Någon som har sparkonto hos Northmill bank. De verkar bra. Någon annan som har erfarenheter av denna bank?
Jag undrar om samma sak. Är det någon som här erfarenhet om Northmill sparkonto?
Jag har en del av min buffert hos Northmill. Har inte haft några bekymmer med ränta, insättningar eller uttag.
Vet att de jobbar på ett nytt betalkort, men vet inte hur långt de kommit där.
Hade deras föregående variant av kreditkort ett tag som var gratis och gav 2% cashback på alla köp. Fungerade fint med den biten i alla fall. Avslutade kontot slutet av 2020 i samband med att det kreditkortet inte längre erbjöds. Ingen erfarenhet av sparkonto eller andra tjänster från dem.
Har haft flera obehagliga upplevelser av Northmill Bank när det gäller uttag från deras sparkonton, varav en riktigt allvarlig. Kortfattat så har de en så pass överdriven tolkning av regelverket att det är mycket omständligt att genomdriva uttag hos dem och därtill så ger kundtjänsten ett mycket rörigt uttryck då de flertalet gånger lämnat missvisande förklaringar.
De första gångerna man begärde uttag följdes det av uppmaningar i efterföljande SMS att ringa dem, vänta flera minuter medan de kollar “noteringar” om en och därefter ska man redogöra syftet med uttaget, om fler insättningar väntas och varifrån man fått dem. Frågor normala banker ställer i kundkännedomsformuläret med flera års mellanrum ska Northmill Bank ha svar på vid vartenda uttag. Det är varken godtagbart eller hållbart i längden att behöva ringa, vänta, upprepa samma information och nästan be om ursäkt varje gång man behöver nyttja en del av sina besparingar. Det kändes som om de försökte kvarhålla sparpengarna genom att göra det skamligt att begära uttag.
Men vid det senaste uttaget eskalerade obehaget och den därtill dåliga servicen rejält. Efter samtalet ringde Northmill Bank upp igen och krävde SKRIFTLIGT UNDERLAG på källan, vilket de fick omgående och dessutom bekräftade de detta per telefon, trots att det kändes helt onödigt. Uttaget skulle genomföras dagen på.
Två dagar efter samtalet utan något gjort tar jag kontakt igen och då påstår Northmill Bank att de aldrig fått underlaget, först när man hänvisar till ärendenumret i deras automatiska svarsmejl finner de underlaget åter och ska återigen göra uttaget dagen därpå.
Men inte heller den dagen blir det av och ingen hör av sig. Vid det här laget var jag mycket orolig att jag var offer för något form av bedrägeriförsök. Intrycket kändes inte seriöst överhuvudtaget och jag började skissa på ett ett kravbrev för att driva in pengarna via en fordran. Tro det eller ej, men vid nästa uppringning hade de hittat på ännu en anledning. De hade fått för sig att det oförtjänta underlaget inte dög. Underlaget, som bestod av skattedokumentation som Skatteverket accepterade dög inte för Northmill Bank. De krävde 2 månaders kontoutdrag från den andra banken varifrån pengarna kommit. Jag skojar inte - de krävde att få ta del av kontoutdrag från en annan bank utöver det underlag de redan fått för att mata ut sparpengar från ett obundet rörligt sparkonto till samma konto varifrån de ursprungligen fått pengarna. Det kändes oerhört integritetskränkande. Därefter krävde de en muntlig utläggning av sin privatekonomi för dem. Den nya orsaken var att de ansåg att uppgifterna som lämnats på kundkännedomsfrågorna vid kontoöppnandet för åratal sedan inte överensstämde med det aktuella transaktionsmönstret. Vad dessa frågor var, vilka svar som lämnats då eller ens möjlighet att uppdatera dem fanns inte på deras hemsida. Därefter lovade de återigen att genomföra uttaget till dagen därpå klockan 16. Vid det laget hade jag förlorat avkastning i över en vecka på grund av dem.
En stor varning utfärdas för Northmill Banks sparkonton. Sätter du in pengar här kanske du aldrig mer får dem åter. Har du sparande i denna bank men aldrig upplevt dessa problem är det troligen bara en tidsfråga innan de kommer om du skulle börja begär uttag. Undvik!
Kan du inte anmäla detta till riksgälden och/eller FI? Beroende på vilken myndighet som är relevant?
Deras tillstånd kan nog behöva en myndighetsgranskning om de slarvar bort dokumentation och/eller kräver ytterligare dokumentation flertalet gånger.
