Matteuppgift att lösa

Hej

Skulle behöva hjälp med en matteuppgift.

Vad blir 1,75% ränta på 170 000 kronor insatta på GCC Capital bundna tillväxtkonto i 2 år?

Jag testade räkna ut detta och fick fram 297 500 kronor efter 2 år med 01,75% ränta…stämmer detta då är det en mycket bra ränta men är skatten redan dragen då när beloppet betalas ut efter 2 år eller dras den i efterhand och hur många procent är skatten?

Visa gärna hur du har räknat. Tycker du att ditt svar känns rimligt?

2 gillningar

176 000 känns lite rimligare?

3 gillningar

Tog 170000 kr X 01,75=297 500 kronor efter 2 år. Jag är inget mattesnille men…

oj…jag glömde dela med 2

Du ska inte dela någonting.

170 000 * 1,0175^2 = 170 000 *1,0175 *1,0175 = 176 002.

4 gillningar

ganska bra tack för hjälpen

Kan inte villkoren, så frågar istället.
Är det 1,75% på årsbasis där räntan sätts in på samma konto så du kan få ränta på räntan?
Eller betalas räntan ut först efter två år?

Där har du räknat med 75%.

1 gillning

Bra fråga. Hur beräknas räntan? Dagligen, månatligen, årsvis eller något annat?

Nu får du inte ta illa upp, utan jag är genuint nyfiken då jag är intresserad av hur människor tänker och upplever frågor kring ekonomi som kan vara komplexa för en del. Säg till om du tycker frågan är dryg så tar jag bort frågan. Inget illa menat alls.

När du fick fram att du på två år kan få ditt kapital att växa från 175´ till nästan 300’ helt riskfritt utan arbete, hur reagerade och reflekterade du på den siffran? Du skriver “mycket bra ränta”, men var det typ hmm nice ska kolla detaljerna bara, eller nä detta måste vara fel får rådfråga

6 gillningar

Ränta på innestående medel på konto beräknas för 365 dagar under året. Ränta ges för varje dag som medlen är innestående på kontot. Räntan kapitaliseras vid utgången av varje år per den 31 december eller då kontot avslutas.

Dvs årsbasis, så 1.75% är effektiv sparränta.

Den här är i avdelningen “You can’t make this shit up”

4 gillningar

Det där är ändå journalister. I Sverige hade dessa gått på typ Södertörn. Du kan inte räkna med att de ska kunna dela miljoner med miljoner. Eller faktakolla ett anonymt twitterinlägg.

Exakt därför den ligger i den avdelningen, att dessa människor och ingen på kontoret eller videorummet som la upp skärmdumpen stannade upp och sa “vänta lite nu…”. :blush:

I klass med politiker “… vilket är ungefär 40 000 miljarder” :person_facepalming::person_facepalming::person_facepalming:

1 gillning

40 tusen miljarder… :slight_smile:

Dock, när det kommer till folk i gemen så får man vara lite försiktig med förlöjligande på sådana här saker då det kan finnas bakomliggade orsaker. Både min syster och min far lider (eller lider och lider vet jag inte) av dyskalkyli (äpplet föll misstänkt långt från trädet här). Ett symptom på detta (hos dom) är en fascinerande oförmåga att relatera till siffror, göra överslagsräkningar och se relationer och proportioner på siffror. På samma sätt som dyslexi inte betyder att man är dålig på att stava, så är man inte dålig på matte utan det är djupare. Ungefär som att jag inte är döv, jag kan bara inte förstå skillnad på ljud dvs har noll gehör.

Dom är dock högst medvetna om sina begränsningar och skulle inte twittra sina överslagsberäkningar innan någon fått titta på siffrorna …

2 gillningar

Man får ha förståelse för att folk tänker väldigt olika.

En miljard, två miljarder, det är ingen skillnad. Det tar lika stor plats i huvudet.

Reefat El-Sayed

Hej

Ursäkta sent svar…räntan betalas ut efter 2 år och när skatten dragits.

Hej

Ursäkta sent svar…jag räknade fel där och nu har jag sett att GCC Capital höjt räntan på det bundna tillväxtkontot till 1,90% så siffrorna blir nåt helt annat nu.