Är ny här på RikaTillsammans och när min mamma gick bort 7/6 2021 fick jag ärva en hyggligt stor summa pengar efter att vi sålt hennes lägenhet och dessa pengar har jag nu valt att sätta in på ett bundet sparkonto i 1 år i NorthMill bank med 1,15% ränta (NorthMill har gjort om hemsidan så att man nu ser vad den aktuella räntan blir efter bindningstiden är slut (jag räknade ihop siffrorna och fick fram en ränta på 3500 spänn på mitt totala sparkapital) ganska bra men sen blir det ju skatt på denna räntan.
Har nu även öppnat sparkonto i GCC Capital där räntan på rörligt sparkonto nu är 0,95% och deras bundna sparkonto är 1,75% i 2 år.
Ska jag nöja mig med sparkontot i NorthMill bank eller kan jag ha mina pengar på GCC Capital också?
En sak som NortMill har är att när jag får in min lön från försäkringskassan till mitt bankkonto sker överföringen med automatik varje månad medans på GCC Capital får man själv göra överföringen manuellt varje månad. Bortsett från detta har jag väl inget mer att kritisera GCC för.
En sak att kolla upp när det gäller bundna konton är om det går att ta ut pengar i förtid (mot en avgift). Jag vet inte hur det är med GCC men på Northmill tror jag inte det går. Du måste alltså vara helt säker på att du inte kommer att behöva pengarna innan bindningstiden går ut. Har du en summa bundet är det nog bra att ha den andra delen rörligt, även om det går att hitta bundna konton med 1,3-1,35 % ränta på ett år.
Det går att ta ut bundna pengar från Northmill innan bindningstiden slut men då kostar det 2,5% av uttaget belopp och det vill jag ju undvika så jag tänker låta dom stå kvar till i Nov-Dec 2023 då bindningstiden är slut och räntan betalas ut. Men ett bundet konto löper ut nu i Aug 2022 och det är ju bara 2 månader kvar.
Det gör dom vet dock inte hur många procent men varför ska man ta ut sina pengar från det bundna sparkontot mot en avgift?
Då kan man ju lika gärna ha pengarna på ett rörligt sparkonto anser jag.