Jo, kanske - om någon bryr sig, FI då kanske. Det var verkligen en ytterst märklig situation. Den ena dagen var man lovad ett uttag, men sen när pengarna inte kom och man hörde av sig hade de en ny bortförklaring att berätta och detta mönster upprepades i flera dagar. När man gör uttag från konton får man ju acceptera att de kanske inte kommer samma dag men de kommer till slut någon dag senare. I det här fallet gick man omkring och hoppades. Det var läskigt.
Jomen jag tycker detta faktiskt verkar allvarligt. Men jag vet ju inte exakt vad som sagts.
Om man är rejält cynisk kan ju detta tyda på likviditetsproblem för banken. Inte för jag tror det, men det verkar ju väldigt märkligt när du lämnar exakt den dokumentation som krävs återupprepade gånger.
Likviditetsproblem låter inte som en helt omöjlig orsak nu när du säger det eftersom förklaringarna var så spretiga, även om man tycker att bolag som kallar sig för bank inte borde drabbas av sådant. Om det mot förmodan var orsaken hade jag blivit gladare om de berättat detta och gett mig ett datum.
En annan förklaring är att att de fick bankoktroj 2019 och de har har bland annat haft Konsumentombudsmannen på sig för risiga villkor för det nu nedlagda kreditkortet de hade har jag läst. Så de kanske bara är är extremt nervösa. Eller så har kundtjänsten fått order om att göra allt för att hålla i alla likvida medel de kan få tag i så länge som det bara går.
Man ska nog inte dra för stora växlar på det.
Bara det att när du säger att du upprepade gånger ger dem den dokumentation de begär och ändrar förklaring så börjar man bli skeptisk. Hade förklaringarna varit konsekventa eller de kunnat redovisa vilken dokumentation de behövt för att kunna utlova ett datum så hade de varit en annan sak.
Jag hade låtit rätt myndighet ta hand om det (om det så innebär bara en pinne i statistiken).
Ja. Man kan tipsa FI fann jag nu, kanske kan vara en idé. Tipsa FI | Finansinspektionen
Jag har använt deras obundna sparkonto några är utan att uppleva några problem. Sätter in varierande summor månadsvis och gjorde ett större uttag i samband med ett bilköp för drygt ett år sedan utan frågor.
Men det kanske har blivit annorlunda på senare tid?
Insättningar har aldrig varit något problem för mig. Däremot uttag. De vill inte att det skall hanteras som ett transaktionskonto och de har en något snäv definition av ett sådant. Om du du hade tagit ut pengarna för bilköpet, sedan visade det sig av någon anledning att köpet inte blev av och du satte in pengarna igen i några veckor för att slutligen ta ut dem igen för att genomföra köpet hade du kanske stött på detta. Fast även vid det första uttaget riskerade du ett SMS med krav på uppringning kan man tycka. Jag vet inte jag bara spekulerar i hur de resonerar.
Några råd för den den som vill spara hos Northmill Bank och därmed behöver vara en god kund enligt dem.
När du öppnar kontot så överdriv svaren i kundkännedomsfrågorna angående antalet förväntade transaktioner och belopp med mera. Det du anger blir dina maxvärden på ditt konto.
Spara frågorna och dina svar på dem för din egen skull så att du kan hålla koll på att du följer det du svarat. Av banken får du varken veta vad du svarat eller ändra dina svar i förtid som någon form av säkerhetsåtgärd för att du ska agera genuint.
Obundet betyder i praktiken en månad eller mer i förväntad bindningstid. Det är fult att ta ut. Banken får dock ändra räntan när de helst behagar.
Håll dina uttag små. Enligt recensioner på Trustpilot är exempelvis 100k för mycket, antagligen ligger gränsen mycket lägre. Det är fult att ta ut för mycket.
Gör så få uttag som du bara kan. Det står i deras hjälpsidor att kontot inte får användas som ett transaktionskonto. Mellan insättningar eller tidigare uttag och nästföljande uttag måste det gå flera veckor. Det är fult att göra mer än ett uttag på kort tid. Flera insättningar på kort tid är dock inga problem. Det är fint att sätta in.
Måste du trots allt göra större uttag gå då händelserna i förväg och besök deras hjälpsida efter att du begärt uttaget och be dem ringa upp dig. Berätta för dem om ditt uttag. De kommer då något nonchalant svara att de nu vet om det, som om din påringning var onödig. Men i förbifarten vill de bara verifiera dig med mobilt BankID, för egentligen var samtalet nödvändigt för dem, bara det att du hann före dem.
