad, då månadens kortköp kan överföras till excel med ett enkelt knapptryck och jag vill ha koll på vart stålarna går.

Resterande överskott, förutom ca 1000 kr, skyfflar jag över till gratiskonto på Northmill som har acceptabel ränta, till skillnad mot HB och Skandiabanken. Deras sparkonto har fria antal uttag med 2,2% ränta. Om saldot på Northmills plastkorts- / mobilkonto med VISA och 2% ränta går under 5000 kr gör jag en direktöverföring från ”fria sparkontot”. När ”fria sparkontot” går över 100k öppnas ett fast 3 månaders sparkonto med 2,7% ränta på Northmill, har fn 2 st. Tanken är att med åldern ha ökande antal rullande 3 månaders fasträntekonton som buffert, istf räntekonton på ISK, -har dålig koll på dom. ISK:t har 100% breda fonder och tickar på.

Nackdelen jag ser hos Northmill är f.n. A) att räkningar inte kan betalas men det går ju snabbt att svisha lämpligt belopp till Skandiabanken. B) att månadens inköp inte med ett enkelt knapptryck kan föras över till excel för behandling där. Det ska dock ligga i Northmills planering för genomförande. På semestern kommer jag använda Northmills plastkort (VISA) som inte har dryga uttags- eller bankavgifter, som en reserv HBs Mastercard med sina diverse högre avgifter.

Jag har haft Northmills kort i ungefär ett år. Att det skulle vara problem med “blipp” har jag missat helt. Det har fungerat utmärkt när jag har rest i Europa. Någon gång kan man behöva slå in PIN-kod.

Nu har jag haft Northmill bankkort ett tag och kan bekräfta att blippa ofta strular och man behöver stoppa i kort + pinkod, lite irriterande faktiskt.

2 gillningar

Haft NorthMill flera år och har inte haft problem med blipp med mobilen eller kortet de senaste 2-3 åren varken i Sverige, Europa eller Sydafrika. Kan inte minnas när jag senast satt in kortet i en apparat. För större köp (juveler!) har jag fått konfirmera köpet i appen med bankid - men det tycker jag har känt tryggt

Använder det som mitt primära bankkort - gillar den direkta överföringen mellan kort- och sparkonto både för räntan och att det känns säkrare att det inte finns så mycket på kortkontot.

Lite tråkigt att de först försämrade testet med cashback till att det endast var 0,2 % på direktköp och nu till att det inte är något (nu är det cashback endast på betala-senare-köp). Men hellre hyfsad ränta så jag är inte särskilt ledsen