Skatteverket höjer sin ränta på skattekontot till 1.25% skattefritt, någon som ser det som ett sparalternativ? Motsvarar ju 1.785% beskattad ränta.
Uttag en gång om året gissar jag.
Undras om dom har bättre garantier än ordinarie insättningsgaranti hos banker…
Fria uttag skulle jag gissa på… 
Man kan ställa in en utbetalningsspärr, annars skickas överskott automatiskt ut till ett förinställt konto.
Du blandar inte ihop kostnadsränta och intäktsränta:
Från den 1 januari 2017 är intäktsräntan noll på grund av en lagändring. Det innebär att den inte längre följer basräntan när basräntan grundar sig på lägsta nivån (1,25 procent).
Ah, det blir en uppdatering den 1 November:
Den 1 november 2022 höjs den låga kostnadsräntan från 1,25 procent till 2,5 procent, och den höga kostnadsräntan från 16,25 procent till 17,5 procent. För dig som har skatt att betala gäller att din inbetalning måste ha bokförts på skattekontot innan den 1 november 2022 för att inte påverkas av höjningen. Intäktsräntan på belopp som är innestående på skattekontot höjs från 0 procent till 1,125 procent.
För oss som driver egna bolag är det här faktiskt ett ganska bra alternativ. Uttag kan man ju göra när man vill och man slipper tänka på den statliga insättningsgarantin. Säkrare än själva Skatteverket lär det ju inte bli.
Se till bara att begära utbetalningsspärr, annars kan utbetalning komma att ske automatiskt
1,125% ränta blir det. Motsvarar 1,607% på ett konto där räntan beskattas.
Justja, en etta föll bort där, 1.125 skall det vara.
Ahaa man skattar alltså inte på ränteintäkten på skatteverkets konto, eller fattar jag fel? 
Stämmer. Och kostnadsräntan är heller inte avdragsgill.
Tidigare, före skatteverket tätade till “buggen” i deras sätt att beräkna räntan, så erbjöd de landets högsta sparränta. Det var innan de tog bort en spärr som effektivt satte ett golv på hur låg räntan kunde vara (eftersom kostnadsräntan var kopplad till samma sak). Det var på tiden när jag hade banklån med 0.97% ränta på SEB, samtidigt som jag hade >1% effektiv ränta på skattekontot. Det var tider det ![]()
Värt att notera är att skattekontot inte har någon insättningsgaranti, men samtidigt lär det inte heller gå i konkurs.
Att skattekontot nu plötsligt blir attraktivt (även utan buggen!) tyder ju bara på en sak; den räntan som vanliga banker erbjuder idag suger rejält. De har nog vant sig vid ett bekvämt läge när de kunnat öka sitt räntenetto (skillnaden mellan ut- och inlåningsräntan) utan att det märks. Ni vet, bolåneräntorna ökar ju mycket mer när räntan går upp, än räntan på sparkontot. Och tvärt om, går räntorna ner så går det snabbt att ta bort dem på sparkontot men bolånet ligger gärna kvar lite högre ett tag…
SvD uppmärksammar samma sak:
Då var det dags för ny höjning. Från Skatteverket:
Från den 1 november 2022 är intäktsräntan 1,125 procent, och från och med 1 februari 2023 är intäktsräntan 1,6875 procent. När basräntan är högre än 1,25 procent blir intäktsräntan 45 procent av basräntan.
Oj! Det slår ju alla andra obundna räntor på fingrarna. Det motsvarar ju 2.41% ränta!
Så om man utnyttjar 0,99%-nivån hos Avanza (om man inte redan gör det) får man i praktiken 0,9945% arbitrage. Inte illa.
Ja, jag funderar faktiskt på att tömma min buffert hos Avanza / Collector. Nu börjar skillnaden bli för stor. Har en kontantinsats som ligger och skräpar i väntan på att det händer något på Hemnet. Något det aldrig gör här. Säljarna väntar i princip på att marknaden ska gå upp igen och och köparna väntar på att marknaden ska vidare ned. Resultat: Stilje.
Med andra ord skulle det göra skillnad att flytta över kapitalet till Sveriges säkraste “bank” - Skatteverket.
Skattefritt dessutom!
Ja, bättre ränta än 2.41% hittar man väl inte någonstans idag om man inte binder det på minst 2 år?
Jag sparar ju mitt företags pengar hos skatteverket… De som inte är på börsen iallafall ![]()
Samma här. Förde över årets kommande preliminärskatt nu under kvällen. Då slipper man dessutom bokföra alla månatliga transaktioner till Skatteverket lat som man är. ![]()
Räcker det att man för över till sitt vanliga privata skattekonto samt företagets skattekonto för att tjäna räntan, eller måste man göra något mer?
Kan det finnas någon som helst risk att ha de där?
/
Aros Kapital har 2.44% ränta med fria uttag obundet. Så sjukt liten skillnad är det mot skatteverket.
Bluestep har 2.57% om man har minst 10 000kr och där är det max 12 uttag / år.
Bluestep har 2,90% om man binder i 6 månader
Marginalen har 3,30% om man binder i 1 år
Den dagen skatteverket går i konkurs/slutar fungera och inte har råd att betala ut dina pengar och intjänad ränta har vi ett större problem.
Japp, det räcker men kan vara bra att begära utbetalningsspärr som nämnts tidigare i tråden.