Om du anar att ditt uttag kan komma att bli ifrågasatt men verkligen behöver åtminstone en mindre bit av det fort för exempelvis en brådskande räkning så dela då upp uttaget i en liten och en stor del. Se till att begära det mindre uttaget först för att gardera dig mot eventuell köläggning. Små uttag kan slinka igenom på samma dag som större blir ifrågasatta.
En alternativ taktik kan även vara att att dela upp stora uttag i massa små uttag - har dock ej prövat detta. Var dock beredd på att varje uttag genererar ett överflödigt mejl och ett SMS om att du gjort ett uttag.
De är mycket medvetna om exakt när du får ditt uttag. Ett uttag de sätter igång på kvällen dagen före är framme klockan 16 dagen efter. Har du begärt ett uttag och det dröjer längre än så kan du räkna med att du blivit en ond kund.
Man kan och bör förstås välja något annat ställe att spara på för att underlätta för sig själv vilket jag tidigare proklamerat.
Kan bara instämma med Robert, tog drygt 2 veckor för ett uttag hos Northmill sommaren 2019 (dåvarande Rebilla Saving). Det räckte absolut inte med BankId utan måste vänta på sms och sedan ringa dem inom ramtiden samt verifiera ytterligare en gång via telefonsamtal och därtill några dagar i väntan. Jag misstänkte att de ändå låste pengarna med någorlunda bindningstid typ 1-2 vekor fast det är uppenbart ett rörligt konto. Rebilla ställde även några konstiga frågor för uttaget, bl. a. “Vad ska du har pengarna till?” “Hur tänkte du att använda pengarna?” Jag kan faktiskt leva med detta empatiskt fullständigt med tanke på deras högre ränta, men vid sidan om borde de ju kunna införa en uttagstid på 14 dagar eller dylikt, det skadar inte något på riktigt då kunderna som har råd med ett spar konto kan alltid ha dem 14 dagarna i åtanke inför planerat uttag, om jag minns rätt så hade Santander ett snarlikt rörligt konto med 30 dagar uttagstid efter begäran.
Jag provade för ett par veckor sedan att öppna sparkonto på Northmill och satte in 10k. Sen läste jag denna tråd och blev lite orolig så testade att föra tillbaka 10k. Gjorde det via webbsidan och nästa dag fanns det på mitt vanliga konto, inga frågor eller sms.
Undrar varför det skiljer så?
Detta känns ju lite oroväckande. Det jag gillar med Northmill är att man får ett riktigt kontonummer men om det ska börja strula med uttag så känns det som att det är dags att se sig om efter en annan bank. Jag vill kunna få ut mina pengar när jag vill utan krångel.
Northmills nya bankkort är ute nu: Gratis kort. Gratis konto. | Northmill
Det blev tydligen inget kreditkort utan ett betalkort. Ingen växlingsavgift men heller inte någon cashback. Har väntat på deras nya kort för att eventuellt byta från Komplett (sparkonto+kreditkort), men jag ligger nog kvar på Komplett.
Jag har hela mitt sparkapital hos Northmill bank och överföringen funkar smidigt eftersom dom har clearingnummer och bankkonto och man anger bara detta på sin ordinarie banks så sköts överföringen automatisk…brukar föra över ca 4000-5000 kr varje månad när det går. Northmills bundna sparkonto flex har bindningstid på 1 år och räntan är 1,15%, deras obundna sparkonto har 0,92% ränta.
Har även öppnat sparkonto I GCC Capital där deras obundna sparkonto har något högre ränta 0,95% och deras bundna sparkonto har 1,75% ränta i 2 år. Men GCC Capital har ingen automatisk överföring som Northmill bank har.
Jag har hela mitt sparkapital hos Northmill bank och överföringen funkar smidigt eftersom dom har clearingnummer och bankkonto och man anger bara detta på sin ordinarie banks så sköts överföringen automatisk…brukar föra över ca 4000-5000 kr varje månad när det går. Northmills bundna sparkonto flex har bindningstid på 1 år och räntan är 1,15%, deras obundna sparkonto har 0,92% ränta.
Har även öppnat sparkonto I GCC Capital där deras obundna sparkonto har något högre ränta 0,95% och deras bundna sparkonto har 1,75% ränta i 2 år. Men GCC Capital har ingen automatisk överföring som Northmill bank har.